چالش های اصلی بورس چیست؟

بلاتکلیفی در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های بورسی به بی‌اعتمادی سهامداران دامن زد و منجر به فرار آن‌ها از این بازار شد.
کد خبر : 18425
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 شهریور 1401 - 17:09
چالش های اصلی بورس چیست؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، شاخص بورس تهران امروز صبح را با سقوط آغاز کرد و در پایان با افت بیش از ۱۱ هزار و ۸۳۰ واحدی به کار روزانه خود پایان داد و در رقم یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحدی آرام گرفت. ارزش معاملات روزانه بیش از ۲ هزار و ۳۷۶ میلیارد تومان بود و ارزش روز بازار به ۵ هزار و ۱۴۳ هزار میلیارد تومان رسید. شاخص کل هم وزن با کاهش ۲۲۳۲ واحدی به رقم ۳۹۵ هزار و ۹۰۸ واحد رسید.

یکی از راه های تحلیل بنیادی و حتی تکنیکال شناسایی نمادهای با ارزش بورس در معاملات روزانه و به دست آوردن هدف قیمتی آن است، هرچقدر ارزش معاملات چه در روند مثبت و چه منفی در یک نماد بیشتر باشد، آن نماد مورد توجه ویژه فعالان بازار سرمایه است، نمادهایی که در صف فروش و صف خرید قرار دارند نشان دهنده پیشرونده بودن یا اصلاح قیمتی نمادها بوده و می تواند مورد توجه قرار بگیرد، البته این یکی از آیتم های تحلیل نمادها بوده و برای تحلیل دقیقتر باید موارد بنیادی و تکنیکال یک سهم مانند ترازنامه و نمودار نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

 

دولت رئیسی یک ساله شد؛ اما وعده‌های خوش رنگ و لعاب توسعه بازار سرمایه هنوز محقق نشده است. براساس آمار، بورس در این یکسال شاخص رشد ۷ درصدی به خود دیده، اما همزمان با آن ۶۳ همت پول حقیقی از بازار سرمایه کوچ کرده است.

 

بورس در طی یکسال دولت سیزدهم، تحقق وعده ۱۰ بند بورسی رئیسی را به خود ندیده؛ از بند‌هایی که اصلاح سریع بازار سرمایه، ثبات در قوانین و جلوگیری از تصمیمات ناگهانی گرفته تا فعال سازی صندوق حمایت و تثبیت بازار سرمایه و کاهش نرخ مالیات از ۲۵ به ۱۰ درصد و …

 

بلاتکلیفی در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های بورسی به بی‌اعتمادی سهامداران دامن زد و منجر به فرار آن‌ها از این بازار شد.

 

در رابطه بلاتکلیفی در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های بورسی با همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: برخی از بند‌های ۱۰ وعده بورسی رئیسی برای بازار سرمایه مهم بود چراکه باعث تغییر در وضعیت بازار می‌شد، اما به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب در عمل سیاست‌های کوتاه مدت بر برنامه‌های بلندمدت غلبه کرده و تصمیمات کوتاه مدت در بازار حاکم شده است.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر علیرغم تدوین چنین برنامه‌هایی اجرای آن‌ها به متولیانی سپرده شده که همچنان بر تفکرات قدیم پایبند هستند و روش‌های کهنه را به ویژه در مورد نرخ بهره، نرخ ارز و … دنبال می‌کنند و به تبع بازار نیز همچنان بر همان مدار حرکت می‌کند.

 

بورس

 

دارابی تصریح کرد: تا زمانی که دولت فعلی سیاست مستقلی درمورد سه مسئله قیمت‌گذاری دستوری، نرخ ارز و نرخ بهره نگیرد علیرغم اینکه برنامه‌های خوبی تدوین می‌کند، اما در عمل آنچه اجرا می‌شود همان سیاست‌های گذشته است.

 

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: در نتیجه ضرورت دارد دولت سیزدهم از راهکار‌های قدیمی دوری و راهکار‌های جدید تدوین کند به طور مثال در دولت گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی حاکم بود در دولت فعلی ارز نیمایی است و یا در دولت دوازدهم سعی می‌کردند با افزایش نرخ بهره تورم را مهار کنند یا با واردات ارزان و قیمت‌گذاری دستوری شرایط مهار تورم را مثبت جلوه دهند که نتیجه‌ای نداشت و در حال حاضر به همین صورت است؛ بنابراین باید مجموعه‌ای از تفکرات جدید را حاکم کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس ۱۴۰۱-۰۷-۰۹ - ۱۲:۰۰

بالاخره در بورس سرمایه گذاری کنیم یا نه!

ناشناس ۱۴۰۱-۰۷-۰۹ - ۱۲:۰۱

بورس رشد می‌کنه؟