تعداد شهر های قرمز کرونایی در حال افزایش است

یک اپیدمیولوژیست گفت: در حال حاضر هنوز تعداد شهرهای قرمز یا بسیار پرخطر کرونایی صفر است، اما ظرف هفته‌های آینده احتمال دارد که افزایش شهرهای قرمز را هم شاهد باشیم.
کد خبر : 21441
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 دی 1401 - 20:30
تعداد شهر های قرمز کرونایی در حال افزایش است
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ، دکتر بابک عشرتی، اپیدمیولوژیست، درباره وضعیت کرونا در کشور با شناسایی سویه‌های XBB، BQ۱ و… در کشور، گفت: از قبل پیش‌بینی می‌کردیم که در نیمه دوم دی ماه و اوایل بهمن ماه افزایش موارد کرونا در کشور شاهد باشیم که البته لزوما به دلیل زیرسویه‌های جدید نیست و از قبل پیش‌بینی می‌شد. در عین حال درست است که سویه‌های جدیدی را شناسایی کردیم، اما هنوز اکثر موارد ما مربوط به زیرسویه BA۵ است و هنوز ویروس غالب ما در کشور زیرسویه BA۵ است.

شیب افزایش موارد کرونا فعلا کُند است

وی افزود: در برخی استان‌ها افزایش موارد را شاهد بودیم و احتمال هم می‌دهیم که این افزایش موارد فعلا ادامه داشته باشد؛ به طوری که خیزی داشته باشیم که تا اسفند ماه ادامه یابد، اما برای پاسخ به اینکه شدت این موج چقدر است و چقدر درگیر می‌شویم، هنوز زود است؛ چراکه افزایش موارد بیماری در کشور فعلا شیب تندی ندارد و کند است. وقتی شکل منحنی موج را نگاه می‌کنیم، سریع بالا نمی‌رود، اما همانطور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، این موج افزایشی ایجاد شده است.

افزایش مرگ‌های کرونایی ۲ هفته بعد از افزایش بستری‌ها

عشرتی با بیان اینکه هم مردم و هم جامعه پزشکی و … باید آمادگی‌شان را حفظ کنند، ادامه داد: باید توجه کرد که اکنون قضاوت درباره شدت خیز افزایش موارد کرونا زود است. در زمینه وضعیت بستری‌ها و مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری، معمولا اگر افزایش جدی در تعداد مبتلایان داشته باشم، احتمال ابتلای افراد دارای بیماران زمینه‌ای نیز بالا می‌رود در نتیجه بستری‌های ما افزایش یافته و به دنبال آن تعداد مرگ‌ها هم افزایش می‌یابد. معمولا دو هفته بعد از افزایش بیماران بستری، افزایش مرگ‌ها نیز خودش را نشان می‌دهد.

احتمال افزایش شهرهای قرمز کرونایی

وی درباره احتمال ایجاد مجدد شهرهای قرمز، باتوجه به افزایش شهرهای نارنجی و زرد کرونایی در کشور، گفت: در حال حاضر هنوز تعداد شهرهای قرمز یا بسیار پرخطر کرونایی صفر است، اما ظرف هفته‌های آینده احتمال دارد که افزایش شهرهای قرمز را هم شاهد باشیم.

عشرتی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر اینکه همچنان باید به ماسک زدن، شستن دست‌ها و رعایت فاصله فیزیکی توجه داشته باشیم، باید بحث جداسازی افراد علامت‌دار از افراد سالم را هم جدی بگیریم. به طوری که افراد علامت‌دار تا زمانیکه علائم دارند، اصلا نباید بر سر کار، در مدرسه یا دانشگاه و … حاضر شوند. معمولا توصیه می‌شود تا پنج روز بعد از قطع علائم که عمدتا هم قطع تب مد نظر است، افراد باید در قرنطیه بمانند.

بالای ۱۸ ساله‌هایی که بیماری زمینه‌ای دارند، حتما دز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند
وی گفت: موضوع دیگر بحث واکسیناسیون است. دزهای یادآوری که وزارت بهداشت توصیه کرده، حتما باید تزریق شوند که بیشتر هم در ارتباط با افراد بالای ۱۸ سال است. به ویژه در افراد بالای ۱۸ سالی که به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند که حتما باید دز یادآور را تزریق کنند. منظور هم از بیماری زمینه‌ای، بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های مزمن کلیوی، دیابت، سرطان‌ها و… است که افراد بالای ۱۸ سال مبتلا به این بیماری‌ها باید دز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

علائم و ویژگی‌های زیرسویه‌های جدید اُمیکرون

عشرتی درباره ویژگی‌های زیرسویه‌های جدید اُمیکرون، گفت: طبق اطلاعاتی که سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادها منتشر کرده‌اند، آنچه که می‌دانیم، ‌ این است که سرایت‌پذیری زیرسویه‌های جدید بالاتر است. در زمینه شدت بیماری و کشندگی فعلا شواهدی وجود ندارد. در واقع این‌ها زیرسویه‌های اُمیکرون بوده و خاصیت اُمیکرون ر ا دارند. بر این اساس عمدتا راه‌های هوایی فوقانی را آلوده کرده و علائم مربوط به عفونت راه‌های هوایی فوقانی را ایجاد می‌کنند که شامل آبریزش بینی، سوزش گلو، گلودرد، تب و بدن‌درد است. حال اگر ویروس به سمت راه‌های هوایی تحتانی رود و بخواهد ریه‌ها را درگیر کند، شدت سرفه‌های بیمار بیشتر شده، تنگی نفس بالا می‌رود، شدت تب افزایش می‌یابد و حال عمومی بیمار هم خوب نیست.

وی با بیان اینکه زیرسویه‌های جدید باتوجه به بالا بودن سرایت‌پذیری‌شان می‌توانند به عنوان ویروس غالب در کشور مطرح شوند، گفت: البته هنوز این اتفاق نیفتاده است. به طور کلی هم هنوز در دنیا سویه BA۵ عمدتا در گردش است، اما سرعت افزایش زیرسویه XBB هم بسیار زیاد بوده است. به طوری که در کشوری به صورت ناگهانی دو برابر شده است، البته نه اینکه غالب شده باشد، بلکه فعلا تعداد ابتلا به آن افزایش یافته است. بنابراین احتمال غلبه زیرسویه‌های جدید اُمیکرون وجود دارد، اما همچنان سویه‌های قبلی را به عنوان ویروس غالب داریم.

عشرتی درباره لزوم غربالگری در مرزها و … نیز گفت: در این مباحث ستاد ملی کرونا باید تصمیم‌گیری کند. البته بحث‌های غربالگری و بیماری‌یابی در پایگاه‌های مرزی همچنان در حال انجام است، اما قوانین مربوط به اینکه غربالگری‌ها با شدت بیشتری انجام شود یا برای ورود اتباع برخی کشورها داشتن آزمایش شرط باشد، ستاد ملی باید تصمیم‌گیری کند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.