اصلی‌ترین کالاهای ایرانی مورد استقبال چین کدامند؟

کالاهایی مانند متانول، پلی اتیلن، پروپان مایع، کاتد مس و ورق فولادی ضخیم اصلی‌ترین کالاهای ایرانی بوده که مورد استقبال چینی‌ها قرار گرفته است.
کد خبر : 18501
تاریخ انتشار : شنبه 2 مهر 1401 - 15:37
اصلی‌ترین کالاهای ایرانی مورد استقبال چین کدامند؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، اقتصاد چین پس از آمریکا، دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌رود که میزان تولید ناخالص داخلی آن حدود ۱۸ تریلیون دلار است. بر این اساس چین در سال ۲۰۲۱ میلادی، حدود ۳۳۶۲ میلیارد دلار صادرات و ۲۶۷۵ میلیارد دلار واردات داشته و به این ترتیب این کشور بزرگترین صادرکننده و دومین وارد کننده بزرگ در جهان به شمار می‌رود.

در سال‌های گذشته، چین اصلی‌ترین شریک تجاری ایران بوده و با وجود رشدی که آمار صادرات و واردات به امارات متحده عربی ثبت کرده، همچنان در آمار مجموع، چین بزرگترین شریک ایران به شمار می‌رود. بررسی آمارهای تجارت مشترک دو کشور در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری نیز این موضوع را تایید می‌کند.

ایران یکی از شرکای تجاری مهم چین در خارمیانه است که در سال های اخیر، دو کشور از طریق امضای موافقت نامه های مختلف در حوزه تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و بانکی تلاش کرده اند این مناسبات را تقویت کنند. از آنجا که ایران یکی از اجزای اصلی پروژه جاده و کمربند چین است و نقش مهمی در تامین نفت مورد نیاز چین دارد، روابط دو کشور حتی پس از خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ نیز ادامه یافت.

 

اگرچه تحریم های آمریکا علیه بخش های مختلف اقتصاد ایران روی تجارت این کشور با چین تاثیر منفی گذاشته اما چین کماکان یکی از سه شریک بزرگ تجاری ایران و بزرگ ترین سرمایه گذار خارجی در این کشور بوده است. طبق اعلام وزارت بازرگانی چین، تنها در سال ۲۰۱۹ قراردادهایی به ارزش ۳.۴۱ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری شرکت های چینی در ایران به امضای طرفین رسیده است.

 

اوج تحرک در روابط اقتصادی دو کشور را می توان در امضای قرارداد ۲۵ ساله همکاری های استراتژیک ایران و چین دانست که به عنوان بخشی از این قرارداد، چین متعهد به ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در ایران طی بازه فوق شده است. حجم روابط تجاری دو کشور در سال های اخیر حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده که طرفین در تلاش اند تا این عدد را ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهند.

 

چین بزرگ ترین تامین کننده تجهیزات الکتریکی، صوتی- تصویری، شیمیایی و صنعتی ایران است. از طرف دیگر ایران هفتمین صادرکننده بزرگ نفت به چین محسوب می شود و واردات نفت از ایران حدود ۶.۵ درصد کل واردات نفتی چین را تشکیل می دهد.

 

در نتیجه تحریم ها و شیوع کرونا، اقتصاد ایران اخیرا دچار مشکلات زیادی شده است اما روند مناسبات اقتصادی دو کشور رو به گسترش بوده است. در نهایت اگرچه هر دو کشور با سیاست های آمریکا به صورت کلی مخالف اند اما احیای برجام بر روی روند آتی مناسبات اقتصادی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، تا پایان مرداد، ایران حدود ۱۲.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۶.۷ میلیارد دلار به چین صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر مقدار افتی نیم درصدی و از نظر ارزش رشدی بیش از ۲۲ درصدی را ثبت کرده است.

در طول این مدت متانول، پلی اتیلن، پروپان مایع، کاتد مس و ورق فولادی ضخیم اصلی‌ترین کالاهای ایرانی بوده که مورد استقبال چینی‌ها قرار گرفته است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که در پنج ماهه نخست امسال، ایران حدود ۱.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار از چین واردات داشته که از نظر مقدار ۲۴ و از نظر ارزش ۴۳ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

واکسن پزشکی، قطعات خودرو، قطعات تراکتور، ماژول نمایشگر و ماشین‌های ریخته گری نیز اصلی‌ترین کالاهای وارداتی ایران از چین بوده است.

به این ترتیب و با مقایسه آمار واردات و صادرات کشور به چین، ایران در امسال نیز تراز تجاری مثبت ۱.۲ میلیارد دلار را با چین به ثبت رسانده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.