گزارش نبض بازار از شرایط مهمترین تولیدکننده اقتصادی متانول کشور:

نگاهی به پتروشیمی خارک در یک سال مالی

صنعت پتروشیمی و تولید متانول در سال‌های اخیر با تهدید‌های جدی رو به رو بوده که از جمله آن‌ها افزایش نرخ خوراک،قطعی گاز، مالیات بر صادرات مواد خام و افزایش قیمت یوتیلیتی بوده است. اما پتروشیمی خارک توانسته سود ناخالص داخلی را در سال گذشته ۱۴ و نیم درصد افزایش داده و سود مناسبی را بین سهامداران تقسیم کند.
کد خبر : 20141
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 آبان 1401 - 14:32
نگاهی به پتروشیمی خارک در یک سال مالی
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی خارک اواخر تیر امسال با حضور بیش از ۸۵ درصدی سهامداران برگزار شد و اهم اقدامات صورت گرفته در پتروشیمی خارک مورد بررسی قرار گرفت.

مزیت‌های تولید در پتروشیمی خارک

پتروشیمی خارک مشکل قطعی گاز ندارد. بخش بزرگی از هزینه‌هایی که در شرکت‌های متانول‌ساز رقیب پتروشیمی خارک وجود دارد در خارک نیست، مثل هزینه‌های حمل و نقل و بارگیری و از این بابت ساختار پتروشیمی خارک منحصر به فرد است.

نرخ‌های فروش بالاتر در پتروشیمی خارک به دلیل کیفیت بالاتر متانول

نرخ فروش پتروشیمی خارک براساس CFR چین است. نرخ‌های فروش پتروشیمی خارک معمولا از شرکت‌های دیگر بالاتر است که دلیل آن کیفیت بالای متانول تولیدی شرکت است.

افزایش سود ناخالص پتروشیمی خارک به میزان ۱۴٫۵ درصد

از جمله اقدام‌های صورت گرفته در پتروشیمی خارک افزایش سود ناخالص شرکت اصلی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، به میزان ۱۴٫۵ درصد بوده است.

افزایش نرخ گاز خوراک و مالیات و تاثیر آن بر عملکرد سود عملیاتی و خالص

سود عملیاتی ۷درصد کاهش و سود خالص نیز حدودا ۱۶ درصد کاهش داشته است. دلیل کاهش سود خالص بحث مالیات بر عملکرد و افزایش نرخ گاز خوراک بوده است.

رشد ۸۰ درصدی درآمد فروش

درآمد فروش شرکت نسبت به سال مالی گذشته ۸۰درصد افزایش داشته که عمدتا از محل افزایش نرخ فروش بوده است. بهای تمام شده محصولات شرکت ۱۹۷ درصد افزایش داشته که عمده افزایش به دلیل رشد نرخ گاز خوراک بوده است.

ریسک‌های عمده شرکت، مشکلات تامین گازو خوراک با توجه به نوسانات تولید نفت در شرکت نفت فلات قاره و نامشخص بودن تاثیر شرایط روز بازار در ارتباط با فروش محصولات است. پتروشیمی خارک مستقیما گاز همراه نفت را از سر چاه با استفاده از ۱۹ لوله ۴اینچ الی ۲۰ اینچ دریافت می‌کند. این مساله باعث می‌شود که شرکت مستقیما وابسته به تولید نفت باشد.

 

ظرفیت تولید متانول شرکت ۶۶۰هزار تن در سال ومحصولات تولیدی شرکت سولفور، پروپان، بوتان، پنتان پلاس و متانول هستند و اغلب محصولات تولیدی شرکت صادراتی است.

افزایش ۱ میلیون تنی تولید متانول در پتروشیمی خارک با احداث پروژه متانول ۲

پروژه متانول ۲ که در سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی داشته است پیشرفت فیزیکی حدودا ۳۰درصدی داشته است. با احداث این پروژه بیش از ۱میلیون تن سالیانه به ظرفیت تولید متانول شرکت افزوده می‌شود.

