ابتلا ۱۳ نفر به بیماری وبا در یکی از استان های ایران

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یکی از استان‌ها از ابتلای ۱۳ نفر به بیماری وبا خبر داد و گفت: بیشتر افراد مبتلا از عراق بازگشته بودند.
کد خبر : 18375
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 شهریور 1401 - 21:09
ابتلا ۱۳ نفر به بیماری وبا در یکی از استان های ایران
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ، پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شیوع بیماری وبا اشاره کرد و گفت: وبا بیماری‌ای است که از طریق آب آلوده و گاهی از طریق خوراکی‌های آلوده ازجمله میوه و سبزی‌ها منتقل می‌شود.

وی در مورد علائم بیماری وبا توضیح داد: از علائم شایع بیماری وبا اسهال است، درصد زیادی از افراد ممکن است بدون علائم درگیر بیماری وبا شوند یا علائم خفیف داشته باشند، برخی افراد هم ممکن است با علائم شدیدتری مبتلا شوند و نیاز به بستری پیدا کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بیماران معمولاً اسهال همراه با استفراغ بدون تهوع دارند و حجم زیادی آب از طریق اسهال از دست می‌دهند، بنابراین بدنشان خشک و بی‌حال می‌شود، همچنین بی‌قرار می‌شوند، خشکی دهان پیدا می‌کنند و پوستشان چروک می‌شود.

وی هشدار داد: اگر بیماران آب زیادی از دست بدهند، ممکن است سطح هوشیاری‌شان کاهش پیدا کند و حتی به حالت تشنج یا کما هم برسند.

عقدک با تأکید بر اهمیت مصرف آب آشامیدنی سالم گفت: افراد باید یاد بگیرند همیشه و در هر کجا که هستند از آب آشامیدنی سالم استفاده کنند و اگر از آب لوله‌کشی مطمئن هستند مصرف کنند، در غیر این صورت از آب بسته‌بندی شده برای خوردن و شست‌وشو استفاده کنند.

وی اعلام کرد: بر اساس آزمایش‌هایی که انجام شده، از ۱۹ شهریور تا این لحظه ۱۳ مورد مثبت مبتلا به وبا در اصفهان داشتیم که تستشان مثبت بود. این افراد همگی درمان شدند و در حال حاضر مشکلی ندارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: طبق قاعده هر ساله، زمانی که وبا شناسایی می‌شود، دانشگاه علوم پزشکی نمونه‌های بیماران را برای تهران ارسال می‌کند. در حال حاضر نمونه‌ها برای تائید آزمایشگاه وزارت بهداشت ارسال شده و منتظر جواب هستیم.

عقدک با تأکید بر اینکه بیماری وبا کاملاً درمان‌پذیر است و در همه مراکز درمان‌های ساده برای بیماران وجود دارد، افزود: افراد باید هوشیار باشند و اگر اسهال مداوم داشتند و حجم زیادی از آب بدنشان در حال تخلیه شدن است به پزشک مراجعه کنند تا از آن‌ها نمونه گرفته شود و بلافاصله درمان و مایع درمانی را آغاز کنند. اگر مردم موارد توصیه شده را رعایت کنند قطعاً مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد مبتلا از عراق بازگشته بودند و نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت شده بود، افزود: امیدواریم در بین افرادی که به‌تازگی از عراق بازمی‌گردند مورد مثبتی از ابتلا به وبا نداشته باشیم و اگر هم باشد به‌موقع شناسایی و درمان شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توصیه کرد: از زائرانی که از عتبات عالیات باز می‌گردند می‌خواهیم در صورت داشتن علائم بیماری، خود را قرنطینه و اگر شدت بیماری آن‌ها زیاد است حتماً به پزشک مراجعه کنند.

وی توضیح داد: وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری بنام ویبریو کلرا ایجاد می‌شود که در صورت عدم پیشگیری و درمان به‌موقع و مناسب بسیار کشنده است.

عقدک با اشاره به اینکه در کل کشور موارد شیوع بیماری وبا دیده شده، اما در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، آذربایجان غربی، کرمان، بوشهر  و تهران بیماران بیشتری شناسایی شده‌اند، گفت: افراد از ۱ تا ۸۰ سال به وبا مبتلا شده‌اند، اما ۶۷ درصد بیماران بین ۳۰ تا ۶۰ سال بوده‌اند، همچنین تعداد مبتلایان مرد و زن یکسان بوده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.