تصمیمات پایانی پارلمان در آخرین‌ ماه‌های سال

Print Friendly, PDF & Email

بر اساس یکی از تصمیمات مجلس که در ماه‌های پایانی منتهی به سال ۹۸ اخذ شد، مالیاتی جداگانه به خودروها و واحدهای مسکونی لوکس اختصاص یافت.

کد خبر : 2820
تاریخ انتشار : جمعه 8 فروردین 1399 - 17:35
تصمیمات پایانی پارلمان در آخرین‌ ماه‌های سال
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر . وکلای ملت در مجلس دهم شورای اسلامی در مجموع توانستند ۴۵۸ طرح را تهیه، تدوین و ارائه کنند.

همچنین از سوی دولت نیز تعداد ۲۰۶ لایحه به مجلس تقدیم شده و البته ۸۸ طرح بایگانی شده است؛ البته ۱۸ طرح نیز در دستور هفتگی مجلس  ۲۵ طرح مسترد شد.

اما در این میان و تعدادی از این طرح‌ها مربوط به ۳ ماهه پایانی سال ۹۸ است که مجلس دهم ماه‌های پایانی خود را سپری می‌کند.

این گزارش به برخی از مصوبات و اقدامات مجلس دهم شورای اسلامی در زمستان ۹۸ پرداخته است که در بخش زیر از نگاهتان می‌گذرد:  اقدامات صورت گرفته در پاییز ۹۸ توسط نمایندگان مجلس دهم پرداخت.)

*کمیسیون بهداشت مجلس فرزند ذکور خانواده‌های اهدا کننده عضو را از سربازی معاف کرد

در یکی از نشست‌های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ۳۰ دی ماه ۹۸ مسئولان بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی و معاونین وزارتخانه‌های بهداشت و درمان و  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه حاضر شدند تا درباره همسان سازی بیمه‌ها تصمیم‌گیری شود.

همچنین در این نشست، طرح معافیت یکی از فرزندان ذکور خانواده‌هایی که اهدای عضو در اثر مرگ مغزی، موضوعی دیگری بود که بررسی و تصویب شد.

بر این اساس، اهدای عضو می‌تواند جان هزاران بیمار نیازمند را نجات داده و هزینه‌های سنگین درمان این بیماران را کاهش دهد لذا گسترش فرهنگ این کار خیر، نیاز به مشوق‌های دارد که با اجرای این طرح محقق خواهد شد.

*دستگاه‌های اجرایی مکلف به ثبت اطلاعات کارکنان در سامانه کارمند ایران شدند

در یکی از نشست‌ های کمیسیون تلفیق، به منظور ساماندهی نیروی انسانی و کارکنان دولت و ایجاد انضباط مالی، دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند اطلاعات کارکنان رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین و کارگری را تا پایان اردیبهشت ۹۹ در سامانه «کارمند ایران» ثبت یا به روزرسانی کنند.

بر اساس این مصوبه درج این اطلاعات هیچ گونه حقی برای استخدام و بکارگیری این افراد ایجاد نخواهد کرد.

بر اساس دیگر مصوبه این کمیسیون دستگاه‌های اجرایی مکلفند تمهیدات لازم را برای اجرای طرح‌های جدید، نیمه تمام و آماده بهره برداری و در حال بهره برداری اعم از طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با منابع عمومی و اختصاصی و طرح‌های شرکت‌های دولتی با منابع داخلی از طریق انعقاد قرارداد مشارکت عمومی، خصوصی با بخش‌های خصوصی ، تعاونی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با اولویت بخش‌های خصوصی و تعاونی فراهم کنند.

در مصوبه دیگر مقرر شد در اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، تمام دستگاه‌های اجرایی از جمله بانک‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند در سال ۹۹ با شناسایی هزینه‌ها به تفکیک حقوق و دستمزد، غیر پرسنلی و هزینه‌های مراکز فعالیت پشتیبانی نسبت به تکمیل و استقرار کامل سامانه حسابداری قیمت تمام شده اقدام کنند.

طبق مصوبه مجلس دستگاه‌های اجرایی مکلفند هزینه یابی خروجی‌ها (کالا و خدمات) را از طریق سامانه یکپارچه بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد که اطلاعات ورودی آن از تبادل داده با سایر سامانه‌های دستگاه اجرایی به دست می‌آید انجام دهند.

