همایش تدوین برنامه‌های اجرایی پتروشیمی جم در سال ۱۴۰۲ برگزار شد

همایش دو روزه تدوین برنامه‌های اجرایی پتروشیمی جم در سال ۱۴۰۲ با حضور مدیران این شرکت در سالن همایش هتل شیرینو برگزار شد.
کد خبر : 21550
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 دی 1401 - 8:59
همایش تدوین برنامه‌های اجرایی پتروشیمی جم در سال ۱۴۰۲ برگزار شد
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پتروشیمی جم؛ در این همایش دوروزه که روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه ۱۹ و ۲۰ دی ماه و با حضور مدیرعامل، مدیران ارشد، میانی و روسای واحد‌های ستادی و فنی پتروشیمی جم همراه بود؛ نقشه استراتژیک شرکت، سرفصل‌های کلیدی و فعالیت‌های صورت گرفته، دستاورد‌های موردانتظار تا پایان سال جاری و چشم‌انداز سال ۱۴۰۲ واحد‌های مختلف تشریح شد.

در ابتدای این همایش مدیرعامل پتروشیمی جم گفت: «اینجا دور هم جمع شده‌ایم تا با نگاهی به عملکرد سال جاری، برنامه‌های سال آینده را تدوین کنیم.»

مهندس عبدالرحیم قنبریان افزود: «باید شاخص‌های مناسبی برای پایش برنامه‌ها انتخاب شود، تا بتوانیم عملکرد همکاران را ارزیابی نماییم. خروجی چنین همایش‌هایی باید در راستای منافع سازمان و به منظور برنامه‌ریزی و اجرای دقیق آن به کار گرفته شود.»

مصطفی دارایی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی با شرح اهداف و مکانیزم برنامه‌ریزی عملیاتی و اجرایی، تاکید بر برندینگ، نقشه استراتژیک و راهبرد‌های سازمان، شاخص‌های فرآیند و ارزیابی عملکرد، پایش و کنترل نتایج و مسئولیت‌ها، هدف از برگزاری همایش را تشریح کرد.

در ادامه فرهاد مولایی، رئیس بهداشت، ایمنی و حفظ محیط زیست با اشاره به اقدامات سال گذشته، از جمله اتمام طرح‌های واکنش در شرایط اضطراری مجتمع جهت کلیه واحدها، ارزیابی ریسک در شناسایی خطر کلیه Sub station‌های مجتمع، تعیین تکلیف اصولی کلیه پسماند‌های صنعتی، و عدم درج نام شرکت در لیست منابع آلاینده در سه فصل اول سال؛ دستاورد‌های مورد انتظار تا پایان سال و درصد پیشرفت این برنامه‌ها و همچنین مهم‌ترین اهداف استراتژیک شرکت، چشم‌انداز سال ۱۴۰۲ و نقشه راه واحد HSE را تشریح کرد.

یوسف درج، رئیس بهره‌برداری با اشاره به اقدامات کلیدی و فعالیت‌های سال گذشته، چالش‌ها و ریسک‌های واحد را برشمرد. وی همچنین اهداف و برنامه‌های سال ۱۴۰۲، معرفی شاخص‌های تعمیراتی و مقایسه عملکرد سنوات را بر اساس شاخص‌های استاندارد بیان کرد.

فیض‌الله بیضایی، معاون نگهداری و تعمیرات با اشاره به لزوم و برنامه‌ریزی‌های تعمیرات اساسی مجتمع، مراحل و فرآیند‌های قبل و حین این پروژه را توضیح داده و همچنین گزارشی از وضعیت فعالیت‌های اورهال ۱۴۰۲ به تفکیک واحد‌های عملیاتی و گروه‌های تجهیزاتی ارائه کرد.

داوود جعفری‌فر، رئیس خدمات فنی با اشاره به برخی از اقدامات صورت گرفته در این واحد همچون راه‌اندازی واحد تولید بخار مجتمع پتروشیمی جم، بومی‌سازی جاذب‌های آب در واحد الفین، تولید گرید آزمایشی ۲۳۵F۶H و تولید آزمایشی ۴۰ تن کربن گرید ۳۳۰ و ۵۵۰ برای تولید پایپ و پیاده سازی و اجرای سامانه جامع خدمات فنی؛ به تشریح برنامه‌های پیش رو، وضعیت درخواست‌ها و طرح‌های در دست اجرا پرداخت.

