واقعیت کرونا چگونه باعث کاهش مرگ و میر شد؟/ ژن خوب یک ویروس

Print Friendly, PDF & Email

کارشناسان معتقدند کاهش آمار مرگ و میرها در ماه پایانی سال به دلیل کاهش رفت و آمد و تردد افراد در سطح شهر بوده که منجر به کاهش تصادفات و به تبع آن فوتی‌ها شده است.

کد خبر : 1761
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 اسفند 1398 - 21:57
واقعیت کرونا چگونه باعث کاهش مرگ و میر شد؟/ ژن خوب یک ویروس
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش vaghtkhabar.i به نقل از خبر گزاری مهرموضوع آمار مرگ و میر در کشور، با توجه به اینکه ایران در منطقه‌ای بلاخیز قرار دارد و از سوی دیگر با آمار بالای تصادفات شهری و جاده‌ای نیز مواجه است، در نتیجه میزان مرگ و میر در کشور، با وجود این مسائل و البته بیماری‌هایی که زمینه ساز مرگ‌های نابهنگام شده‌اند، به این وضعیت می رسیم که هر ماه می‌توان پیش بینی کرد که این آمارها افزایش نشان دهد.

این در حالی است که آمارهای اخیر سازمان بهشت زهرا (س)، نشان داده است که در اسفند ماه ۹۸، این آمار کاهش داشته است. در همین حال، موضوع شیوع کرونا ویروس در کشور مطرح شد که انتظار می‌رود آمار مرگ و میر نیز به تبع آن بالا برود. اما اینکه چه عوامل و مسائلی می‌تواند باعث شده باشد که آمار مرگ و میر در ماه پایانی سال کاهش یابد، سوالی است که پاسخ آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س)، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور که باعث مرگ و میر تعدادی از هموطنان شده است، در عین حال از کاهش موارد فوتی در تهران خبر داده و عنوان داشته است که شاید یکی از علل کاهش مرگ و میر، رعایت و احتیاط از سوی مردم است.

وی با اعلام اینکه روزانه به طور میانگین ۲۰۰ مرگ و میر در بهشت زهرا ثبت می‌شود، افزود: سالانه ۶۰ هزار مرگ در بهشت زهرا ثبت می‌شود که ۲۰ هزار مورد به شهرستان‌ها منتقل و مابقی در بهشت زهرا دفن می‌شوند.

کاهش آمار فوتی‌ها در اسفند ماه

خال، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: خوشبختانه به رغم شیوع کرونا در کشور، آمار مرگ و میر روزانه کاهش را نشان می‌دهد که می‌تواند ناشی از ملاحظات بهداشتی هموطنان باشد.

در همین رابطه، سید حسن موسوی چلک جامعه شناس و رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آماری که مدیر عامل سازمان بهشت زهرا در مورد کاهش آمار فوتی‌ها در اسفند ماه امسال در مقایسه با سال گذشته عنوان کرده بود، گفت: این آمار بر اساس تعداد مراجعه کنندگان به بهشت زهرا بوده است و آمار کل کشور در آن مطرح نشده است.

رعایت بهداشت عامل درستی نیست اما کاهش رفت و آمدها و حضور مردم طی این مدت خود به خود باعث کاهش آمار تصادفات و حوادث جاده‌ای می‌شود که این نکته می‌تواند دلیلی برای کاهش آمار مرگ و میرها باشدوی گفت: بعد از یکی دو هفته از گذشت شیوع بیماری کرونا نمی‌توان گفت که رعایت بهداشت فردی در این مدت کوتاه منجر به کاهش مرگ و میر شده است در حالی که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا طی همین مدت در کشور بیشتر شده است بنابراین رعایت بهداشت استدلال خوبی در این خصوص نیست.

کاهش تردد در سطح شهر به دلیل شیوع کرونا عاملی برای کاهش آمار فوتی

این جامعه شناس با اشاره به اینکه کاهش تعداد مرگ و میرها در اسفند ماه بر اساس پژوهش علمی مطرح نشده است تاکید کرد: رعایت بهداشت عامل درستی نیست اما کاهش رفت و آمدها و حضور مردم طی این مدت خود به خود باعث کاهش آمار تصادفات و حوادث جاده‌ای می‌شود که این نکته می‌تواند دلیلی برای کاهش آمار مرگ و میرها باشد.

