مراقب همه گیری ویروس آنفلوآنزا در زمستان باشید

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در سال جاری انتظار داریم گردش بیشتر ویروس‌هایی مانند آنفلوآنزا و آراس‌وی را شاهد باشیم.
کد خبر : 18381
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 شهریور 1401 - 21:27
مراقب همه گیری ویروس آنفلوآنزا در زمستان باشید
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ، ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در فصل پاییز و زمستان پیش رو به دلیل این که سطح ایمنی نسبت به بیماری آنفلوآنزا کاهش پیدا کرده است؛ این احتمال وجود دارد که سرایت پذیری و بیماری زایی این بیماری بیشتر از گذشته باشد. این مسئله نه فقط برای آنفلوآنزا، بلکه برای برخی از ویروس های دیگر از قبیل RSV نیز اتفاق خواهد افتاد که این ویروس نیز یکی از عوامل ایجاد علائم سرماخوردگی خصوصا در کودکان است. البته این موضوع موقت بوده و در سال های آینده کمتر خواهد شد.

به گفته وی، واکسن آنفلوآنزای ایرانی و خارجی در کشور موجود است. برای تمام گروه های سنی هدف، قابل استفاده هستند. افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن بوده یا سالمند هستند؛ بهتر است این واکسن را تزریق کنند. تلقیح واکسن آنفلوآنزا از بروز شدید بیماری جلوگیری می کند و در مادران باردار نیز منعی برای تزریق واکسن وجود ندارد. آن ها می توانند با مشورت پزشک یا مامای خود، واکسینه شوند.

او افزود: پرسنل بهداشت و درمان و افرادی که با مردم زیادی سر و کار دارند نیز بهتر است که واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.در سال جاری انتظار داریم گردش بیشتر ویروس هایی مانند آنفلوآنزا و آر اس وی را شاهد باشیم؛ اما سونامی آنفلوآنزا را بعید است که در کشور داشته باشیم. زیرا مردم یاد گرفته اند که چگونه از خود در برابر بیماری های تنفسی مراقبت کنند و سطح بهداشت تنفسی بسیار بالاتر رفته است. ویروس آنفلوآنزا نیز سرایت پذیری کمتری نسبت به کرونا دارد.

او گفت: پیش بینی ها برای فصل پاییز و زمستان برای متخصصان سخت است؛ اما در سال جاری ویروس هایی مانند آنفلوآنزا احتمالا برای ما مشکلاتی را ایجاد خواهند کرد. در حال حاضر حدود سه سال از شیوع کرونا گذشته و با رعایت نسبی دستورالعمل ها در پاییز و زمستان سال گذشته، ویروس آنفلوآنزا خیلی در بین مردم به گردش در نیامد. هرچند مواردی از آن را در جوانان و کودکان در سال گذشته نیز شاهد بودیم.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.