افزایش صادرات ایران به کشورهای عضو «اکو» در سال ۱۴۰۱

ترکیه، افغانستان و پاکستان اصلی‌ترین مقاصد کالاهای ایرانی در میان کشور‌های عضو این سازمان هستند.
کد خبر : 18285
تاریخ انتشار : شنبه 26 شهریور 1401 - 14:11
افزایش صادرات ایران به کشورهای عضو «اکو» در سال ۱۴۰۱
Print Friendly, PDF & Email
به گزارش وقت خبر، طبق آمارهای منتشر شده ز سوی گمرک کشور، از ابتدای سال تا پایان مرداد ۹ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۴۰۲ تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۸۹۳ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۵۱ دلار، بین ایران و ۹ کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو تبادل شد که این میزان نسبت به ۵ ماه نخست سال قبل ۳۹ درصد افزایش داشته است.
افزایش تجارت و رشد صادرات یکی از مؤلفه‌های اصلی تقویت اقتصاد است که با توجه ویژه به دیپلماسی اقتصادی و افزایش سطح کیفیت کالاها و خدمات این مهم اتفاق خواهد افتاد. ایران علاوه بر منابع طبیعی، از موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای برخوردار بوده و محل عبور کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب است، همچنین همسایگی با ۱۵ کشور امکان مهمی برای تجارت در اختیار کشورمان قرار داده است.
در جهان امروز که همکاری‌های منطقه‌ای و یکپارچگی منطقه‌ای در دستور کار بسیاری از دولت‌ها قرار گرفته، دولت سیزدهم بیش از پیش سیاست تجارت با همسایگان را در اولویت قرار داده است.
به نظر می‌رسد استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و گروه‌های منطقه‌ای می‌تواند فرصت‌های تجاری مناسبی را در اختیار ایران قرار دهد. در تازه‌ترین آماری که توسط گمرک ایران منتشر شده است صادرات غیرنفتی کشور در ۵ ماه نخست امسال به ۹ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو با ۷ میلیون و ۳۱۶ هزار تن، به ۴ میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار رسید که این میزان با رشد ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.
 سازمان همکاری اقتصادی «اکو» به لحاظ پتانسیل‌های اقتصادی و منابع غنی و سرشار مهم‌ترین سازمان همکاری اقتصادی در منطقه محسوب می‌شود که ایران نیز عضو آن است. بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای عضو این سازمان  نشان می‌دهد برای مثال بخش کشاورزی سهم عمده‌ای در تولید ناخالص داخلی و درآمدهای صادراتی آنها دارد و نسبت قابل توجهی از جمعیت فعال این کشورها در بخش کشاورزی اشتغال دارند.
از این رو این بخش بویژه تجارت خارجی آن از اهمیت کلیدی برخوردار است و می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در تعیین جهت و موقعیت کلی توسعه اقتصادی اعضا داشته باشد و ایران می‌تواند نقش خود را در این بخش پررنگ‌تر کند. به دلیل کم‌توجهی سال‌های اخیر به بازارهای تجاری منطقه‌ای ایران، ظرفیت کشور به تصرف دیگر رقبا درآمده و حضور اقتصادی ایران را با دشواری‌هایی رو‌به‌رو کرده است. با این حال بررسی وضعیت تجارت خارجی ایران با این کشور‌ها در ماه‌های اخیر حاکی از تغییر این روند است.