خارک بهترین مکان برای تولید اقتصادی متانول در ایران

خارک بهترین مکان برای تولید اقتصادی متانول در ایران بوده و این شرکت باید به سمت تکمیل زنجیره ارزش پیش برود. امروز ۱۳٫۵ میلیون تن ظرفیت فعال متانول در کشور وجود دارد.

در مجمع پتروشیمی خارک که در اواخر تیر امسال برگزار شد در توضیح به گزارش بازرس و حسابرس قانونی در مورد پروژه متانول ۲ اعلام شد که پروژه متانول ۲ پتروشیمی خارک نیاز به سرمایه گذاری ۶۰۰میلیون یورویی دارد و، چون حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز زیاد است با احتیاط گام برداشته شده و به عقیده مدیران این واحد برای آنکه متانول به قیمت‌های واقعی خود برگردد احداث این پروژه را در بلندمدت اقتصادی می‌دانند.

وصول ۷ میلیون دلار از مطالبات سنواتی در پتروشیمی خارک

۷ میلیون دلار از مطالبات سنواتی وصول شده و این شرکت در حال بررسی برای وصول سایر مطالبات نیز هست.
همچنین در مجمع عمومی این شرکت در پاسخ به سوال سهامداران نیز اعلام شد که در رابطه با پروژه، ۱٫۵ میلیارد دلار هزینه NGL و ۶۰۰ میلیون دلار هزینه متانول بود. با توجه به ضعف اساسی تامین مالی در کشور تامین این هزینه‌ها میسر نبود و در نظر گرفته شد که به جای NGL، CNG از سرزمین اصلی دریافت شود.

صرفه اقتصادی نیروگاه‌ها در استفاده از متانول به جای مازوت

متانول به عنوان سوخت هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و نسبت به مازوت برای سوخت نیروگاه‌ها صرفه اقتصادی هم دارد. کماکان هزینه ۶۰۰ میلیون دلاری برای احداث متانول را نسبت به سایر پروژه‌ها ارجح می‌دانیم. مطالعاتی در این حوزه داشتیم و برای پتروشیمی خارک، احداث واحد متانول ۲ حتی نسبت به احداث واحد الفین یا موارد دیگر خوراک گازی اولویت دارد و آن را اقتصادی می‌دانیم.

بهمن بهزادی، مدیرعامل پتروشیمی خارک در مجمع عمومی این شرکت، پتروشیمی خارک را منحصربه‌فرد دانست و افزود: در سال مالی ۱۴۰۰ میزان تولید ما در حدود ۹۹۱ هزار تن انواع محصولات بوده که معادل ۸۰ درصد ظرفیت تولی این شرکت است.

بهزادی گفت: به جز سولفور که محصول جامد است سایر محصولات ما مانند پروپان بوتان پنتان پلاس و متانول، مایع یا گاز مایع‌شده است که مستقیم از طریق اسکله اختصاصی خارک به بازار‌های جهانی صادر می‌شود.

مجموع ظرفیت تولیدی پتروشیمی خارک بالغ بر یک میلیون و ۱۳۵ هزار تن است که ۶۶۰۰۰۰ تن ظرفیت تولید متانول است.

رشد سه برابری هزینه خوراک

مدیرعامل پتروشیمی خارک به هزینه‌های تمام‌شده تولید می‌گوید در سال مالی ۱۴۰۰، هزینه خوراک ما در برهه‌ای از زمان در ماه‌های آبان، دی و بهمن بیش از ۳ برابر رشد داشت و تا مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان هم رسید.

شرایط بهتر پتروشیمی خارک در مقایسه با سایر تولیدکنندگان

با توجه به اینکه خوراک دریافتی از گاز‌های سرچاهی و یوتیلیتی در مجموعه تامین می‌شود به نسبت سایر متانول‌سا‌زها هزینه تولید ما پایین‌تر است، اما با توجه به قیمت‌های جهانی و افزایش هزینه‌ها ما نیز با کاهش سودآوری مواجه شدیم که این میزان به نسبت سایر تولیدکنندگان از شرایط بهتری برخوردار بود.

