در گفت‌وگوی نبض بازار با عضو مجمع نمایندگان استان کرمان مطرح شد؛

کاروانسرای وکیل کرمان؛ جذب گردشگر خارجی و انتقال درآمد ارزی به کشور

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان محمدی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری کرمان تصریح کرد: کاروانسرای وکیل کرمان یکی ازمکان‌های تاریخی این شهر است که به همت بخش خصوصی به نحو مناسبی مرمت شده و می‌تواند یکی از جاذبه‌های مهم این شهر در بحث گردشگری داخلی و خارجی و انتقال درآمد ارزی به کشور باشد.
کد خبر : 17403
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهریور 1401 - 8:48
کاروانسرای وکیل کرمان؛ جذب گردشگر خارجی و انتقال درآمد ارزی به کشور
Print Friendly, PDF & Email

صمد‌اله محمدی در گفتگو با نبض بازار با تاکید براینکه باید به سمت جذب سرمایه بخش خصوصی حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: اگر بخش خصوصی ورود نکرده بود شاید اکنون در این نقطه قرار نداشتیم. حمایت از بخش خصوصی و الگوگیری از آنچه در کاروانسرای وکیل کرمان به وجود آمده می‌تواند سرمایه‌های بخش خصوصی را به سمت مرمت، احیاء و بازسازی آثار کهن استان‌های مختلف از جمله کرمان جذب کند.

کاروانسرای وکیل کرمان ظرفیت‌های راکد گردشگری استان کرمان را احیا می‌کند

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان بیان کرد: ایجاد هتل و اقامت‌گاه‌هایی مانند کاروانسرای وکیل می‌تواند ظرفیت‌های راکد گردشگری را در استان کرمان فعال کند و با جذب گردشگر خلق ثروت کرده و بخشی از مشکلات بیکاری استان را برطرف کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری استان حمایت می‌کنیم. باید اجازه حضور به آن‌ها را بدهیم و با شناسایی موانع و مشکلاتی که برای بهره‌برداری این بخش وجود دارد نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنیم.

سند رشد و توسعه گردشگری استان‌ها را تنظیم و مطابق آن پیش رویم

محمدی گفت: بخش خصوصی هرجا که درآمد و توجیه اقتصادی وجود داشته باشد ورود می‌کند و باید درجای جای کشور از این ظرفیت استفاده کرد. باید سند رشد و توسعه گردشگری استان‌ها را تنظیم و مطابق آن پیش رویم. تطابق عملکرد‌ها و اسناد توسعه موجب می‌شود موانع حضور سرمایه‌گذاران شناسایی و راهکار‌های حل آن پیش‌بینی شود.

ظرفیت بالای کاروانسری وکیل کرمان برای جذب گردشگر خارجی

وی با اشاره به بازدیدی که از کاروانسرای وکیل داشته است، عنوان کرد: این کاروانسرا ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر خارجی دارد و به نظر می‌رسد که با اقبال گردشگران خارجی مواجه شود بنابراین وزارت خارجه و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید در این زمینه فعالانه عمل کنند و با معرفی آن در پرواز‌های خارجی به جذب بیشتر گردشگر کمک کنند.

نقش سفرای کشور‌ها در معرفی جاذبه‌های فرهنگی استان‌های مختلف ایران به گردشگران خارجی
عضو مجمع نمایندگان استان کرمان بیان کرد: سفرا نیز اگر اراده کنند می‌توانند اقدام‌های مناسبی برای جذب گردشگری خارجی به تمامی استان‌های کشور از جمله کرمان داشته باشند.

محمدی با اشاره به ظرفیت‌هایی که برای احیاء، بازسازی و مرمت ابنیه تاریخی و کاروانسرا‌های کشور به منظور استفاده از ظرفیت گردشگری عنوان کرد: اگر این بخش از اقتصاد کشور به خوبی فعال شود می‌تواند راهکار مناسبی برای ایجاد اشتغال به ویژه در استان‌های کمتر برخوردار یا محروم کشور باشد.

ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری در استان کرمان مورد توجه واقع نشده است

وی افزود: استان کرمان ظرفیت‌های بی‌نظیری در بخش گردشگری دارد که هنوز مورد توجه قرار نگرفته است. بسیاری از این جاذبه‌ها حتی توسط برخی از مردم استان کرمان ناشناخته باقی‌مانده و شناسایی نشده است.

خلق ثروت و ایجاد شغل با مورد توجه قرار گرفتن جاذبه‌های گردشگری

نماینده بافت، رابر و ارزوئیه با اشاره به جاذبه‌های فرهنگی شهربافت، رابر و ارزوئیه در استان کرمان عنوان کرد: تپه یحیی که قدمت آن به ۷ هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد در سال ۱۳۴۸ کاوش شده به حال خود رها شده و مراقبت‌ها از آن تنها درحد اینکه کنده‌کاری نشده یا حفاظت شود مورد توجه واقع شده است در حالی که می‌تواند برای منطقه جذب گردشگر داشته و خلق ثروت و ایجاد شغل کند.

محمدی افزود: شاید اگر این تپه تاریخی در استان دیگری از کشور مثلا استان اصفهان بود بیشتر مورد توجه واقع می‌شد، اما به دلیل آنکه در جنوب کرمان واقع شده و مطالبه‌گری استانی نیز برای آن وجود نداشته مغفول واقع شده است.

وی خاطرنشان کرد: چهارطاقی‌هایی که در اردوئیه قرار دارد نیز از نظر تاریخی بسیار حائز اهمیت است. برخی از این چهارطاقی‌ها، بازسازی و مرمت شده، اما ادامه نیافته است و چهارطاقی‌های دیگری وجود دارد که می‌تواند معرف فرهنگ کهن استان کرمان باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان عنوان کرد: در دشت ارزوئیه در جنوب غربی استان کرمان تعدادی بنا‌های مذهبی ساسانیان شامل چهار طاقی ده شیخ، رحمت آباد، سلطان آباد و علی آباد شمشیر بر واقع شده که از نظر معماری دارای تفاوت‌هایی هستند و اگرچه این ظرفیت‌های گردشگری در شهر‌های استان کرمان وجود دارد، اما بالاترین نرخ بیکاری نیز متعلق به این شهر‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: شهر بافت دو غار تاریخی طرنگ و جفریز نیز داراست که بسیار زیباست و همانند غار علیصدر در استان همدان آب در آن جاری است، اما پیگیری و کاوش لازم در آن صورت نگرفته تا به گردشگران معرفی شود. جاذبه‌های روستای طرنگ و جفریز از نظر طبیعی بالاست و می‌تواند ظرفیتی برای جذب گردشگر به این منطقه باشد.

نهایت کاری که در زمینه گردشگری شده بومگردی است

محمدی گفت: نهایت کاری که در زمینه گردشگری این منطقه شده بومگردی بوده است. مناظر دیدنی شهر بافت با ارتفاع ۲۴۰۰ متر از سطح دریا که بام کویر استان کرمان لقب گرفته و برفگیر نیز هست یکی از جاذبه‌های مهم این استان است که می‌تواند گردشگرانی را که استان کرمان سفر می‌کنند به خود جذب کند و به نوعی به غنای گردشگری در استان کرمان افزوده است.

وی عنوان کرد: در شهرستان رابر نیز مناظر و مکان‌های دیدنی مانند سرطشتک دارد. در شهر رابر ظرفیت گردشگری با نام گنجان است که روستای شهیدداده کشوری و تمامی خانواده‌های آن‌ها جانباز یا شهید دارند و از بعد گردشگری مذهبی ظرفیتی است و روستای غنات‌ملک که زادگاه سردار سلیمانی است و بسیاری از کسانی که به جبهه مقاومت علاقه‌مند هستند از زادگاه او بازدید می‌کنند و از بعد گردشگری ظرفیت فراملی دارد. اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان سند گردشگری مذهبی با محوریت رابر را در دست تدوین دارد.

گفتنی است قرارداد سرمایه گذاری در احیاء و مرمت کاروانسرای وکیل کرمان در سال ۱۳۹۶ بین شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا) و صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی وابسته به وزارت میراث فرهنگی منعقد و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال ۱۳۹۷ شروع شد. شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا)، بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری در حوزه گردشگری و هتلداری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.