پرداخت معوقات بازنشستگان به کجا رسید؟

رئیس هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته شهر اصفهان گفت: بهتر است که دولت قبل از هر واکنشی معوقات بازنشستگان را به‌طور یکجا همراه با حقوق مهرماه پرداخت کند.
کد خبر : 18848
تاریخ انتشار : شنبه 16 مهر 1401 - 14:57
پرداخت معوقات بازنشستگان به کجا رسید؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، اتفاقی بود که عاقبت بعد از فراز و فرود فراوان در انتهای سال ۹۹ انجام شد. در هر نظام اقتصادی، مستمری بازنشستگی به دلیل تورم سالیانه به مرور ارزش اولیه خود را از دست می‌دهد. با توجه به تکرر نوسانات اقتصادی در ایران، مساله زوال حقوق بازنشستگان شیب شدیدتری دارد.

 

این به معنی آن است که اگر کارمند یا کارگری ۱۰ سال پیش با دریافت مستمری قابل قبولی بازنشسته شده بود، حالا حقوق بازنشستگی او دیگر ارزش سابق را ندارد. حتی در مقایسه با کارگر یا کارمند هم‌رتبه دیگری که در سال‌های بعد از او بازنشسته می‌شود، به صورت چشمگیری کمتر است.

 

نتیجه این وضعیت اجرای برنامه‌های ادواری متناسب‌سازی از سوی دولت‌هاست. زیرا باتوجه به ماهیت اجتماعی و بین‌النسلی صندوق‌های بازنشستگی، دولت‌ها در قبال استمرار فعالیت این صندوق‌ها مسئولیتی تضامنی دارند.

 

بر همین اساس بود که یک نوبت در انتهای دهه ۸۰ و نوبت دوم در انتهای دهه ۹۰ دولت‌های وقت به ترتیب برنامه‌های موسوم به همسان‌سازی و متناسب‌سازی را اجرا کردند تا از محل منابعی غیر منابع این صندوق‌ها امکان ترمیم قدرت خرید بازنشستگان را فراهم کنند.

 

 

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۱ دچار ماجراهای مختلفی شد که آغاز آن از سازمان تامین اجتماعی بود، بطوریکه این سازمان با استناد به قانون بودجه، پیگیر پیشنهاد ۱۰ درصدی افزایش حقوق بود، نه ۳۸ درصدی. این روند و رایزنی‌های بعدی باعث شد دولت و مجلس نیز به این موضوع ورود نمایند در حالی‌ که سال تقریبا به نیمه خود رسیده است.

 

 

۲۴ مردادماه سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد که پیشنهاد افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان، توسط این سازمان مشترک با سازمان برنامه و بودجه کشور به دولت ارائه شده است و در روزهای آینده روال قانونی تأیید آن طی خواهد شد.

 

در این رابطه، سیدحسن هاشمی رئیس هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته شهر اصفهان به ایمنا، اظهار کرد: دولت پس از مباحث و بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، افزایش مستمری بازنشستگان را براساس مصوبه شورایعالی کار پذیرفت و مشخص نبود با چه دلایلی مصمم به افزایش ۱۰ درصدی حقوق این قشر گرفته بود.

 

وی خاطرنشان کرد: سرانجام با تلاش‌های صورت گرفته، واریز حقوق‌ها از شهریورماه طبق احکام جدید با افزایش ۳۸ درصدی به‌علاوه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان اعمال شد؛ آنچه مطرح است معوقاتی بوده که وعده پرداخت آن داده شده است.

 

رئیس هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته شهر اصفهان، افزود: معوقات بازنشستگان از یکم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ آغاز و تا مردادماه ادامه داد که مجموع مدت پنج ماه می‌شود؛ البته در این‌باره هنوز از سوی سازمان تأمین اجتماعی با این دلیل که نقدینگی موجود نیست، اقدامی انجام نگرفته است.

 

هاشمی تصریح کرد: اقدام عاقلانه آن است که دولت قبل از هر واکنشی معوقات بازنشستگان را به‌جای پرداخت‌های خرد، به‌طور یکجا همراه با حقوق مهرماه پرداخت کند.

 

وی در پایان یادآور شد: افزایش حقوق بازنشستگان از شهریورماه در حال انجام است و احکام آن نیز درسایت، بارگذاری شد.

 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری پیش تر گفته بود که به احتمال زیاد، مهرماه معوقات فروردین واریز می‌شود، آبان معوقات اردیبهشت، خرداد معوقات آذر و به همین ترتیب در طول پنج ماه بعد از شهریور، معوقات بازنشستگان پرداخت و به صفر می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.