آخرین وضعیت کمبود دارو از زبان وزارت بهداشت

وزیر بهداشت گفت: بزرگ‌ترین تجارت دنیا، بعد از نفت، دارو و کارتل‌های دارویی است که این فرهنگ را در مردم ایجاد کردند که تنها راه درمان، دارو است.
کد خبر : 21803
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 بهمن 1401 - 20:01
آخرین وضعیت کمبود دارو از زبان وزارت بهداشت
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ، دکتر بهرام عین‌اللهی در اختتامیه سومین جشنواره طب ایرانی گفت: یکی از نکات مهمی که دنبال آن هستیم سلامت است که راهکارهای مختلفی دارد، اما آیا راهکارهای دنیا همه به طور مطلق توانسته سلامت ایجاد کند و در درمان همه بیماری‌ها موفق بوده است؟ در طول تاریخ روش‌های زیادی انجام گرفته است اما هنوز به قله نرسیدیم و هنوز بیماری‌هایی هستند که علت و درمان ناشناخته دارند.

مافیای دارو در تمام دنیا وجود دارد

وی ادامه داد: علم پزشکی امروزه مبتنی بر تشخیص و درمان دارویی شده است. این در حالی است که بزرگ‌ترین تجارت دنیا بعد از نفت، دارو و کارتل‌های دارویی است که این فرهنگ را در مردم ایجاد کردند که تنها راه درمانی، دارو است چون مافیای دارو در تمام دنیا وجود دارد و اینها سودهای کلانی دارند به دست می‌آورند و به این علت این روزها باید علم پزشکی راه‌های نوین سلول‌تراپی، تحقیقات ژنتیک و… را پیدا کند.

وی افزود: خود ما از سال ۷۸ در درمان بیماری چشمی با سلول‌های بنیادی مشکلات را برطرف کردیم و این یک افق و تحول جدید در درمان است. ما در سلامت و درمان نباید یک بعدی فکر کنیم. امروزه احتیاج به جهش‌های علمی و راهکار مهم داریم. مطلق‌گرایی در حیطه طب صحیح نیست. ما باید همه جانبه‌نگر باشیم و از همه امکانات موجود برای درمان استفاده کنیم که نام این درمان، روش مکمل است.

زنگ سلامت و تدوین کتاب درسی سلامت

وی با تاکید بر اهمیت پیشگیری از بیماری‌ها، اظهار کرد: هرچه می‌گذرد سبک زندگی‌ها از نظر تغذیه و مصرف فست فود و روغن زیاد و… بدتر می‌شود. در حالی که باید سرمایه خود را به سمت بهبود سبک زندگی ببریم. به دکتر نوری عزیز (وزیر آموزش و پرورش) پیشنهاد می‌کنم زنگ سلامت و کتاب درسی سلامت با تاکید بر سبک زندگی را از دوره ابتدایی تدوین کنند. من فکر می‌کنم خود ما در تربیت سبک زندگی بچه‌ها اشتباه می‌کنیم که برای آنها چیپس و پیتزا و … می‌خریم و آنها را با این غذاها آشنا می‌کنیم.

به ارتقای سواد سلامت فکر کنیم

وی افزود: چطور در کتب درسی، تاریخ و جغرافی می‌خوانیم، پس برای سلامت هم کتاب بخوانیم و آموزش دهیم و به ارتقای سواد سلامت فکر کنیم. هرچه سن کمتر باشد آموزش پذیری بهتر است تا فرهنگ غلط تغذیه برای فرد از کودکی ایجاد نشود.

شهدای مدافع سلامت باید الگوی دهه هشتادی‌ها و دانش‌آموزان باشند

عین‌اللهی با اشاره به افتخار آفرینی کادر درمان در زمان کرونا، تصریح کرد: این افتخارات علی رغم تحریم و بدون کمک از هیچ کشوری شکل گرفت. اما نشان دادن این حماسه مهم است. حدود ۳۰۰ شهید مدافع سلامت داشتیم و اینها باید الگوی دهه هشتادی‌ها و دانش آموزان باشند. دانش آموزان امروزه الگوی واقعی در فضای مجازی نمی‌بینند ولی ما الگوی واقعی در دفاع مقدس و مدافعین سلامت داریم. کادر درمان به نحوی خدمت کردند که هیچ بیماری در آن زمان روی زمین نماند و همه بستری شدند. می‌توان ساعت‌ها فیلم و سریال از این حماسه ساخت و یا کتاب‌های متعددی از آن نوشت و ما در این زمینه تماما آماده همکاری با وزارت آموزش و پرورش هستیم.

وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب یکی از  بزرگترین دستاوردهای ما، در حوزه سلامت بوده است، بیان کرد: امروزه کشور ما در منطقه مدیترانه شرقی در تمامی شاخص‌های سلامت با فاصله از کشورهای دیگر قرار دارد. هیچ درمانی نیست که در دنیا انجام شود و در ایران آن را نداشته باشیم.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.