سخنگوی دولت سیزدهم در یک برنامه تلویزیونی مطرح کرد

دولت سیزدهم برخی از شورا‌های عالی را که سال‌ها بود تشکیل نمی‌شد احیا کرد

دولت سیزدهم حمایت از پیشران‌های اقتصادی را مدنظر قرار داد و کنترل تورم را به عنوان یک وظیفه مهم برای خود تعریف نمود و توانست با توسعه روابط خارجی با کشور‌های منطقه و فرامنطقه‌ای و افزایش درآمد‌ها، مانع خلق پول شود؛ نتیجه این اقدامات این شد که شیب تورم کاهش یابد و تورم ۶۰ درصدی به ۴۰ درصد برسد.
کد خبر : 17419
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهریور 1401 - 12:47
دولت سیزدهم برخی از شورا‌های عالی را که سال‌ها بود تشکیل نمی‌شد احیا کرد
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت شامگاه دوشنبه در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه در یک سال گذشته حجم تجارت خارجی ما از ۲۰ هزار دلار به حدود ۵۰ هزار دلار رسیده است، گفت: دولت با تمرکز در حوزه رشد اقتصادی در مسکن، صنعت و کشاورزی تلاش می‌کند زیرساخت‌های اشتغال را فراهم کند.

 

وی در ادامه افزود: در یک سال گذشته حدود ۶۰ شورای عالی با حضور رییس جمهور برگزار شده و این به معنای آن است که ۶۰ گروه تخصصی در یک حوزه در حضور رییس جمهور به بررسی مشکلات آن حوزه پرداخته اند.

واقعیت این است که متاسفانه برخی از این شورا‌های عالی سال‌ها بود که برگزار نمی‌شد؛ مانند شورای عالی نخبگان که حدود ۱۱ سال بود تشکیل نشده بود.

 

بهادری جهرمی درباره رابطه دولت و مجلس تصریح کرد: می‌توان به جرات گفت که ۱۰۰ درصد نمایندگان مجلس در یک سال گذشته با رییس جمهور دیدار داشته اند و تک به تک نمایندگان موضوعات و مشکلات منطقه خود را با رییس جمهور مطرح کرده و ایشان هم موضوعات را به معاونان یا وزرای خود ارجاع داده اند.

البته این علاوه بر سه جلسه عمومی دولت و مجلس بوده. کاملا مشهود است که وقتی دولت و مجلس برای بررسی موضوعات کنار هم بنشینند، خیلی فرق می‌کند تا وقتی که برای بررسی مشکلات پشت تریبون‌ها متلک پرانی می‌شد و مشکلات مردم بدون راه حل می‌ماند؛ این همراهی باعث خواهد که وظیفه اصلی مسئولان که خدمت به مردم است محقق شود.

سخنگوی دولت درباره اقدامات اقتصادی دولت گفت: دولت سیزدهم حمایت از پیشران‌های اقتصادی را مدنظر قرار داد و کنترل تورم را به عنوان ک وظیفه مهم برای خود تعریف نمود و توانست با توسعه روابط خارجی با کشور‌های منطقه و فرامنطقه‌ای و افزایش درآمد‌ها، مانع خلق پول شود؛ نتیجه این اقدامات این شد که شیب تورم کاهش یابد و تورم ۶۰ درصدی به ۴۰ درصد برسد.

 

وی در توضیح این آمار خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم که تورم ۶۰ درصد به ۴۰ درصد رسید، به معنای این نیست که دیگر رشد قیمت نداریم.بلکه منظور این است که رشد صعودی افزایش قیمت‌ها قطع و این نمودار به طور نزولی شده و سرعت گرانی کاهش یافته است.

بهادری جهرمی ادامه داد: اگر میانگین رشد اقتصادی دهه نود کشور را حساب کنیم؛ یعنی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ به عدد صفر می رسیم.ولی اگر رشد اقتصادی یک سال اخیر را محاسبه کنیم به عدد حدودا ۵ درصد می رسیم و یکی از آثارش این است که نقدینگی‌ها به مسیر تولید و کسب و کار منتقل شده است.

برنامه ریزی دولت این است که رشد اقتصادی ۸ درصد برسد که این نیازمند همراهی و کمک همه مردم است که امیدواریم انشاءالله محقق شود.

 

سخنگوی دولت درباره میزان مبادلات تجاری با کشور‌های منطقه افزود: این مبادلات از مبلغ ۲۰ میلیارد دلار به حدود ۵۰ میلیارد دلار رسیده؛ یعنی حدود دو و نیم برابر شده است و اگر مثلا کشاورز ما ۱۱ سال نمی‌توانست سیب را به پاکستان صادرات کند، این امر در حال حاضر محقق شده است.

در سیاست اصلاح ارز ترجیحی هم تصمیم بر این شد به جای اینکه یارانه غیر مستقیم از کشور خارج شود، این یارانه مستقیم به عموم مردم تعلق گیرد و به آنان پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال کشاورزان ما حدود ۶۰ درصد افزایش فروش گندم به دولت داشته اند. سال گذشته چهار و نیم میلیون تن گندم به دولت فروخته بودند، ولی امسال تاکنون بیش از هفت میلیون تن گندم به دولت فروخته اند که هنوز هم این خرید ادامه دارد.

 

بهادری جهرمی تصریح کرد: دولت با تمرکز بر حوزه‌های صنعت و کشاورزی و انرژی تلاش می‌کند زیرساخت‌های اشتغال را به عنوان یک عنصر مولد اقتصادی حمایت و تقویت کند که می‌تواند حلال جوانان کشورمان باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.