صندوق املاک، بازار مسکن را رونق می دهد؟

استفاده از صندوق املاک می‌تواند کاستی در قیمت تمام شده تولید در مسکن یا عدم شفافیت در نرخ فروش واحد‌های مسکونی را کم کند.
کد خبر : 19667
تاریخ انتشار : جمعه 13 آبان 1401 - 16:53
صندوق املاک، بازار مسکن را رونق می دهد؟
Print Friendly, PDF & Email
به گزارش وقت خبر، واژه سرمایه گذاری همواره با ریسک و بازدهی گره خورده است و بنابر یک اصل میدانیم که هر چه انتظار کسب بازدهی بیشتر از یک سرمایه گذاری را داشته باشیم به همان نسبت سطح ریسک آن بیشتر خواهد بود. در بازار سرمایه گزینه های متعددی برای سرمایه گذاری وجود دارد که هر شخص متناسب با میزان ریسک پذیری خود میتواند یکی از این گزینه ها را انتخاب کند.

یکی از این گزینه ها که بازدهی خوبی در شرایط تورمی مانند شرایط حاضر کشور ما برای سهامدارن وجود دارد و در عین حال با ریسک کمی همراه است سرمایه گذاری در املاک و مستغلات است. نکته ای که در این نوع از سرمایه گذاری وجود دارد نیاز به وجود سرمایه کلان است که این موضوع موجب میشود تعدادی از سرمایه گذاران از آن دور بمانند. بنابراین صندوق های سرمایه گذاری املاک و مستغلات بوجود آمدند. هدف این صندوق ها به طور خلاصه حفظ ارزش پول متناسب با میزان رشد نرخ مسکن برای سرمایه گذاران می باشد. در این مقاله به طور مفصل به شرح این نوع از صندوق ها میپردازیم.

 

یکی از دغدغه‌های مردم، سرمایه گذاری در حوزه مسکن است به همین جهت فعالان بازار سرمایه به دنبال ایجاد ابزاری برای سرمایه گذاری در این حوزه بودند، در این راستا، مدتی پیش، پذیره‌نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات بورس با نام ارزش مسکن انجام شد.

 

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه گفت: راه اندازی صندوق املاک و مستغلات طرح موفقی است، اما نمی‌توان آن را در سطح بین الملل با کشور‌های دیگر تطبیق داد، چون مسکن درسایر نقاط دنیا کالا محسوب نمی‌شود که بتوان آن را در بورس وارد کرد.

 

وی افزود: استفاده از صندوق املاک و مستغلات کاستی و عدم شفافیت در قیمت تمام شده تولید درمسکن، عدم شفافیت در نرخ فروش واحد‌های مسکونی، ادارای و تجاری را کاهش می‌دهد، همچنین فرآیند و سرعت نقدشوندگی از ابتدای تولید و سرمایه گذاری در بخش مسکن تا زمان بازیافت و فروش آن را افزایش خواهد داد که این امر تا حدودی صنعت مسکن را رونق می‌دهد.

 

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: مسکن یک صنعت پایه محسوب می‌شود و بسیاری از مشاغل به این صنعت وابسته هستند به صورتی که در سال‌های گذشته اغلب کشور‌هایی که با روکود اقتصادی مواجه بودند اولین راهکارشان رو آوردن به صنعت ساختمان بود.

 

تاکنون یک صندوق املاک با حجم ۱۵۰ میلیارد تومان رونمایی شده که قیمت هریک از واحد‌های این صندوق هزار تومان است و روی ملکی اداری با ۹۰۰ متر بنای و عمر حدود ۱۴ سال در خیابان ملاصدرای تهران تاسیس شده، امیدواریم  با رونمایی از این صندوق و مشارکت سرمایه های خرد، صنعت مسکن رونق بگیرد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.