به گفته وی دستاورد‌های موردانتظار واحد، جایگزینی خطوط آب خنک‌کننده از GRP به کربن استیل، طراحی، تامین، ساخت، نصب و نظارت بر راه‌اندازی سه عدد هسته بخش گرم تجهیز Cold Box واحد الفین، طرح یکپارچه‌سازی حفاظت کاتدیک، سیستم‌های تکمیلی اعلان حریق و نشتی گاز و اطفاء حریق، کندانس‌سازی فلرینگ استیلنی واحد بوتادین، به‌روزرسانی سیستم کنترلی واحد‌های PE و HD، سیستم‌های انتقال و تزریق کربن بلک واحد HDPE، طراحی مهندسی و اجرای پروژه بومی‌سازی کاتالیست مصرفی در واحد HD و حذف ذرات جامد موجود در آب دریا در خطوط لوله آب دریا A و C است.

در ادامه سعید شیردل، مدیر بازاریابی و فروش ضمن مقایسه عملکرد کلی با برنامه فروش و عملکرد تولید با برنامه، مقایسه‌ای از عملکرد با برنامه فروش کل ارائه کرد. وی فروش در بازار‌های با حاشیه سود بالاتر، فروش داخلی و صادراتی منطبق و بالاتر از برنامه با وجود رکود بازارها، فروش بالاتر از نرخ برنده تندر‌ها به سایر مشتریان و مشخص کردن پورت در بازار چین با سودآوری ۲۰۰ هزار دلاری، را از اقدامات کلیدی بازاریابی و فروش دانست. به گفته‌ی مدیر بازاریابی و فروش دستاورد‌های مورد انتظار تا پایان سال ۱۴۰۱ تحقق حضور در بازار‌های جدید، استقرار نرم‌افزار جامع ارتباط با مشتریان به عنوان پنجره ارتباط با مشتریان داخلی و صادراتی، بازاریابی برای گرید‌های با حاشیه سود بالاتر، بازاریابی برای گرید جدید تزریقی جم می‌باشد.

کامیار حسین مروستی، معاون لجستیک و انبار‌های محصول درباره رسالت سازمانی و وظایف و ماموریت‌های واحد، محدودیت‌ها، ظرفیت استاندارد انبار محصول، برنامه‌ریزی و آمار، صادرات، توزین، انبارداری و بارگیری، بسته‌بندی، ماشین‌آلات و تجهیزات توضیحاتی ارائه کرد.

وی پروژه‌های در دست اجرا از جمله برنامه‌های افزایش ظرفیت، مکانیزاسیون انبار‌های محصول، چابک‌سازی عملیات لجستیک (افزایش سرعت، دقت، کیفیت عملیات)، کنترل هزینه‌ها و کاهش ضایعات محصولات و اقلام بسته‌بندی، پشتیبانی تولید و فروش محصولات در برابر تهدید‌ها (تحریم، نوسانات قیمت و تقاضا)، نوسازی تجهیزات در راستای بهبود عملیات، بازسازی دارایی‌های ارزشمند واحد، و لیست شاخص‏های مهم برنامه‌های اجرایی سال ۱۴۰۲ را شرح داد.

مجتبی همایی‌سنجر، مدیر تأمین و تدارکات کالا سرفصل‌های کلیدی سال ۱۴۰۱، میانگین ورودی، تقاصا‌های تمام شده و در جریان، چالش‌ها و مشکلات، ارزیابی منابع و برنامه‌ریزی خرید، عملکرد واحد ترخیص کالا، صادرات و واردات و صدور بیمه نامه در ۹ ماهه ۱۴۰۱ و مقایسه عملکرد با سال گذشته، دستاورد‌های مورد انتظار و برنامه‌های اجرایی مرتبط با اهداف مورد انتظار کسب و کار، چالش‌ها و ریسک‌های واحد را برشمرد.

