پاسخ به چند سوال ساده اما مهم برای کاهش ابتلا به کرونا

Print Friendly, PDF & Email

در کشوری که دچار کرونا شده است، اصولاً باید سؤال‌هایی ذهن مردم را به خود مشغول کند، سؤال‌هایی از این جنس که چطور ابتلا به بیماری کرونا را به حداقل برسانیم.

کد خبر : 2486
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 فروردین 1399 - 17:47
پاسخ به چند سوال ساده اما مهم برای کاهش ابتلا به کرونا
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر . در این شرایط که بیماری کرونا امروز هر کاری را که دلش بخواهد انجام می‌دهد، به نظر می‌رسد جامعه ایرانی آن را آنقدری که باید جدی نگرفته است. گروهی از مردم مسافرت می‌روند و هنوز در مکان‌های شلوغ و پر تردد مشغول به خرید هستند، با وجود تمام توصیه‌های انجام شده توسط وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا و پویش‌های فضای مجازی و رسانه‌های جمعی مردم را به خانه‌نشینی دعوت می‌کنند، اما سهم خانه‌ها از حضور اهالی خود هنوز آنقدر نیست که برای قطع زنجیره انتقال کرونا لازم است.

در کشوری که دچار کرونا شده است، اصولاً باید سؤال‌هایی ذهن مردم را به خود مشغول کند، سؤال‌هایی از این جنس که چطور ابتلا به این بیماری را باید به حداقل برسانیم؛ در این گزارش سعی شده است که به این موضوع پرداخته شود.

آیا شستن دست‌هایم واقعا به درد می‌خورد؟

بله، شستن دست‌ها تا ۵۴ درصد، شانس ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد؛ بنابراین، دستان خود را بشویید و هر بار شستن را ۲۰ ثانیه یا بیشتر طول بدهید. حواستان باشد که دست‌هایتان را پرتعداد بشویید.

خانواده و دوستان به راحتی می‌توانند ویروس را منتقل کنند. برای کاهش این تهدید، قانون شست و شوی دست را به محض ورود به خانه وضع کنید و مطمئن شوید که همه آن را اجرا می کنند. برای هر کس یک حوله شخصی در نظر بگیرید.

آیا می‌توانم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنم؟

فقط در صورت لزوم از خانه خارج شوید. اگر می‌توانید کارهایتان را به خانه بیاورید و خریدهایتان را به حداقل برسانید. این کار خطر ابتلای شما به این عفونت را به حداقل می‌رساند.

هواپیماها، قطارها و اتوبوس‌ها، محیط‌هایی پرخطر هستند که ویروس را به راحتی انتقال می‌دهند، به ویژه کرونا که یک بیماری عفونی است و روی سطوح باقی می‌ماند.

آیا باید ماسک بزنم؟

چنانچه علائم تنفسی مانند سرفه یا عطسه دارید، برای محافظت از دیگران استفاده از ماسک پزشکی توصیه می‌شود. اگر هیچ‌گونه علائمی ندارید، نیازی به استفاده از ماسک نیست.

درصورت استفاده از ماسک، برای اطمینان از اثربخشی آن و جلوگیری از افزایش خطر انتقال ویروس، باید از آن درست استفاده کرده و پس از استعمال نیز درست دفع کرد.

استفاده از ماسک به تنهایی برای جلوگیری از عفونت کافی نیست و باید با شست و شوی مکرر دست‌ها، پوشاندن دهان به هنگام عطسه و سرفه و جلوگیری از تماس نزدیک با کسانی که علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارند مانند سرفه، عطسه، تب همراه باشد.

از دستکش استفاده کنید

هر چقدر هم که تلاش‌مان را بکنیم، بالاخره در موقعیتی قرار خواهیم گرفت که مجبوریم دستمان را بر سطوح مختلف قرار دهیم و روحمان هم خبر ندارد که چه اتفاقی در حال افتادن روی آن سطح است. حتی زمانی که می‌خواهیم پول نقدی دریافت کنیم و یا پول نقدی پرداخت کنیم، ممکن است ویروس کرونا روی یکی از این اسکناس‌ها نشسته و منتظر میزبان جدیدش است؛ طبق تحقیقات دانشمندان پزشکی، ویروس کرونا حدود ۹ روز بر سطوح مختلف باقی می‌ماند (اگر سطح ضدعفونی نشود). پس بهتر است که همیشه با خود دستکش‌های بهداشتی لاتکس همراه داشته باشیم که در صورت تماس دست‌هایمان با سطوح مختلف، خطر ابتلا را کمتر و پیشگیری از کرونا را راحت‌تر کنیم.

