افزایش نرخ بهره در اروپا به رشد یورو کمک کرد

بانک مرکزی اروپا دوباره نرخ بهره را برای مهار تورم افزایش داد.
کد خبر : 18205
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 شهریور 1401 - 17:11
افزایش نرخ بهره در اروپا به رشد یورو کمک کرد
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، یکی از مباحثی که در اقتصاد مطرح می شود، این است که نرخهای باثبات ارز از طریق حفظ ارزش پول ملی و شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی، چارچوب باثباتی را برای تعدیل بازارهای مالی، نیروی کار و دارایی کشورها فراهم میکند. به عبارت دیگر، مطالعات مختلفی وجود دارد که نشان می دهد بین نوسانات نرخ ارز و رشد اقتصادی رابطه منفی وجود دارد.

 

این مورد خصوصا ً برای کشورهایی که اقتصاد آنها درحال گذار بوده و آزادی حساب سرمایه وجود دارد، صادق میباشد. البته موارد تجربی مختلفی نیز وجود دارد که افزایش نرخ حقیقی ارز روی رشد اقتصادی اثری منفی داشته است. همچنین این افزایش نرخ ارز می تواند روی فرصتهای شغلی خصوصا در بخش قابل مبادله،آثار مخربی داشته باشد.

 

در شرایطی که افزایش نرخ ارز اسمی روی تجارت اثر منفی دارد، بهبود و اصلاح اندازه دولت و همچنین کیفیت قوانین می تواند مؤثر باشد. در این راستا، تشکیل اتحادیه های تجاری توسط کشورهای ذینفع می تواند آثار منفی نوسانات نرخ ارز را روی بخشهای مختلف اقتصادی کاهش دهد.

 

پس از اینکه یواخیم ناگل، رئیس بانک مرکزی آلمان، راه را برای اعلام احتمال افزایش مجدد نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا برای مهار تورم فزاینده، هموار کرد، قیمت یورو در برابر ارزهای رقیب افزایش یافت.

 

واحد پول اروپا در برابر ین ۱.۶ درصد و در برابر دلار بیش از ۱.۴ درصد افزایش یافت.

 

هفته گذشته، بانک مرکزی اروپا نرخ بهره در منطقه یورو را به میزان ۰.۷۵ درصد افزایش و هشدار داد که تورم برای مدت طولانی بالا باقی خواهد ماند.

 

ناگل راه را برای احتمال ادامه افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا در بحبوحه ادامه تشدید تورم هموار کرد و ناظران اکنون انتظار دارند که بانک مرکزی اروپا در اکتبر آینده نرخ بهره را تا درصد زیادی افزایش دهد.

 

کریگ ارلام، تحلیلگر از خدمات مالی Oanda گفت: انتظار می رود بانک مرکزی اروپا پس از این اظهارنظرها دوباره نرخ بهره را افزایش دهد.

 

وی افزود: انتظارات به بهبود یورو پس از زیان های سنگین روزهای گذشته از جمله کاهش هفته گذشته به پایین ترین سطح در برابر دلار در ۲۰ سال اخیر اشاره دارد.

 

بانک مرکزی اروپا پس از اعلام فدرال رزرو آمریکا مبنی بر تشدید سیاست های پولی برای مقابله با افزایش شدید قیمت های مصرف کننده، هزینه وام را افزایش داد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.