وی همچنین مهم‌ترین اهداف استراتژی در نقشه راه واحد تأمین و تدارکات کالا را کاهش ریسک تامین مواد شیمیایی و اقلام پر مصرف، تعیین تکلیف تقاضا‌های جاری، کاهش زمان سفارش‌گذاری اقلام در سطوح و انواع مختلف خرید، پایش و کنترل کیفیت کالای تامین شده، کنترل زمان‌بندی تحویل کالا توسط تامین‌کننده، افزایش منابع تامین، کاهش ریسک تامین مواد شیمیایی، تکمیل هوش تجاری در حوزه زنجیره تامین BI عنوان کرد.

علی ثابتی، مدیر مهندسی و طرح‌ها مطالعات جامع اصلاح عملیات تولید کارخانه الفین و افزایش ظرفیت تولید، پروژه اصلاح فلر مجتمع پتروشیمی جم، حذف Red Oil و تصفیه پساب کاستیک، طراحی، تامین، احداث و نصب مخزن جدید CFO، مطالعات جامع و مهندسی ‏پایه سیستم جمع‏آوری و امحا ترکیبات آلی فرار از حوضچه‌‏های پساب پتروشیمی جم (RTO)، را سرفصل‌های کلیدی سال ۱۴۰۱ دانست.

به گفته وی مهم‌ترین اهداف استراتژی واحد در نقشه راه افزایش ظرفیت تولید و ذخیره‌سازی، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه کل، نفوذ در بازار‌های بین‌المللی و افزایش سهم در بازار‌های جاری، کاهش بهای تمام شده، بهبود و ارتقای شرایط زیست محیطی، تحول سازمانی با محوریت فرآیندها، فناوری‌ها و سرمایه انسانی و ایجاد یکپارچگی مدیریت زنجیره ارزش، توسعه ارتباط با نهاد‌های سندیکایی و علمی پژوهشی است.

سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ در ادامه روز نخست همایش مدیران واحد‌های منابع انسانی، مالی، سرمایه‌گذاری، پژوهش و فناوری، روابط عمومی و امور بین‌الملل، کمیسیون معاملات، مجامع و ارزیابی شرکت‌ها، امور حقوقی، حسابرسی داخلی، فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی تلفیقی به ارائه گزارش پرداخنند.

مجید نیکویی‌فر، مدیر توسعه منابع انسانی با مروری بر ساختار منابع انسانی، جایگاه آن در نقشه استراتژیک شرکت، چشم‌انداز مدیریت منابع انسانی و مضامین استراتژی را تشریح کرد. وی با ارائه شاخص‌های مهم برنامه‌های اجرایی و آمار تفکیکی تعداد کارکنان شرکت پتروشیمی جم، سرفصل‌های کلیدی سال ۱۴۰۱ واحد منابع انسانی را تدوین ساختار سازمانی یکپارچه، شناسنامه و گریدینگ شغلی و شخصی، بازنگری آئین‌نامه‌های خدمات، بررسی و بهبود سیستم جبران خدمات، توسعه نرم‌افزار جامع منابع انسانی و پیگیری تبدیل وضعیت کارکنان تامین نیرو (بند ۱۸ آئین‌نامه جذب و طرح ایثارگری) دانست.

به گفته وی مهم‌ترین اهداف استراتژی واحد در نقشه راه سلامت کارکنان و بهبود شرایط زندگی در منطقه، آموزش و ارتقاء مهارت‌ها و شایستگی کارکنان، یکپارچگی و انعطاف ساختار سازمانی، مدیریت فرهنگ سازمانی، مدیریت منابع انسانی یکپارچه کلیه کارکنان، و مدیریت دانش سازمانی و الگوبرداری و برنامه‌های اجرایی مرتبط با اهداف مورد انتظار کسب و کار در سال ۱۴۰۲ است.

