دبیرخانه تحقق اهداف سال «جهش تولید» در مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شد

Print Friendly, PDF & Email

با برگزاری نشست بررسی راهکارهای تحقق اهداف سال «جهش تولید» در مرکز پژوهش های مجلس، دبیرخانه مرتبط با این موضوع تشکیل شد.

کد خبر : 2553
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 فروردین 1399 - 17:01
دبیرخانه تحقق اهداف سال «جهش تولید» در مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شد
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر. مجلس شورای اسلامی، در پی دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی سال ۱۳۹۹ درخصوص برنامه‌ریزی دستگاه‌ها و نهادهای کشور از جمله مرکز پژوهشهای مجلس به منظور تحقق اهداف سال «جهش تولید» و ایجاد تغییری محسوس در زندگی مردم و همچنین حسب دستورات علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به ریاست مرکز، نشست بررسی راهکارهای دستیابی به اهداف سال «جهش تولید» امروز(دوشنبه ۴فروردین)‌ با حضور دکتر محمد قاسمی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، هادی قوامی عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

شایان ذکر است در این نشست که معاونین و مدیران مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در آن حضور داشتند، دیدگاه‌ها و نظرات در خصوص راهکارهای تحقق اهداف سال جهش تولید ارائه و زمان‌بندی درخصوص انجام امور، تعیین شد.

گفتنی است در این جلسه با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در جلسه ستاد برنامه‌ریزی و راهبری جهش تولید ، نقش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پیشبرد امور تبیین و مورد ارزیابی قرار گرفت و پیشنهاداتی در خصوص پیگیری امور با توجه به نامگذاری سال‌های گذشته به ویژه در سال ۹۸ به نام سال رونق تولید و همچنین روند اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتی، ارائه شد.

همچنین در این نشست مقرر شد تا بر پایه مطالعات علمی این مرکز و همچنین استفاده از ظرفیتهای علمی و نخبگانی بیرون از مرکز دو گزارش با محوریت چارچوب مفهومی و نظری اقدامات و راهکارهای جهش تولید و همچنین برنامه ها و پیشنهادات جهش تولید در حوزه های بخشی (صنعت، معدن، کشاورزی و…) و فرابخشی (اقتصاد کلان، تأمین مالی، بازرگانی، محیط کسب وکار و…) به تفکیک برنامه های سیاستی و اقدامات تقنینی و نظارتی تا پایان فروردین ماه سال جاری تهیه و تدوین شود. علاوه بر این با توجه به نامه ریاست محترم مجلس، گزارش‌های کارشناسی در ۱۰ محور اصلاح ساختار تولید ملی با حذف ضوابط اجرائی زائد و غیر ضرور در راه اندازی کسب و کارها، توسعه دولت الکترونیک، به حداقل رساندن فرایند صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری، توسعه کانون های تولیدی خرد و کارگاه های کوچک، اشباع بازار داخلی و همسو نمودن نیاز مصرفی با ظرفیت تولید، توسعه بازار های صادراتی، تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا محصولات نهایی در داخل و قطع وابستگی در حوزه کالاهای پرمصرف از قبیل لوازم خانگی و خودرو، رفع نقایص زنجیره تولید با تبدیل دستاوردهای پژوهشی آنان به فناوری های تجاری سازی شده، گسترش صنایع تکمیلی ، تبدیلی و بسته بندی در بخش کشاورزی، کارآمدسازی نظام توزیع کالا ها و خدمات و تکیه بر مزیت‌های بومی تولید از قبیل توسعه کشت گلخانه ای با توجه به شرایط مساعد آب و خاک و افزایش تولید آبزیان در قفس، تا پایان اردیبهشت‌ ماه با همکاری دستگاه‌های و نهادهای مرتبط تهیه شود.

همچنین مقرر شد تا راهکارهای تحقق «جهش تولید» با توجه به اسناد بالادستی به ویژه در برنامه ششم توسعه تبیین و باتوجه به در پیش بودن برنامه هفتم توسعه، مورد ارزیابی قرار گیرند.

شایان ذکر است در این نشست دبیرخانه تحقق اهداف سال «جهش تولید» در مرکز پژوهش‌های مجلس ایجاد شد که مسئولیت این دبیرخانه و پیگیری امور آن بر عهده معانت پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نهاده شد.

گفتنی است طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سازمان برنامه و بودجه، مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس، قوه‌قضائیه، و مجموعه‌های دانش‌بنیان به عنوان ارکان اصلی تحقق اهداف سال جهش تولید عنوان شده‌اند./ فارس/ دبیرخانه

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.