لوازم خانگی، خود را به فناوری نوین جهان رسانده است؟

لوازم خانگی داخلی با فناوری های نوین توانسته است خود را به تکنولوژی روز دنیا برساند.
کد خبر : 18641
تاریخ انتشار : شنبه 9 مهر 1401 - 13:13
لوازم خانگی، خود را به فناوری نوین جهان رسانده است؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، زمانی که با رکود تورمی‌ در اقتصاد مواجهیم، اغلب صنایع به دلیل فقدان ثبات در بازار عملا در برنامه ریزی دچار مشکل می‌شوند و این اتفاق تعلیق فعالیت‌ها را به دلیل ریسک بالا برای تولیدکننده به همراه دارد. صنعت لوازم خانگی هم از این ناحیه آسیب دیده است و تولید‌کنندگان اغلب به عللی نظیر فقدان ثبات در نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و همچنین تعدد و تکثر قوانین دچار مشکلاتی شده‌اند. با وجود این کیفیت محور بودن امری ناگزیر است و چنانچه شرکت‌ها از این مهم غافل شوند، در ادامه و با بهبود شرایط اقتصادی کشور هم نمی‌توانند وضعیت خود را بهبود ببخشند.

 

تا چند سال قبل، بازار لوازم خانگی ایران در تسخیر برندهای خارجی بود، چون مردم طبیعتا خواهان بهترین کیفیت‌ها و جدیدترین تکنولوژی روز هستند و آن زمان تصور می‌کردند محصولات ایرانی به تکنولوژی‌های روز مجهز نیستند؛ آیا برندهای ایرانی توانسته‌اند جایشان را بین لوازم خانگی پیشرفته باز کنند و ثابت کنند که مورد اعتماد هستند؟

 

در عصر حاضر، تکنولوژی بی‌وقفه در خدمت ساده‌تر و سریع‌تر کردن زندگی است و دیگر نمی‌توانیم دنیا را بدون تکنولوژی تصور کنیم. سرعت پیشرفت و تنوع تکنولوژی در حوزه‌های مختلف به قدری بالا رفته است که مصرف‌کننده در انتخاب محصولات دچار سردرگمی می‌شود. لوازم خانگی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نیازهای زندگی روزمره هستند؛ به همین دلیل، در دهه‌های اخیر و در انقلاب تکنولوژی نوین، صنعت لوازم خانگی هم تغییرات زیادی کرد. لوازم خانگی مجهز به تکنولوژی روز، به‌تدریج باعث آسان‌تر و سریع‌تر شدن زندگی روزمره و کاهش دخالت انسان در انجام امور روزانه شدند. در این میان، برندهای ایرانی برای ارائه لوازم خانگی هوشمند باید باورهای گذشته را تغییر می‌دادند و ثابت می‌کردند که در تکنولوژی روز، چیزی از نمونه‌های خارجی‌شان کم ندارند.

 

تکنولوژی‌های لوازم خانگی خارجی همیشه با شرایط بومی ما سازگار است!

 

گاهی اوقات، افراد با تکیه بر تکنولوژی‌های جدید و ناشناخته، هزینه‌های بالایی بابت لوازم خانگی خارجی می‌پردازند، در صورتی‌که ممکن است برخی تکنولوژی‌ها با توجه به شرایط اقلیمی، اقتصادی و سیاسی کشور، ناکارآمد و غیرقابل‌استفاده باشند؛ مثلا بعضی از یخچال‌های هوشمند، با دمای هوای جنوب کشور سازگار نیستند و بنابراین، یا کارایی چندانی ندارند یا تمام امکانات‌شان قابل‌استفاده نیست؛ همچنین، بعضی از تلویزیون‌ها، امکان خرید سرویس در ایران را ندارند و فقط هزینه‌ای اضافی بابت تکنولوژی‌های ناکارآمد پرداخت می‌شود.

 

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس درباره وضعیت لوازم خانگی، گفت: ظرفیت تولید لوازم خانگی در کشور کم نبوده و کشش بازار نیز بالا است، از سوی دیگر مواد اولیه و قطعات مورد نیاز این صنعت نیز در کشور موجود است اما همان‌گونه که ممنوعیت واردات به بازار خودرو ضربه زد، این موضوع موجب آسیب بازار لوازم خانگی نیز شد.

 

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت به عنوان تسهیل‌گر باید ظرفیت‌های موجود در صنعت لوازم خانگی را تجمیع کند به این معنا که به جای تعدد شرکت‌های تولیدکننده، این واحدها به صورت کنسرسیوم فعالیت کنند تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن‌ها به اشتراک گذاشته شود چراکه هر تولیدکننده در تولید یک قطعه موفق است و تشکیل کنسرسیوم موجب می‌شود که این توانمندی‌ها گرد هم آید؛ البته در تشکیل کنسرسیوم در حوزه لوازم خانگی نباید انحصار ایجاد شود

 

وی اضافه کرد: با تحقق این مهم محصولات باکیفیت تولید می‌شود زیرا هر تولیدکننده می‌تواند بر مزیت اصلی خود متمرکز شود و قطعات باکیفیت در تیراژ انبوه تولید کند بنابراین تولید اقتصادی خواهد شد که متاسفانه وزارت صمت در دوره‌های مختلف این روش را پیگیری نکرده است.

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ارتقای فناوری را یکی دیگر از موضوعات موردنیاز صنعت لوازم خانگی دانست و ادامه داد: فناوری‌های موجود در صنایع نظامی باید در صنایع غیرنظامی مورد استفاده قرار گیرد که متاسفانه این روش را کمتر به کار گرفته‌ایم؛ در صنایع دفاعی، فناوری‌های مرتبط با صنایع لوازم خانگی ایجاد شده اما مورداستفاده قرار نگرفته است، ماده ۴۲ قانون برنامه ششم به صراحت بیان کرده که توانمندی‌های صنایع دفاعی و نظامی باید در صنایع غیرنظامی سرریز شود که متاسفانه اجرایی نشده است.

 

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: باید بر بازار صادراتی نیز تمرکز کرد تا سرمایه‌گذاری در صنعت لوازم خانگی به صرفه باشد؛ دولت می‌تواند با فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی و تعاونی‌های مرزنشین این مسیر را باز کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.