گفتنی است در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی خارک به ازای هر سهم ۵۰۰۰ ریال سود تقسیمی تصویب شد. طبق برنامه زمانبندی سود سهامداران حقیقی ۲۴ مردادماه از طریق سامانه سجام پرداخت شده است.
در سه ماهه ۱۴۰۱، کل سود محقق شده شرکت ۲۸۴۵ میلیارد تومان بوده که سود به ازای هر سهم ۴۷۵ تومان می‌شود. اما مجمع تصمیم گرفت از انباشته هم تقسیم کند که معادل ۱۵۰ درصد سود محقق شده در سال گذشته به هر سهم تعلق گرفت.

در مجمع عمومی پتروشیمی خارک اعلام شد که این شرکت برای اجرای پروژه متانول دو برنامه جدی دارد. این پروژه با ظرفیت ۱/۴ میلیون تن در سال در دستور کار شرکت پتروشیمی خارک قرار گرفته است و بخش‌های انجام شده و در دست اقدام آن نیز به شرح زیر اعلام شده است.

بخش‌ها و اقدامات انجام شده

طبق آمار‌های سال گذشته بخش‌های انجام‌شده پتروشیمی خارک شامل مواردی چون؛ دریافت لیسانس از شرکت انگلیس، اخذ مجوز‌های لازم از وزارت نفت برای اجرای پروژه و نیز برای تغذیه خوراک متانول ۲ ازخط لوله گاز سراسری IGAT ۶ بوشهر و انتقال از آن خط به جزیره خارک، استحصال زمین احداث طرح متانول ۲ از دریا و آماده‌سازی آن برای انجام عملیات ساخت و نصب، انعقاد قرارداد خوراک از خط مزبور با شرکت گاز استان بوشهر با توجه به مجوز‌های اخذ شده از وزارت نفت، انجام فعالیت‌های مهندسی پایه توسط شرکت انگلیس و انجام بخشی از مهندسی تفصیلی توسط یکی از شرکت‌های ایرانی از جمله اقدام‌های انجام‌شده در پتروشیمی خارک در یک سال گذشته است.

همچنین احداث نیروگاه گازی ۷۲ مگاواتی که هم اکنون در سرویس عملیات پتروشیمی خارک قرار دارد، خرید، حمل و دریافت کمپرسور‌های فرآیندی اصلی طرح از اروپا، خرید و نصب واحد آب سازی، احداث مخازن ذخیره صادراتی در مجاورت اسکله که عملیاتی شده‌اند، توسعه اسکله بارگیری موجود برای استفاده از ظرفیت آن در صادرات متانول ۲ و احداث پست برق اسکله از دیگر اقدام‌های انجام‌شده پتروشیمی خارک در یک سال گذشته بوده است.

بخش‌های در دست اقدام

بخش‌های در دست اقدام نیزادامه مهندسی تفصیلی بخش خشکی و بر اساس آن، در اولین مرحله، انجام مناقصه، تعیین پیمانکار و شروع عملیات اجرایی ساختمان‌ها در طول فصل جاری، احداث پل و جاده کمربندی برای دسترسی مستقیم به محل پروژه، ساخت و نصب پمپ آب شور دریا که قرارداد آن با یک شرکت ایرانی منعقد شده است.

همچنین اجرای خط لوله انتقال آب شور دریا به محل پروژه توسط یک پیمانکار ایرانی، انجام مهندسی احداث خط لوله گاز خوراک پروژه از خط لوله گاز سراسری IGAT ۶ به جزیره خارک و در ادامه، عملیات خرید و اجرای خط لوله مزبور، انعقاد قرارداد با مشاور محیط زیست برای اخذ مجوز‌های لازم از سازمان حفاظت محیط زیست، ساخت انبار سوم دپوی کالای پروژه که توسط پیمانکار منتخب در حال انجام است.

گفتنی است مجتمع پتروشیمی خارک در ابتدا تحت عنوان شرکت سهامی شیمیایی خارک جهت بازیافت پروپان، بوتان، نفتا و گوگرد از گاز‌های استحصالی چاه‌های حوزه نفتی فلات قاره ایران با مشارکت پنجاه- پنجاه بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت آمریکایی آموکو AMOCO با سرمایه‌ای معادل ۹۰۰ میلیون ریال تاسیس شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.