برای تعمیر ماشین ظرفشویی و اجاق گاز از کجا شروع کنیم؟

انواع روش‌های خشک کردن ظروف با ماشین‌های ظرفشویی و همچنین نحوه تعویض و تعمیر جرقه زن و ترموکوپل اجاق گاز
کد خبر : 18342
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مهر 1401 - 8:00
برای تعمیر ماشین ظرفشویی و اجاق گاز از کجا شروع کنیم؟
Print Friendly, PDF & Email

ترموکوپل در بسیاری از مواقع که دچار مشکل می‌شود، قابل تعمیر می‌باشد. اما نکته‌ی مهم این است که نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز فرآیند سختی را پیش رو دارد. در واقع لازم است برای تعمیر، دو میله‌ی غیر همجنسی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، در دمایی حدودا ۱۳۰۰ درجه، به یکدیگر جوش داده شوند. قطعا این کار در خانه قابل انجام نیست. در نتیجه خریدن یک ترموکوپل یا واحد کنترل کننده‌ی سالم، از نظر زمان بسیار به صرفه‌تر خواهد بود.

توجه نمایید که به هیچ عنوان، قسمت داخلی گاز و قطعات را دستکاری نکنید. ممکن است این عمل نتیجه‌ی خطرناکی به بار آورد. اگر احساس کردید به بررسی بیشتری نیاز است و اطلاعات و مهارت شما کافی نیست؛ برای ایمنی خودتان هم که شده، این کار را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید.

اقدامات لازم برای تعویض جرقه زن گاز

تعویض جرقه زن مانند بررسی اتصال شروع می‌شود – گاز و برق را از اجاق گاز جدا کنید، سر مشعل را کاملاً بیرون بیاورید و آن را وارونه کنید. با استفاده از یک پیچ گوشتی سر صاف، سیم کشی را از جرقه زن جدا کنید، مطمئن شوید که وقتی آن‌ها را رها می‌کنید به داخل اجاق گاز نمی‌لغزند. جرقه زن قدیمی باید به راحتی با پیچ گوشتی سر فیلیپس قابل جابجایی باشد. جرقه زن قدیمی را باز کرده و بیرون بیاورید و آن را تعویض کنید. اجاق گاز خود را دوباره جمع کنید و آن را آزمایش کنید.

اگر فقط یک (یا چند) مشعل روشن نمی‌شود، زیرا وقتی دکمه کنترل را می‌چرخانید جرقه نمی‌گیرد، اما بقیه جرقه دریافت می‌کنند و به درستی مشتعل می‌شوند، ممکن است لازم باشد دسته سیم جرقه زن را تعویض کنید. اگر مایع بجوشد و روی آن بریزد، قسمت‌هایی از مهار جرقه‌زن ممکن است کوتاه شود، یا شفت چرخشی که با دریچه مشعل هماهنگ شده است می‌تواند به مرور زمان کنده شود و از چرخش صحیح آن جلوگیری کند.
برای تعویض دسته سیم جرقه زن، گاز را ببندید، اجاق گاز را از برق بکشید و مشعل‌های گاز را بردارید. سپس دستگیره‌های کنترل فر را بردارید و با استفاده از مهره‌ای، پیچ‌های نگهدارنده اجاق گاز فلزی را باز کنید، اما فعلاً آن را در جای خود بگذارید. در فر را باز کنید و به زیر پانل جلویی نگاه کنید و پیچ‌هایی را که در پانل جلو نگه داشته شده‌اند پیدا کنید. هنگامی که پانل جلویی را جدا کردید، پیچ‌هایی را که به پنل بالایی می‌روید را بردارید تا کاملاً آزاد شود.

آیا ماشین ظرفشویی خشک کن دارد

برخی از ماشین‌های ظرفشویی دارای یک عنصر گرم کننده در پایه هستند که هوا را گرم می‌کند تا به خشک شدن سریع ظروف کمک کند. این امر به‌ویژه در مدل‌های قدیمی‌تر رایج است و به سرعت در حال منسوخ شدن با مدل‌های جدیدتر است، زیرا تولیدکنندگان اکنون در تلاش هستند تا لوازم برقی کارآمدتری بسازند.

متداول‌ترین روش خشک کردن با ماشین‌های ظرفشویی مدرن، افزایش دمای آب در پایان چرخه برای شستشوی ظروف با آب بسیار داغ است. پس از پایان شستشو، قسمت داخلی استیل ضد زنگ ماشین ظرفشویی گرما را جذب کرده و رطوبت را از ظروف خارج می‌کند. به این روش خشک کردن متراکم می‌گویند. این روی ظروف شیشه‌ای و سرامیکی به خوبی کار می‌کند، اما روی پلاستیک به خوبی کار نمی‌کند. برخی از ماشین‌های ظرفشویی از یک فن استفاده می‌کنند که هوا را به گردش در می‌آورد تا به خشک شدن ظروف کمک کند. مانند شستشوی گرم، این گزینه از نظر انرژی کارآمدتر است، زیرا هوا نیازی به گرم شدن ندارد.

برای ماشین ظرفشویی، خشک کردن ظروف در واقع سخت‌تر از شستن آنهاست. برای آزمایش اینکه ماشین ظرفشویی چقدر خوب خشک می‌کند، لیوان‌های پلاستیکی را روی قفسه بالایی قرار می‌دهیم و یک چرخه معمولی را اجرا می‌کنیم. پلاستیک سخت‌تر از شیشه و سرامیک خشک می‌شود، زیرا گرما را در خود نگه نمی‌دارد و آبی که روی پلاستیک باقی می‌ماند به راحتی تبخیر نمی‌شود. اینجاست که تنظیم حرارت ماشین ظرفشویی وارد عمل می‌شود. ماشین ظرفشویی ظروف را به چند روش خشک می‌کند: با یک سیم پیچ الکتریکی که هوا را گرم می‌کند، یک فن که هوای گرم را به اطراف می‌دمد، افزایش دمای آب در نزدیکی پایان یک چرخه یا ترکیبی از همه این روش ها. هیچ یک از این روش‌ها ظروف خشک را تضمین نمی‌کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.