رانندگان تاکسی همچنان در انتظار کارت های اعتباری

Print Friendly, PDF & Email

کرونا کسب و کار رانندگان تاکسی را کساد کرد. دولت وعده داده بود تا به این قشر آسیب پذیر کارت اعتباری بدهد ۲ روز به پایان سال مانده و هنوز این وعده محقق نشده است.

کد خبر : 2152
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اسفند 1398 - 14:46
رانندگان تاکسی همچنان در انتظار کارت های اعتباری
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش  وقت خبر  .در روزهای آخر بهمن کرونا وارد کشور شد. بسیاری از شهروندان مبتلا و عده‌ای جان خود را از دست دادند. مسؤولین توصیه می‌کنند که شهروندان برای اینکه بتوانند این بیماری را کنترل کنند در خانه بمانند. در این بین بسیاری از کسب و کارها دچار مشکل شده‌اند.

دولت تصمیم دارد از کسب و کارهایی که درآمد آنها دچار مشکل شده حمایت کند همچنین قرار است بسته‌های حمایتی به این اقشار و اقشار کم‌ درآمد جامعه بدهد.

سازمان برنامه و بودجه نیز با دستور رئیس جمهور موظف به تأمین بسته‌های حمایتی برای برخی از اقشار جامعه شد. یکی از قشرهایی که در داستان کرونا آسیب جدی دید، تاکسیرانان بودند. کمبود مسافر با توجه به شیوع ویروس کرونا و حضور کمرنگ مردم در شهر باعث کاهش درآمد رانندگان تاکسی شد.

کاهش مسافر و عقب افتادن اقساط

یکی از رانندگان تاکسی در این باره به فارس، گفت: هر ساله از نیمه بهمن ماه کسب و کار ما رونق بیشتری می‌گرفت و بسیاری از قسط‌ها و بدهی‌های خود را در این مدت پرداخت می‌کردیم اما امسال با توجه به شیوع این بیماری درآمدمان به شدت کاهش پیدا کرده است حتی نمی‌توانیم اقساط ماشین‌های خودمان را پرداخت کنیم.

ما پول نقد می‌گیریم و  بانک  پول نقد را از ما دریافت نمی‌کنند /گرفتار شدیم

راننده تاکسی دیگری می‌گوید: یکی دیگر از مشکلات ما این است که ما از مردم پول نقد می‌گیریم اما بانک‌ها پول نقد را از ما دریافت نمی‌کنند حتی بسیاری از مغازه‌ها هم پول نقد را از ما نمی‌گیرند و ما نمی‌توانیم خرید کنیم و همین امر باعث بروز مشکل برای ما شده است. با همین تعداد کم مسافر پولی را که در می‌آوریم نمی‌توانیم خرج کنیم.

راننده دیگری به خبرنگار فارس، گفت: در روزهای منتهی به پایان سال روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ و بعضاً ۳۰۰ هزار تومان کار می‌کردیم اما در حال حاضر به ۳۰، ۴۰ هزار تومان هم نمی‌رسد. ۴ فرزند دارم و واقعاً نمی‌توانم  مخارج را تامین کنم.

کرایه ها را گران نکردیم

راننده دیگری می‌گوید: در قسمت پشت ماشین به جای سه مسافر، دو مسافر سوار می‌کنیم همین هم باعث کم شدن درآمدمان می‌شود. باور کنید اجاره خانه‌ام را هم نمی‌توانم بدهم. کمبود مسافر و معطلی برای مسافرگیری وقت رانندگان تاکسیرانی را می‌گیرند و در نهایت عایدی هم ندارد از سوی دیگر بعد از گرانی بنزین هم ما قیمت‌ها را بالا نبردیم قرار شد که در این روزها قیمت را افزایش دهند اما خبری نیست و ما بنزینی که هزار تومان قبل از گرانی می‌زدیم را ۱۵۰۰ تومان می‌خریم و این ۵۰۰ تومان از جیب خودمان می‌رود و نمی‌توانیم روی کرایه‌ها ببریم و این واقعاً ظلمی است که به ما شده است و هیچ بسته حمایتی هم به ما نمی‌دهند.

مسافر نیست اما هزینه های ما که کم نشده است

وی با دست به ایستگاه تاکسی اشاره می‌کند و می‌گوید: رانندگان را آنجا می‌بینید بیشترشان مستأجر هستند و در حال حاضر حتی نمی‌توانند اجاره‌بهای خانه‌شان را بدهند. مردم ترسیده‌اند و بیرون نمی‌آیند، ما هم مسافر نداریم اما هزینه‌های ما که کم نشده است اجاره خانه، اقساط، وام‌ها و غیره داریم و همین‌ها باعث بروز مشکل شده و چرخ زندگی‌مان نمی‌چرخد.

بر اساس این گزارش، با توجه به شیوع کرونا معیشت رانندگان دچار مشکل شده است علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: باید حمایت‌های لازم از قشر آسیب‌پذیر صورت گیرد، ما ۸۰ هزار راننده تاکسی داریم که همه اینها صاحب خانواده هستند، ببینید چه تعداد انسان با این اوضاع دچار مشکل شده‌اند.