رشد ۴۰ درصدی صادرات ایران به اعضای اکو

در همین رابطه سیدروح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: توجه به همسایگان، روابط دو یا چندجانبه اقتصادی و سیاسی، عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و تقویت مناسبات دوجانبه، از سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم است که باعث شده در مناسبات تجاری ایران شاهد تغییرات رو به رشدی باشیم.
وی افزود: از ابتدای سال تا پایان مرداد ۹ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۴۰۲ تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۸۹۳ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۵۱ دلار، بین ایران و ۹ کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو تبادل شد که این میزان نسبت به ۵ ماه نخست سال قبل ۳۹ درصد افزایش داشته است.
سخنگوی گمرک تصریح کرد: از این میزان کالای تبادل شده، ۷ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۹۲۸ تن به ارزش ۴ میلیارد و ۱۱۸ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۱۱ دلار، صادرات کالای ایرانی به کشور‌های عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو بوده که ۲۰ درصد در وزن و ۴۰ درصد در ارزش نسبت به دوره مشابه افزایش داشته است.
سخنگوی گمرک در ادامه گفت: واردات از ۹ کشور عضو اکو از ابتدای سال تا پایان مرداد نیز به یک میلیون و ۷۹۱ هزار و ۴۷۵ تن رسید که با وجود کاهش ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه از لحاظ ارزش ۳۸ درصد با رشد همراه بوده است.
لطیفی درباره مقاصد و میزان صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای عضو اکو گفت: ترکیه با خرید ۳میلیون و ۶۸۲ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۳۲۸ میلیون دلار و رشد ۱۱۰ درصدی، افغانستان با یک میلیون و ۲۵۶ هزار تن به ارزش ۶۴۰ میلیون و ۵۷۳ هزار دلار و کاهش ۲۵ درصدی و پاکستان با یک میلیون و ۷۸ هزار تن به ارزش ۴۷۴ میلیون و ۷۵۱ هزار دلار و رشد ۱۳ درصدی، ۳ مقصد اول صادرات کالاهای ایرانی به اعضای سازمان همکاری اقتصادی اکو بودند و بعد از آن آذربایجان با ۲۹۶ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۶۶ میلیون دلار، ازبکستان با ۸۸ میلیون دلار، قزاقستان با ۶۱.۲ میلیون دلار، تاجیکستان با ۴۵.۶ میلیون دلار و قرقیزستان با ۱۸.۴ میلیون دلار قرار دارند.
سخنگوی گمرک همچنین درباره واردات از کشورهای عضو اکو تاکید کرد: ترکیه با فروش ۲ میلیارد و ۱۶۶ میلیون و ۳۲۶ هزار دلار و رشد ۲۱ درصدی، پاکستان با فروش ۴۲۹ میلیون و ۳۳۹ هزار دلار و رشد ۳۷۵درصدی و قزاقستان با ۷۸ میلیون و ۴۲۳ هزار دلار و رشد ۱۷۴ درصدی، ۳ کشور اول طرف معامله با ایران در بین اعضای سازمان همکاری اقتصادی اکو برای تامین نیازهای کشورمان بودند و پس از آن ازبکستان با ۳۲.۶ میلیون دلار، تاجیکستان با ۲۶.۲ میلیون دلار، آذربایجان با ۱۵.۳ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۴.۴ میلیون دلار، افغانستان با ۱۰.۴ میلیون دلار و قرقیزستان با ۲.۷ میلیون دلار قرار دارند.

مانع‌زدایی از تجارت، شرط توسعه پایدار

بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار، حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در ۱۰ کشور عضو و تسریع برنامه توسعه حمل‌و‌نقل و ارتباطات از برنامه‌های سازمان اکو برای کشورهای عضو است. همچنین اکو در بسیاری از ابتکارات جهانی به عنوان یک شریک فعال و جدید می‌تواند حضور داشته باشد و نقش سازنده‌ای در پیشبرد اهداف توسعه پایدار در بسیاری از حوزه‌ها ایفا کند.

تراز تجاری تهران با مسکو مثبت شد

رئیس سازمان توسعه تجارت در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، گزارشی از رشد تبادلات تجاری کشورمان با روسیه در عرصه‌های مختلف ارائه داد.
علیرضا پیمان‌پاک در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست سیدابراهیم رئیسی برگزار شد، گزارشی از رشد قابل توجه تبادلات تجاری کشورمان با روسیه در عرصه‌های مختلف از جمله صادرات محصولات کشاورزی و صنایع های‌تک و مثبت ‌شدن تراز تجاری تهران با مسکو ارائه کرد.
در این مراسم همچنین گزارشی از روند همکاری‌های تجاری با منطقه اوراسیا ارائه شد.
در این گزارش اعلام شد پس از اختیاراتی که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در خرداد امسال به سازمان توسعه تجارت تفویض کرد، میزان تبادل تجاری میان جمهوری اسلامی ایران با روسیه و کشورهای منطقه اوراسیا از رشد قابل توجهی برخوردار شده است. این گزارش همچنین تایید می‌کند که ایران نه‌تنها در صادرات محصولات کشاورزی، بلکه در صادرات صنایع پیشرفته و پیچیده یا های‌تک به روسیه نیز موفقیت‌های خوبی به دست آورده و تراز تجاری تهران با مسکو مثبت شده است.
اعضای جلسه بر اساس این گزارش مقرر کردند زیرساخت‌های لازم از جمله فعالیت کشتی‌های مناسب در دریای خزر فراهم شود و تسهیلات بیشتری در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.