مهندسی معکوس یا واقعیت؟ رمزگشایی از پاسخ زنگنه در اوپک

Print Friendly, PDF & Email

زنگنه در اجلاس اوپک در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا ایران تولید نفت خود را کاهش خواهد داد یا خیر پاسخ داد “چیزی نمانده که کاهش دهیم” این پاسخ زنگنه حتی اگر کمی به واقعیت نزدیک باشد آنوقت باید دید که در بودجه ۹۹ براساس چه متر و معیاری ردپای درآمدهای نفتی در عمل بیشتر است؟

کد خبر : 1897
تاریخ انتشار : جمعه 23 اسفند 1398 - 21:49
مهندسی معکوس یا واقعیت؟ رمزگشایی از پاسخ زنگنه در اوپک
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش “وقت خبر“نشست اخیر اوپک پیامهای روشنی برای بودجه نویسان داشت. بودجه ای که در سال ۹۹ اگرچه گفته می شود مبنای نفتی ندارد اما مطالعه ی جزئیات درباره ی روند درآمدزایی خلاف این مسئله را اثبات می کند. در حال حاضر هند به عنوان یکی از قویترین واردکنندگان نفت کشورمان به واسطه ی تحریمها خرید نفت از کشورمان را قطع کرده و بسیاری دیگر از کشورها به دلیل تحریمهای امریکا در مورد نوع همکاری خود در این حوزه تجدید نظر خواهند کرد. در این میان زنگنه و همکارانش روزهای سختی را خواهند داشت.

در بودجه ی سال ۹۹ پیش بینی یک میلیون بشکه ای فروش نفت شده که باید دید اولا در این اوضاع شرایطی پیش بینی شده محقق می شود و دوما آیا با قیمت فعلی نفت اصلا این کار به صرفه هست یا خیر؟ در حال حاضر هزینه ی تولید هر بشکه نفت در ایران تقریبا ۱۰ دلار است که با برخی اتفاقات منطقه ای شاید این مقدار افزایش پیدا کند. اما با این همه ۱۶ درصد درآمد کشور از منابع نفتی در سال آینده تأمین خواهد شد آن هم در بودجه ای که به دلیل شرایط تحمیل شده به کشور به نشست های تخصصی نرسید و به شورای نگهبان ارجاع شد و البته قبل از ارجاع به شورای نگهبان کلیات ان در مجلس رد شده بود.

به اضافه ی اینکه کشورهایی که در درگیر کرونا هستند چون نمی توانند به صورت دقیق مشخص کنند که چه زمانی از این بحران عبور خواهند کرد حتما در بودجه ی خود تغییراتی ایجاد خواهند کرد. متوسط فروش هر بشکه نفت در سال آینده ۵۰ دلار برآورد شده در حالی که اتفاق نظر بسیاری از کارشناسسان حاکی از کاهش ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه ای فروش نفت توسط ایران به دلیل تحریم است.

بودجه سال ۹۹ اگرچه در آمار درآمدهای نفتی اش به نسبت پائین تر از سایر بخشهاست اما در عمل تنها امکان تحقق درآمدهای نفتی با ضریب خطای کمتر امکان پذیرست و در بخش درآمدهای مالیاتی و فروش اوراق تجربه نشان می دهد که خیلی خوشبینانه به آنها نگاه شده و طبیعتاً بخش زیادی از آنها محقق نخواهند شد.

باید دید در این شرایط و با اوضاع و احوالی که گفته شد می توان سال ۹۹ را به راحتی پشت سر گذاشت یا خیر؟ زنگنه در اجلاس اوپک در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا ایران تولید نفت خود را کاهش خواهد داد یا خیر پاسخ داد “چیزی نمانده که کاهش دهیم” این پاسخ زنگنه حتی اگر کمی به واقعیت نزدیک باشد آنوقت باید دید که در بودجه ۹۹ براساس چه متر و معیاری ردپای درآمدهای نفتی در عمل بیشتر است؟لازم به ذکرست اجلاس اخیر اوپک اصلا نتیجه ی روشنی در بر نداشت.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.