حسین بخشی‌زاده، مدیر امور مالی با ارائه سرفصل درآمد‌های عملیاتی، سود ناخالص و عملیاتی، درآمد‌ها و هزینه‌های عملیاتی، صورت سود و زیان؛ افزایش نسبت اهرم مالی به سود عملیاتی، شفاف‌سازی و بهینه‌سازی اطلاعات مالی، استقرار نظام گزارش‌گری مالی با هدف شفافیت، سنجش عملکرد و سلامت مالی، مدیریت وصول مطالبات سنواتی، مدیریت بهینه دارایی‌های غیر مولد و راکد، برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی قابل اتکا مبتنی بر اطلاعات مالی دقیق و شفاف، شناسایی، اندازه­گیری و مدیریت ریسک‌های مالی در جهت ارتقا و تاب‌آوری شرکت، تمرکز بر کنترل هزینه‌ها و کارایی عملیاتی، تأمین مالی پروژه‌های PDH-PP و ABS-RUBBER، استمرار رتبه‌بندی اعتباری شرکت و اصلاح ساختار مالی در شرکت­های تابعه را از اهداف کلیدی واحد دانست.

مهرداد فصیحی، سرپرست سرمایه‌گذاری، تامین مالی و ارز نیز با ارزیابی کلی از وضعیت صنعت و اقتصاد؛ حاشیه سود ناخالص محصولات در ۹ ماهه ۱۴۰۱، مقایسه مبلغ فروش محصولات و تغییرات نسبت به سال قبل، قیمت‌های تمام شده، وضعیت پرداخت سود سهام، و مدیریت ریسک را تشریح کرد.

شاهین حسینی، مدیر پژوهش و فناوری سرفصل‌های کلیدی سال ۱۴۰۱ را امکان‌سنجی فنی تولید دوده P-Type، تولید گرید‌های کوپلیمری اتیلن بوتن-۱ با استفاده از کاتالیست جدید SP۳ در فاز صنعتی، طراحی و توسعه محصول پلی‌اتیلن سنگین تزریقی با شاخص جریان مذاب بالا، طراحی و توسعه پلی‌اتیلن سبک خطی با ترکیب کومونومر‌های هگزان-۱ و بوتن-۱، افزایش بهره‌وری و تولید کوره‌های الفین با به‌کارگیری تیپ برنر‌های نوین، مطالعه و بررسی مشکلات HOT SECTION با تمرکز بر تولید TAR، تعیین خواص فیزیک ساختاری جاذب‌های جدید و قدیم فرایند PSA، اجرای صنعتی تزریق بهینه دی متیل دی سولفید (DMDS) در کوره‌های واحد الفین عنوان کرد.

احسان پوری، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل با تشریح تقویم برنامه‌ریزی روزانه و رویداد‌های تقویمی، داخلی، خارجی و… شرکت مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۱ تا امروز را شامل مدیریت خوشنامی و انعکاس چهره مثبت از شرکت در نزد افکار عمومی، اطلاع‌رسانی با تکیه بر شفافیت و احترام به حقوق مشتریان و ذی‌نفعان، ارتقاء سطح تعامل با رسانه‌ها در سطح محلی و سراسری و ارتقا برنامه‌ها و بهبود روش‌های اجرایی دانست.

به گفته وی مهمترین اهداف استراتژی واحد روابط عمومی و امور بین‌الملل در نقشه راه حفظ و ارتقاء تصویر خوشنامی شرکت در افکار عمومی از طریق تولید و انتشار محتوای اثربخش رسانه‌ای، رویداد‌های داخلی و بین‌المللی، شفافیت در اطلاع‌رسانی و ارتباطات اثربخش، برند برتر مسئولیت‌های اجتماعی در صنعت پتروشیمی مبتنی بر سند استراتژی مسئولیت اجتماعی با تکیه بر جامعه محلی؛ کارکنان و محیط زیست؛ ارتقاء سطح رضایتمندی ذینفعان سازمان مبتنی بر ماتریس ذینفعان و تعاملات داخل سازمان و محیط پیرامونی؛ مستندنگاری و ثبت حافظه تاریخی حرفه‌ای شرکت با تدوین تاریخ شفاهی پتروشیمی جم است.