سطوح اطرافتان را ضدعفونی کنید

شاید مهم‌ترین عامل ابتلا به ویروس کرونا را بتوان تماس با سطوح آلوده شده به این ویروس دانست و برای پیشگیری از کرونا بهتر است که این سطوح را به صورت مکرر ضدعفونی کنیم. برای این کار می‌توانید از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر که لوازم بهداشتی می‌فروشند، الکل‌های ضدعفونی کننده به حالت مایع و اسپری تهیه کنید و بعد از پخش کردن الکل‌ها روی سطوح،‌ آن‌ها را با دستمالی خشک تمیز کنید.

توجه کنید که سعی کنید بیشتر از هر سطحی،‌ سطوحی را ضدعفونی کنید که بیشترین درصد تماس با افراد را دارند؛‌ سطوحی مانند دستگیره‌های در، دستگاه‌های ورزشی، کیبورد و موس کامپیوتر،‌ کنترل تلویزیون، گوشی‌های همراه که ممکن است خطرآفرین باشد. این موضوع را کاملاً جدی بگیرید چرا که سهل‌انگاری در این موضوع می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

آب نوشیدنی زیاد بخورید

یکی از دکترهای معروف چینی که در حال حاضر روی پروژه یافتن درمان کرونا کار می‌کند، بارها گفته است که آب دشمن اصلی ویروس کرونا است. به این موضوع توجه داشته باشید که ویروس کرونا در اکثر اوقات در گلوگاه‌های افراد پنهان می‌شود و بعد از مدتی وارد شش‌ها می‌شود که این موضوع بسیار خطرناک است. اما اگر هر ۱۵ دقیقه یک‌بار آب آشامیدنی تمیز (یا آب معدنی یا آب جوشانده و سپس خنک شده) مصرف کنید، اگر ویروس کرونا در گلوگاه کمینه کرده باشد، به معده شما منتقل شده و اسید معده شما، ویروس کرونا را نابود می‌کند. این یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگری از کرونا است که شاید بسیار راحت باشد اما نباید حتی لحظه‌ای از آن غفلت شد و سعی کنید که وقتی صبح از خواب بیدار شدید، حتما در ابتدا نوشیدنی تمیز میل کنید که گلویتان خشک نشود. به یاد داشته باشید که گلوی خود را همیشه تر نگه‌ دارید.

اگر در خانه بمانم، در امان خواهم بود؟

خیر، خانواده به راحتی می‌تواند ویروس را وارد خانه کند. برای کاهش این تهدید، قانونی وضع کنید که همه به محض ورود به خانه، دست‌هایشان را بشویند.

آیا باید شیوه شستن لباس‌هایم را تغییر بدهم؟

مطابق استاندارد  NHS، همه لباس‌های‌ ‌زیرها، حوله‌ها و ملافه‌های خانگی باید در دمای ۴۰ یا ۶۰ درجه، با مایعی سفید کننده شسته شوند که از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

استفاده از خشک‌کن با دمای بالای ۲۸ درجه هم می‌تواند ارگانیسم‌های مضر را از بین برده و در این راه یاری‌تان دهد. البته می‌توانید لباس‌های شسته شده خود را در معرض نور خورشید قرار دهید تا کاملا ضدعفونی شوند. همیشه به یاد داشته باشید که پس از دست زدن به لباس‌شویی، دست‌های خود را بشویید.

نکات تازه‌ای که باید در مورد کرونا بدانید

با افزایش مطالعات و کارهای تحقیقاتی اخیراً مشخص شده است که بهترین دما برای کروناویروس ۲۶ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است؛ کروناویروس در دمای یاد شده می‌تواند تا ۴ روز عمر کرده و به راحتی از بین نخواهد رفت.

* برخلاف آنچه که مطرح می‌شود، مصرف ویتامین C می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس را افزایش دهد.

* مصرف ویتامین‌های گروه B، زینک و در صورتی که از فقر آهن رنج می‌برید، مصرف داروهای ضد فقر آهن توصیه می‌شود.

* در صورتی که تب شما بین ۳۷.۳ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد این موضوع می‌تواند نشانه‌ای باشد که شما احتمالاً به کروناویروس ابتلا شده‌اید.

* مصرف آب فراوان به شکلی که رنگ ادرار شما به سفید تغییر کند توصیه می‌شود؛ همچنین نباید از مصرف فراوان میوه‌ها غافل شوید.

* گلودرد و سرفه‌های خلط‌دار از نشانه‌های کرونا ویروس نیست.

* از شست و شوی ماسک خودداری کنید و بنابر فراخور نحوه استفاده و مدت مجاز نگهداری ماسک آن را دور بیاندازید / فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.