مشکلی برای تأمین داروی کرونایی‌ها نداریم

Print Friendly, PDF & Email

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در خصوص تولید داروهای مربوط به بیماری کرونا مشکلی نداشته و این داروها را در داخل تولید می‌کنیم.

کد خبر : 2743
تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 فروردین 1399 - 17:26
مشکلی برای تأمین داروی کرونایی‌ها نداریم
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر . محمد رضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری با اشاره به بحران کرونا در جهان، اظهار داشت: امروز ما در تولید ماسک ظرفیت خوبی داریم و ۸ برابر معمول افزایش تولید داریم.

وی ادامه داد: اکنون از تولید ۱۲۰ هزار تولید ماسک به ۸۰۰ هزار ماسک رسیده ایم ؛ ضمن اینکه امروز به هیچ وجه کمبود دارو در روزهای اول شیوع کرونا را نداریم و نیاز کشور در خصوص دارو را در داخل تأمین کرده ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه همکاری بین بخشی خوبی بین سازمان غذا و دارو، وزارت صمت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان، قوه قضائیه و تعزیرات حکومتی وجود دارد، گفت: اکنون این یک تجربه جدید مدیریتی است.

شانه ساز اضافه کرد: سرعت عملی در صدور مجوز کالاهاو تسریع در واردات وجود دارد و در بسیاری موارد کمتر از یک روز کاری این مجوزها صادر می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که بخش زیادی از نیاز کشور را می‌توانیم مرتفع کنیم؛ضمن اینکه اکنون بیش از ۸۵ هزار ماسک N95 تولید می‌کنیم و بیش از حدود ۵۰ هزار ظرفیت تولید لباس را داریم.

وی با بیان اینکه میزان تولید محلول ضد عفونی کننده  اکنون به قریب ۱۰ برابر شرایط قبل از بحران کرونا رسیده است، بیان داشت: در هفته‌های اول به دلیل حجم زیاد نیاز با مشکلاتی روبرو بودیم اما امروز به هیچ وجه آن کمبودهای روزهای اول را نداریم و برطرف شده است.

شانه ساز با اشاره به اینکه ظرف یکی دو هفته دیگر نیز از واردات بی نیاز می‌شویم، گفت: ما می‌توانیم نیاز خود را در  داخل برطرف کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه محلول ضد عفونی کننده در داروخانه‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت جهادی ماسک را برای توزیع درداروخانه‌ها تامین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی توصیه نمی‌کند مردم عادی از ماسک استفاده کنند، ابراز داشت: امروز در خصوص دارو، تولید کننده داخلی تمام داروهایی را که بر اساس نظر کمیته علمی تأیید شده  در داخل تولید می‌کنید و اگر نیاز باشد صادر نیز می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر ما از ظرفیت تولید داخل بسیج اصناف و نیروهای مسلح برای تولید اقلام بهداشتی و ماسک استفاده می کنیم اظهار داشت: تاکنون تعداد اقلام مکشوفه کمتر از ۱۰ میلیون عدد بوده است.

*توزیع ۱۵ میلیون ماسک

وی ادامه داد: در اسفند ماه حدود ۱۵ میلیون ماسک در مراکز بهداشتی و درمانی توزیع شده است و خوشبختانه با توجه به ظرفیت ایجاد شده ظرف ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۱۴ میلیون ماسک در مراکز بهداشتی و درمانی توزیع کردیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر تحریم‌ها بر روند خدمت رسانی مراکز درمانی به بیماران توضیح داد: بازرگانان و تجار ما طی سال‌های اخیر و روش‌های مختلفی را برای تامین نیازهای کشور استفاده کرده‌اند که ما در این بحران هم توانستیم با استفاده از همین ظرفیت نیازی کشور را برطرف کنیم هرچند که در زمینه نقل و انتقالات پول و معاملات بانکی مشکلات وجود دارد.

*در مراکز درمانی کمبود ماسک نداریم

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر مراکز درمانی و بهداشتی هیچ‌گونه کمبودی در زمینه تامین اقلام بهداشتی ندارند اظهار داشت: با توجه به رفع کمبودها برخی از داروخانه ها در سراسر کشور در حال ارائه ماسک به هم وطنان هستند و این ظرفیت طی روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

*بررسی شواهد و ادعاهای تولید داروی کرونا

رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به برخی ادعاهای مطرح شده درباره تولید برخی داروهای ترکیبی در برخی از مناطق کشور برای درمان بیماران مبتلا به کرونا اظهار داشت: طی روزهای اخیر ادعاهای زیادی در این زمینه مطرح شده است و کمیته علمی وزارت بهداشت به ادعاهایی که از حداقل شواهد و مستندات علمی برخوردار باشند رسیدگی خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر چند شرکت دانش بنیان اقدام به تولید کیت تشخیصی در کشور کرده‌اند که خوشبختانه این کیت‌ها برای بیماران هیچ هزینه ای ندارد و قیمت تمام شده آنها به مراتب از قیمت کیت های وارداتی کمتر است.

*بیماران خاص نگران دارو نباشند

شانه‌ساز خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته در بازه کوتاه به دلیل تقاضای بیش از حد بیماران خاص برای داروها این بیماران با مشکل تامین دارو مواجه شدند که ماه تعداد داروخانه های ارائه کننده این داروهای خاص را افزایش دادیم و در حال حاضر نگرانی در زمینه تامین بیماری داروهای بیماران خاص وجود ندارد همچنین در زمینه داروهای کرونا را نیز باید اعلام کنیم که بسیاری از این داروها در کشور از گذشته تولید می‌شد و برای درمان بیماری‌های ویروسی مورد استفاده قرار می گرفت که به دلیل تحریم‌ها تأمین مواد اولیه برخی از این داروها مواجه شدیم که در حال حاضر این مشکل نیز رفع شده است.

*تامی‌فلو تجویز نکنید

شانه‌ساز خاطرنشان کرد: کمیته علمی وزارت بهداشت اعلام کرد که داروی تامی فلو برای درمان و بهبود بیماران کرونا تجویز نشود اما متاسفانه هنوز عده ای از پزشکان اقدام به تجویز این دارو می کنند که ما برای ایجاد نشدن نگرانی در افراد جامعه توزیع این دارو را فعلاً متوقف نخواهیم کرد.

وی افزود: برای اطلاع از هرگونه کمبود دارو و اطلاع از وجود دارو در داروخانه ها را مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ مشکل را پیگیری کنند و با توجه به بحران ایجاد شده به مردم اعلام می کنیم که به هیچ وجه نگرانی در رابطه با تامین دارو وجود ندارد و ظرفیت تولید داروهای ما طی یک ماه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

*استقبال از کمک‌های بشردوستانه‌ای که مغرضانه نیست

رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با کمک های بشردوستانه نیز اظهار داشت هر گونه اقلامی که تحت عنوان کمک‌های بشردوستانه به کشور ما ارائه شود و دارای اهداف مغرضانه نباشد مورد استقبال ما قرار خواهد گرفت.

شانه ساز در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت داروخانه ها در ایام تعطیل توضیح داد: در حال حاضر ۲۰۰۰ داروخانه شبانه روزی در کشور فعال هستند و همه داروخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی با شرط حضور مسئول فنی در داروخانه ها می‌توانند در این ایام فعالیت کنند.

فارس/ نبض بازار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.