علیرضا تاجیک، رئیس کمیسیون معاملات سرفصل‌های کلیدی واحد، خط مشی و ماموریت، برنامه‌های اجرایی مرتبط با اهداف مورد انتظار کسب و کار در سال ۱۴۰۲، مهم‌ترین اهداف استراتژی در نقشه راه و برنامه‌های اجرایی مرتبط در بخش‌های خرید کالا، خدمات و مزایده را توضیح داد.

بهروز خالق، مدیر امور مجامع و ارزیابی شرکت‌ها با تشریح سرفصل‌های کلیدی ۱۴۰۱، دستاورد‌های مورد انتظار و برنامه‌های سال ۱۴۰۲ را نظارت بر عملکرد شرکت‌های تابعه، برگزاری مجامع عادی و فوق‌العاده شرکت‌های تابعه، دریافت بودجه شرکت‌ها و بررسی گزارش تطبیق عملکرد با بودجه در مقاطع مربوطه بر اساس عملکرد، اجرای کامل دستورالعمل حاکمیت شرکتی در شرکت‌های تابعه و تهیه نرم‌افزار جامع بانک اطلاعاتی شرکت‌های تابعه دانست.

احمد پنجه‌پور، مدیر امور حقوقی و قرارداد‌ها با اشاره به اهم وظایف این واحد، محیط پیرامونی، نقش آن در فرآیند‌های عملیاتی، پرونده‌های حقوقی و موضوع تکالیف مجمع، ارزش برآوردی پرونده‌های مهم، آرا قطعی صادر شده به نفع و علیه شرکت، قوانین و عملکرد واحد پیمان‌ها، برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۲ شامل سرفصل‌های کلیدی، برنامه‌های اجرایی مرتبط با اهداف مورد انتظار و لیست شاخص‌های مهم برنامه‌های اجرایی را برشمرد.

محمد حلاج، سرپرست حسابرسی داخلی با اشاره به موانع و چالش‌ها، میزان دستیابی به اهداف سال ۱۴۰۱، اقدامات، مسئولیت‌های اصلی، میزان تحقق برنامه‌ها و توضیحات لازم را ارائه کرد. به گفته‌ی وی برنامه‌های این واحد در سال ۱۴۰۱ شامل بررسی و ارزیابی فرآیند‌های اصلی شرکت بر حسب اهمیت ریسک و اولویت‌ها، گزارشگری مالی، نظارت بر عملکرد حسابرس مستقل در راستای مسئولیت‌های اصلی، رعایت قوانین و مقررات و الزامات بوده است.

یوسف نیک‌اختر، مدیر فناوری اطلاعات در خصوص اقدامات این واحد از جمله راه‌اندازی مرکز خدمات و سامانه تلفنی ۱۲۴، الکترونیکی شدن درخواست‌های کاربران، عملیات پشتیبانی زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، راه‌اندازی پلتفرم نرم‌افزاری اکانتینگ، مدیریت و راهبری سرویس CCTV، امن‌سازی میل سرور و راه‌اندازی SMG، طرح و اجرای امنیت شبکه، نرم‌افزار‌های CRM و HSE، و نرم‌افزار مدیریت اسناد DMS توضیح داد.

رضا یوسفی، واحد برنامه‌ریزی تلفیقی در خصوص سیستم‌ها و روش‌ها، چشم‌انداز اهداف و برنامه‌های عملیاتی، مدیریت ریسک کسب وکار و برنامه‌های اجرایی مرتبط با ریسک‌ها و پیامد‌ها توضیح داد. وی بهینه‌سازی ساختار فرآیند‌های داخلی، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه، استقرار پروژه سیستم مدیریت یکپارچه، طراحی مدل‌های فرآیندی، مدیریت اطلاعات و هوش تجاری، تحول دیجیتال و هوش مصنوعی را تشریح کرد.

گفتنی است در طول همایش پس از ارائه واحد‌های مختلف، جلسات ۳۰ دقیقه‌ای تلفیق برنامه‌ها همراه با ارائه نظرات، پیشنهاد‌ها و نکات مدنظر مدیران برگزار میشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.