وی با تأکید بر این موضوع که دولت قرار است بسته حمایتی برای رانندگان در نظر بگیرد، گفت: فهرست رانندگان تاکسی کل کشور را گرفته‌اند ما هم فهرست رانندگان تاکسی تهران را داده ایم و قرار است بسته حمایتی برای آنها تهیه کنند البته این بسته حمایتی دولت برای تاکسیرانان با سبد معیشتی متفاوت است. شاید آن سبد معیشتی شامل برخی تاکسیرانان بشود یا نشود اما این بسته‌های حمایتی شامل تمام تاکسیرانان می‌شود.

قنادان از ارائه کارت اعتباری با مبلغ  چند میلیون به رانندگان تاکسی خبر داد و گفت:  هنوز رقم دقیق را نمی دانیم اما کارت خرید است و رانندگان باید در زمان مناسب آن را پس دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که شهرداری چه کمکی به رانندگان تاکسی در این شرایط می‌کند، گفت: ما هم پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و در توان خود امکانات بهداشتی برای آنها فراهم کرده‌ایم. ۵ هزار ماسک بین آنها توزیع شده و همچنین مواد ضدعفونی‌کننده داریم.

قنادان با بیان اینکه ضدعفونی‌کننده سطوح را بیشتر داده‌ایم گفت: این ضدعفونی‌کننده در اختیار سرپرست خطوط است و آنها توزیع می‌کنند حتی برای ایستگاه‌های ویژه مثل فرودگاه و راه‌آهن هم داده شده و برای تاکسی‌های گردشی و تلفنی هم  این امکانات در نظر گرفته‌ شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چقدر تاکنون برای مواد ضدعفونی‌کننده هزینه کرده‌اید، گفت: کل هزینه‌کردها توسط اداره کل پشتیبانی انجام می‌شود البته به گفته آقای فراهانی عضو شورای شهر تاکنون حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به نفع تاکسیران شد

وی افزود: همچنین برای تاکسی های فعال در ایستگاه های  ویژه پایانه ای یعنی راه اهن و ترمینال های چهار گانه شارژ ماهانه ای که بابت فعالیت می دادند ما شارژ آنها را در اسفند و فروردین بخشیده ایم و  حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به نفع تاکسیران است.

اعضای شورای شهر تهران معتقد هستند که باید بسته‌های حمایتی برای این قشر از جامعه در نظر گرفته شود. محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و موضوع کرونا ما استقبال می‌کنیم که دولت به قشر تاکسیرانان که دچار مضیقه و سختی شده‌اند کمک کند.

وی با تأکید بر این موضوع که قطعاً باید به این قشر کمک‌هایی صورت بگیرد، گفت: البته باید واقعیت‌ها را هم در نظر گرفت، فشارهایی هم به دولت وارد  شده است و مسائل تحریم وجود دارد اگر دولت توان داشته باشد و بتواند کمک‌هایی انجام دهد خوب است.

درگیر تحریم و مشکلات اقتصادی هم هستیم

علیخانی با بیان  اینکه اکثر کشورها درگیر کرونا هستند، گفت: در ایران هم این اتفاق افتاده است اما مشکلات ما بیشتر است چرا که ما درگیر تحریم و مشکلات اقتصادی هم هستیم.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر تهران با تأکید بر این موضوع که اقشاری مانند رانندگان تاکسی، دست‌فروشان، رانندگان اسنپ و غیره با شیوع بیماری کرونا دچار مشکلات بیشتری شده‌اند، گفت: البته دولت قرار است برای این افراد بسته‌های حمایتی در نظر بگیرد تا بتوانند بخشی از آسیب‌هایی که این قشر از جامعه دیده‌اند برطرف شود.

شهرداری تهران بیشتر مواد ضدعفونی کننده و ماسک در اختیار رانندگان قرار داده است و بودجه لازم هم در نظر گرفته شده است.

همچنین مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران هم معتقد است که ۸۰ هزار راننده تاکسی و بیش از صد هزار تاکسی اینترنتی در تهران وجود دارد که نیاز به ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده دارند و شهرداری ۵۲ میلیارد از محل ۴ درصد تبصره ۱۳ را به این مسائل اختصاص داده است.

وی ادامه داد: شهرداری باید به موضوع ارائه مواد ضدعفونی‌کننده به راننده تاکسی را مدنظر قرار دهد.

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران تمهیداتی  برای ارائه مواد ضدعفونی‌کننده به رانندگان تاکسی در نظر گرفته است اما این قشر از جامعه به دلیل نبود مسافر دچار مشکل شده‌اند. قرار است دولت در این زمینه بسته‌های حمایتی به آنها ارائه کند ولی هنوز خبری نیست./فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

علی ۱۳۹۹-۰۱-۱۱ - ۱:۱۱

باسلام،مگه ایرانی باایرانی تفاوت دارد،یک کارمند الان حدود دوماه تعطیله حقوق کامل وپاداش عیدش رو میگیره،اگه از هر کارمند آخرسال از عیدیش ده هزار کم کنند وبه هر راننده تاکسی فقط صدهزارتومن عیدی بدهند بخدا جای دوری نمیره.چرا ب هر ایرانی عید فقط مال کارمندان بعضا در روز یکساعت هم کارمفید نداره باید باشه،بخدا ما هم آدمیم،پارتی نبود کارمندنشدیم.