نیاز پارس‌جنوبی به تکنولوژی اروپایی

نیاز اروپا به گاز ایران و در مقابل پارس‌جنوبی به تکنولوژی اروپایی نیاز دارد.
کد خبر : 19556
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 آبان 1401 - 15:55
نیاز پارس‌جنوبی به تکنولوژی اروپایی
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، معاون اسبق عملیات شرکت ملی گاز ایران گفت: برای پارس جنوبی واقعا به تکنولوژی غربی نیاز داریم، همه صحبت‌هایی که می شود که ما نیاز نداریم مبانی علمی و فنی ندارد.

پارس‌جنوبی به تکنولوژی اروپایی نیاز دارد؛ اروپا به گاز ایران/ ترکیه همیشه روسیه را در برابر ایران قرار داده است

عبدالحسین ثمری‌میبدی درباره پتانسیل‌های ایران برای ورود به بازار گاز اروپا اظهار داشت: در رابطه با صادرات گاز به طور کلی و به طور خاص اروپا مهم این است که در سیاست کلی نظام این اولویت وجود داشته باشد، صادرات ملزواتی دارد که در دوره‌های مختلف آن طور که باید بستر آن را فراهم نکردیم در حالی که گاز ما به ترکیه رسیده، براحتی می‌تواند به اروپا هم برسد. ولی مهمترین مسئله مصرف داخل و اولویت‌هایی است که در سال‌های گذشته برای تامین داخلی گاز قائل شدیم و نتیجه این شده که چون گاز به آسانی در اختیار مصرف‌کنندگان داخلی قرار گرفته هیچ‌گونه انگیزه‌ای برای مصرف بهینه نداشته‌ایم، بنابراین اکنون روی بالانس گاز مشکل اساسی داریم.

 

وی افزود: اگر قرار باشد بحث صادرات در اولویت قرار گیرد باید نظام و دولت‌ها استراتژی جدیدی تنظیم کنند، شرایط منابع گازی ما اینگونه نیست که نتوانیم صادرات گاز داشته باشیم، مخصوصا اکنون که به لحاظ جنگ روسیه و اوکراین؛ اروپا دچار بحران انرژی شده و براحتی می‌تواند علاقمندی خود را به گاز ایران نشان دهد.

 

پارس جنوبی از فرصت طلایی قطر بازماند

 

معاون اسبق عملیات شرکت ملی گاز ایران گفت: به عقیده بنده به عنوان شهروند ایرانی فرصتی که در قطر در زمینه برجام بوجود آمد یک فرصت طلایی بود که از طرف‌های برجام بخواهیم همانگونه که به قطر برای تولید و برداشت بیشتر کمک می‌کنند و شرایط این کشور را برای برداشت از میدان پارس جنوبی تسهیل می‌کنند, این همکاری را با ایران هم بابت انتقال تکنولوژی و دانش داشته و با ما هم همکاری کنند تا هم مشکل انرژی خودشان حل شود و هم اینکه ما بتوانیم در یک توازن منطقی از پارس جنوبی برداشت داشته باشیم.

 

مدیریت کلان انرژی مشکل دارد

 

وی بیان داشت: نظام باید سیاست‌ها و علاقمندی‌ها را در زمینه اولویت مصرف گاز مشخص و مطابق آن حرکت کند، کشور ما برای مدیریت کلان انرژی مشکل دارد، به همین دلیل شوراهای عالی انرژی را داریم اما هیچ‌وقت و در هیچ یک از دولت‌ها جایگاه خود را پیدا نکرده است، اگر این جایگاه‌ها مشخص شود طبیعتا ما برای صادرات گاز به اروپا و دیگر نقاط شرایط مناسب داریم اما باید بسترها به طور جدی فراهم شود تا این هدف به ثمر برسد.

