پرداخت مالیات خانه‌های خالی و لوکس بصورت آنلاین

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور از فراهم شدن پرداخت و ثبت اعتراض مالیات خانه‌های خالی و لوکس به‌صورت آنلاین از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیکی سازمان خبر داد.
کد خبر : 18499
تاریخ انتشار : شنبه 2 مهر 1401 - 15:27
پرداخت مالیات خانه‌های خالی و لوکس بصورت آنلاین
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با وجود درگیری جنگ تحمیلی و همچنین در نظر گرفتن این نکته که حدود ۸۰ درصد خانوارها در واحدهای ملکی زندگی می‌کردند، بحران مسکن به اندازه امروز نبود. در سال ۱۳۷۵ که به نوعی آغاز ارایه آمارهای بخش مسکن بوده ۷۳.۴ درصد از جمعیت ایران در واحدهای ملکی، ۱۵.۴ درصد در واحدهای استیجاری و ۱۱.۹ درصد در سایر واحدها زندگی می‌کردند.

 

آمار سال ۱۳۹۵ درصد واحدهای ملکی را ۶۰.۵، واحدهای استیجاری را ۳۰.۷ و سایر واحدها را ۸.۸ نشان می‌دهد. هم اکنون در شهر تهران حدود ۴۴ درصد خانوارها مستاجر هستند؛ بنابراین آمار توضیح می‌دهد که اوضاع بخش مسکن چندان خوب نیست.

 

نابسامانی بازار مسکن پس از انقلاب اسلامی، دولت را بر آن داشت تا در سال ۱۳۶۶ موضوع دریافت مالیات از خانه‌های خالی را مطرح کند که با توجه به نبود ابزارهای کافی به نتیجه نرسید، این طرح مجدداً در سال ۱۳۹۴ روی میز دولت قرار گرفت که سرانجام در سال ۱۳۹۵ به قانون تبدیل شد؛ هر چند وزارت راه و شهرسازی وقت به ریاست عباس آخوندی اعتقادی به این ابزار موثر در بازار مسکن نداشت.

 

با توجه به سیر انجام شده، سامانه املاک و اسکان به عنوان پیش نیاز دریافت مالیات از خانه‌های خالی در بهمن ۱۳۹۸ توسط وزارت راه و شهرسازی رونمایی شد و ۲۶ اردیبهشت امسال رسماً از سوی دولت به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شد. با این وجود همچنان ابهامات زیادی در زمینه سامانه و پایه مالیاتی مذکور وجود دارد.

 

تامین مسکن یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر فرد است. بعضی از افراد در جامعه بیشتر از یک خانه دارند و درعین‌حال، افرادی هم هستند که از نداشتن سرپناهی برای زندگی خود رنج می‌برند. این در حالی است که در سراسر کشور خانه‌های خالی و بلااستفاده وجود دارد. در سال ۹۹ طرح مالیات بر خانه های خالی شورای نگهبان تصویب شد و کماکان در حال اجرا است. 

 

در جریان گسترش چتر مالیاتی، به‌منظور تغییر ریل بودجه‌ای دولت از درآمد‌های نفتی به درآمد‌های مالیاتی، دریافت مالیات از دارایی‌ها که بیشتر طبقه ثروتمند جامعه را دربرمی‌گیرد، در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است.

 

مالیات از واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌هایی که ارزش آن‌ها با احتساب عرصه و اعیان بیش از ۱۰ میلیارد تومان باشد، از سال گذشته عضوی از خانواده پایه‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی شد و در آن سال، بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی لوکس شناسایی شد.

 

به چه خانه‌هایی خانه خالی می‌گویند؟

 

قانون مالیات بر خانه های خالی شورای نگهبان، شرایطی در نظر گرفته است که در صورت تطابق با آن‌ها، خانه موردنظر مشمول مالیات خانه خالی می‌شود. این شروط عبارت‌اند از:

جمعیت شهری که خانه در آن قرار دارد، بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر باشد.

خانه موردنظر محل سکونت اصلی یا فرعی مالک نباشد.

یک سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن ملک یا خانه گذشته باشد. این مدت زمان در پروژه‌های انبوه‌سازی به بیش از ۱۸ ماه می‌رسد.

بر اساس تاریخ ثبت سند، حداقل چهار ماه از تاریخ خرید خانه گذشته باشد.

خانه حداقل چهار ماه در اجاره نباشد.

فرد مستاجر اقامتگاه اصلی داشته باشد.

خانه یا ملکی که توسط مالک در سامانه معاملات املاک وزارت راه و شهرسازی برای فروش یا اجاره ثبت نشده باشد.

خانه‌ای که در صورت وقف بودن، بر اساس وقف‌نامه مشکلی برای اجاره رفتن نداشته باشد.

مالیات خانه‌های خالی آنلاین پرداخت می‌شود

پرداخت آنلاین مالیات خانه های لوکس و خالی

 

افشین خدامرادی معاون فناوری‌‏های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: سامانه مالیات بر خانه‌های لوکس و گران‏قیمت، بر اساس الزامات آئین‌نامه بند (خ) تبصره (۶) قانون بودجه ۱۴۰۰ و بر مبنای ماده (۶۴) قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین سامانه مالیات بر خانه‌های خالی نیز باهدف ارزش‏گذاری و محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی موضوع ماده (۵۴) مکرر این قانون، طراحی و توسعه‌یافته و از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیکی سازمان مالیاتی در دسترس مؤدیان مالیاتی قرار گرفته است.

 

وی افزود: این سامانه‌ها، دارای قابلیت‌هایی همچون نمایش املاک مشمول مؤدی به تفکیک ملک و مالیات متعلقه، امکان چاپ قبض و پرداخت آنلاین از طریق درگاه بانک ملی ایران و واریز مستقیم مالیات به شماره‌حساب اداره کل ذی‌ربط بوده و همچنین امکان ثبت اعتراض آنلاین برای مؤدی مالیاتی وجود دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.