در گفتگو با نمایندگان مجلس مطرح شد:

ضرورت سکانداری بخش خصوصی در صنعت خودرو

مدت‌ها است که یک پای خودروسازی کشور می‌لنگد و مردم از فعالیت دو شرکت خودروساز راضی نیستند؛ سیاست‌های اشتباه در نحوه عرضه و فروش خودرو نیز سبب شده تا نارضایتی مردم دو چندان شود.
کد خبر : 23360
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 فروردین 1402 - 12:35
ضرورت سکانداری بخش خصوصی در صنعت خودرو
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، برای رفع این نارضایتی باید حصار انحصار دولتی که سال‌ها است همچون کلافی سردرگم به پای این دو خودروساز پیچیده شده است مرتفع شود. کارشناسان و نمایندگان ملت بر این باورند عقب نشینی دولت از این حوزه و حضور فعال‌تر و سکانداری بخش خصوصی در آن می‌تواند، به تعادل در بازار خودرو منجر شود.

از این رو با دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این رابطه به بحث و گفتگو پرداخته‌ایم.

فتح اله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هیچ کس نمی‌تواند وضعیت فاجعه بار و نامطلوب تولید و توزیع خودرو در کشور را رد کند، گفت: مردم بیشترین خسارت را از وضعیت تولید و فروش خودرو دیده‌اند.

وی افزود: از آنجا که دو شرکت خودروساز دولتی به شکل انحصاری رفتار می‌کنند اگر این انحصار برداشته شود و سایر شرکت‌های خصوصی بتوانند در عرصه تولید و توزیع و تامین قطعات خودرو ورود جدی تری داشته باشند قطعاً این امر به کاهش قیمت خودرو کمک خواهد کرد و بازار را مدیریت می‌کند.

توسلی با بیان اینکه این اقدام ایجاد رقابت می‌کند، خاطر نشان کرد: در این صورت شرکت‌های خصوصی برای اینکه درآمد بیشتری داشته باشند، کالا‌های بهتر و با کیفیت را در اختیار مردم قرار می‌دهند. این امر در بسیاری از کشور‌های دنیا معمول است و چناچنه یک نقص کوچک در خودرو ایجاد شود از مشتری عذر خواهی کرده و امکانات خودرو را افزایش می‌دهند تا بازار را از دست ندهند.

مدیریت بهتر بخش خصوصی

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون صنایع در مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم دلیجان و محلات نیز با یادآوری اینکه در هر کجا که دولت در بخش اقتصاد وارد شد، آن بخش نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد، گفت: بخش خصوصی هم توانمند است و هم مدیریت بهتری داشته و به کار راغب‌تر است و به دنبال کاهش هزینه‌ها است.

او افزود: در صنعت خودرو دولت نباید به گونه‌ای ورود کند که رقیب بخش خصوصی باشد؛ بنابراین باید هرچه سریعتر سهام خود را واگذار و در این زمینه امروز و فردا نکند.

این عضو کمیسیون صنایع در مجلس خاطرنشان کرد: وظیفه دولت نظارت است، اما وقتی خود در عرصه اجرای صنعت خودرو ورود پیدا می‌کند، نمی‌تواند در وظیفه اصلی‌اش تمرکز کند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.