 

ترکیه همیشه برای واردات گاز؛ روسیه را در برابر ایران قرار داده است

 

ثمری خاطرنشان کرد: بر اساس شواهدی که در گذشته اتفاق افتاده ترکیه همیشه برای واردات گاز؛ روسیه را چه در بحث قیمت و هر بحث دیگری در برابر ایران قرار داده است و در واقع از این بازی منافع خود را تامین می‌کرده است، نکته اساسی دیگر اینکه روسیه که خود را شریک جمهوری اسلامی می‌داند هیچگاه رفتار صادقانه‌ای با ما نداشته است، بعبارتی در مسابقه صادرات گاز به اروپا و حتی بلوک شرق و پاکستان؛ روسیه همواره به عنوان آلترنانتیو با زیرکی خاصی ورود کرده و نگذاشته ما به اهداف‌مان برسیم، روسیه هیچ‌گاه همراه خوبی برای کشور ما بابت صادرات گاز نبوده و منافع خود را به ثمر رسانده و ما از قافله عقب مانده‌ایم.

 

دنیا خود را به پتانسیل‌های گاز می‌رساند

 

وی گفت: بعد از قضیه اوکراین هر نقطه‌ای در جهان که پتانسیلی برای گاز داشته باشد یقین بدانیم کشورهای مصرف‌کننده خود را به آن منبع می‌رسانند بویژه اروپا که در نوک این بحران قرار گرفته حتما سعی می‌کند خود را نزدیک کند تا از منابع بهره‌مند شود.

 

کمک اروپایی‌ها به قطر برای افزایش برداشت و خسارت به مخازن مشترک

 

معاون اسبق عملیات شرکت ملی گاز ایران درباره برنامه گازی قطر در شرایط کنونی بیان داشت: از نظر علمی وقتی میدان هیدروکربوری به تولید می‌رسد مدیریت صیانتی نیاز دارد، اما این اتفاق وقتی میدان مشترک است، نمی‌افتد زیرا در میادین مشترک هر طرف سعی می‌کند منافع خود را تامین کند. در مقاطعی گفتمانی بین ایران و قطر صورت گرفت که مدیریت مشترک اعمال شود اما اجرا نشد، اکنون با توجه به بحران انرژی دنیا کشورهای مصرف‌کننده بویژه اروپا و حتی امریکا به قطر کمک می‌کنند برداشت بیشتری داشته باشد تا بتواند خلاهایی که در بازار انرژی ایجاد شده را جبران کند و این به معنای این است که دیگر میدان تولید صیانتی نخواهد داشت، یعنی قطر هم متضرر خواهد شد، زیرا باید اطلاعاتی از میدان داشته باشد که بخشی از آن در سمت ایران است و وقتی این اطلاعات را در دست نداشته باشد نمی‌تواند مدیریت درستی بر میدان حاکم کند.

 

فرصت از دست رفته تولید صیانتی

 

وی خاطرنشان کرد: اگر شرایطی پیش بیاید که با قطر دوستانه، علمی و فنی وضعیت میدان را ارزیابی و اصول مهندسی مخزن را حاکم کنیم، شرایط ایده‌آل خواهد بود. بنده زمان مذاکرات برجام در قطر امیدوار شدم که برای تولید از پارس جنوبی بتوانیم حمایت کشورها را جذب کنیم و در واقع ما هم در کنار قطر بتوانیم امتیازی بگیریم که کمک تکنولوژیکی دریافت کنیم، یعنی این تحریم‌ها برطرف شود و بتوانیم تولید صیانتی بهتری داشته باشیم اما در دستور کار قرار نگرفت.

 

واقعا به تکنولوژی غربی نیاز داریم

 

ثمری یادآور شد: به نظر بنده اکنون بستر صادرات فراهم است، ما می‌توانیم در قالب برجام برای رفع مشکل انرژی اروپا را رفع کنیم، اما مسئله اینکه برای پارس جنوبی واقعا به تکنولوژی غربی نیاز داریم، همه صحبت‌هایی که می‌شود که ما نیاز نداریم مبانی علمی و فنی ندارد و در واقع به نوعی روی غرور ملی صحبت می‌شود و مبنتی بر واقعیت نیست، ما باید در پارس جنوبی از تکنولوزژی جدید برخوردار شویم، اتفاقی که برای فاز ۱۱ نیفتاد و منجر به عقب‌شینی توتال شد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.