موسوی چلک افرود: براساس آمارهای موجود روزانه ۵۰ نفر در تهران فوت می‌کنند که ۱۵ تا ۱۶ نفر آنها به دلیل تصادفات جانشان را از دست می‌دهند به همین دلیل کاهش ترددها می‌تواند عامل مهمی در کاهش آمارها باشد.

تأثیر کاهش اعمال جراحی

در همین حال ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: به عنوان یک پزشک می‌توانم ادعا کنم که چون بیمارستان‌ها در این ایام اعمال جراحی الکتیو انجام نداده‌اند و پذیرش بیمار غیر کرونایی نیز نداشته‌اند، می‌تواند به کاهش آمار مرگ و میر کمک کرده باشد.چون بیمارستان‌ها در این ایام اعمال جراحی الکتیو انجام نداده‌اند و پذیرش بیمار غیر کرونایی نیز نداشته‌اند، می‌تواند به کاهش آمار مرگ و میر کمک کرده باشد

وی با گریز به چهار دهه قبل در یکی از کشورها که پزشکان آن به مدت یک هفته اعتصاب کردند، گفت: همین مسئله باعث شد که در آن مقطع آمار مرگ و میر در آن کشور ۱۰ درصد پایین بیاید.

خسرونیا همچنین از کاهش ترددها و سفرهای درون شهری و برون شهری به عنوان یکی دیگر از علل پایین آمدن مرگ و میر یاد کرد و افزود: وقتی تردد کم باشد، تصادف هم کمتر می‌شود و در نتیجه آمار مرگ و میر کاهش می‌یابد.

بررسی‌ها نشان داده است که حوادث ترافیکی و همچنین بیماری‌های قلبی، از عوامل مهم مرگ و میر در کشور است که شیوع کرونا توانسته تا حدودی در کاهش مرگ و میرها تأثیر داشته باشد.

قطعاً وقتی رفت و آمد کم می‌شود، تصادف هم کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، رعایت نکات بهداشتی توسط بیماران نیز بی تأثیر نیست. از همین رو، می‌توان گفت که «کرونا ویروس» بهانه‌ای شد تا مردم قدری بیشتر به سلامت خود توجه کنند.

رعایت بهداشت فردی نیز تا حدودی در کاهش آمار مرگ نقش دارد

اینکه افراد بیمار متوجه باشند چگونه مراقب خود و دیگران بوده و اجازه ندهند بیماری آنها به دیگران منتقل شود و…، از نکات مثبت شیوع کرونا در کشور بوده استصادق صفایی کارشناس بهداشت محیط نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: بررسی‌ها نشان داده است که رعایت بهداشت فردی تأثیر بسزایی در کاهش بیماری‌ها و مرگ و میرها دارد. از همین رو، ویروس کرونا شاید با خطرات و نگرانی‌هایی برای آحاد جامعه همراه بوده است، اما نکته مثبت این بیماری، ارتقای سطح رعایت بهداشت فردی و جمعی در جامعه بوده است. اینکه افراد بیمار متوجه باشند چگونه مراقب خود و دیگران بوده و اجازه ندهند بیماری آنها به دیگران منتقل شود و…، از نکات مثبت شیوع کرونا در کشور بوده است.

به نظر می‌رسد که شیوع ویروس کرونا در کشور، می‌تواند زنگ هشداری به آحاد مختلف مردم باشد تا مراقب سلامت خود باشند و رمز این سلامتی هم، رعایت بهداشت فردی و جمعی است. باید عادت کنیم که همیشه دست‌های پاکیزه و تمیز داشته باشیم. همان طور که حالا به نظافت عمومی و پاکیزه نگه داشتن شهر توجه می‌کنیم، باید همین رفتار در وجود تک تک ما نهادینه شود. همان طور که همگان خوب می‌دانیم، بیشترین هزینه‌های سلامت صرف درمان بیماری‌ها می‌شود. در حالی که می‌توان با یک دهم هزینه‌های درمان، برای بهداشت و پیشگیری، علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها، خواهیم توانست از آمار بیماران کم کنیم. بر همین اساس، بحران کرونا را آویزه گوش قرار داده و مراقب باشیم تا چنین بیماری‌هایی تبدیل به بحران نشود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.