*تعیین عوارض سالانه وسائل نقلیه از سوی مجلس

نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی در یکی از جلسات علنی دی ماه پارلمان و در ادامه بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده عوارض سالانه وسائل نقلیه را تعیین کردند.

طبق این ماده، عوارض سالانه کلیه وسائط نقلیه اعم از خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت ها به شرح ذیل تعیین می شود:

الف- وسائط نقلیه تولید داخل معادل یک ‌درهزار قیمت فروش کارخانه و وسائط نقلیه وارداتی معادل یک و نیم ‌درهزار مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مشمول عوارض سالانه می شوند. مأخذ محاسبه عوارض موضوع این بند مأخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۳۰) این قانون است.

ب- وسائط نقلیه در شهرهای آلوده تا ۱۰ سال پس از تولید با مأخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۳۰) این قانون و معادل یک بیستم نرخ های مندرج در جدول ماده مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه می‌شوند. پس از سال دهم تولید، هر سال به میزان ده درصد (۱۰درصد) به نرخ پایه عوارض آلایندگی وسائط نقلیه مذکور اضافه می شود تا حداکثر به دو برابر نرخ پایه افزایش یابد. وسائط نقلیه ای که نرخ عوارض سالانه آلایندگی آنها در جدول ذیل ماده (۳۰) صفر می باشد، تا سپری شدن پنج سال از سال تولید، از پرداخت عوارض سالانه آلایندگی معاف می باشند و پس از آن، وسائط نقلیه سنگین با نرخی معادل یک دهم نرخ های مندرج در ردیف (D) جدول ماده (۳۰) و سایر وسائط نقلیه با نرخی معادل یک دهم نرخهای مندرج در ردیف (C) ردیف مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی می باشند. در مورد خودروهایی که تولید یا واردات آنها متوقف می شود، مأخذ محاسبه توسط سازمان و متناسب با آخرین سال تولید یا واردات تعیین می‌شود. فهرست شهرهای آلوده که وسائط نقلیه با پلاک انتظامی متعلق به شهرهای مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی می شوند، حداکثر تا پایان دی‌ماه هر سال با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و تصویب هیأت وزیران برای اجراء در سال بعد تعیین می شوند.

تبصره ۱-  وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری ها) مکلف است با ایجاد سامانه الکترونیک متمرکز عوارض سالانه وسائط نقلیه، امکان پرداخت و صدور الکترونیکی مفاصاحساب عوارض موضوع بندهای «الف» و «ب» این ماده را برای مالکان و استعلام برخط میزان عوارض پرداخت نشده مربوط به وسائط نقلیه را برای نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی فراهم کند.

تبصره ۲-  پرداخت عوارض موضوع بندهای «الف» و «ب» این ماده برعهده مالک است. مالکان وسائط نقلیه مکلفند عوارض‌ مذکور هر سال را تا پایان همان سال پرداخت نمایند. چنانچه مالکیت وسائط نقلیه مذکور پس از سال تولید تغییر نماید، پرداخت عوارض سالانه و عوارض سالانه آلایندگی موضوع این ماده از سال انتقال بر عهده مالک جدید است.

تبصره ۳- وسائط نقلیه ای که گواهی اسقاط دارند، در سال اسقاط، مشمول عوارض بند «ب» موضوع این ماده نمی‌شوند.

تبصره ۴- کلیه وسائط نقلیه که قبل یا بعد از لازم الاجراء شدن این قانون شماره‌گذاری شده باشند نیز، مشمول عوارض‌ موضوع این ماده می شوند.

تبصره ۵- ثبت سند انتقال وسائط نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (معاونت راهنمایی و رانندگی)، منوط به تسویه عوارض بندهای «الف» و «ب» این ماده مربوط به وسائط نقلیه مورد معامله و سایر وسائط نقلیه متعلق به انتقال‌دهنده و انتقال‌گیرنده است.

تبصره ۶- پرداخت عوارض موضوع بندهای «الف» و «ب» این ماده هرسال، حداکثر تا پایان همان سال، موجب برخورداری از تخفیف به میزان بیست درصد (۲۰ درصد) است.

تبصره ۷- پرداخت عوارض های مذکور پس از موعد مقرر مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل ده درصد (۱۰ درصد) عوارض سالانه است و در صورت تأخیر بیش از یکماه، علاوه بر جریمه مذکور مشمول جریمه‌ای معادل دودرصد (۲ درصد) عوارض سالانه به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر است.

تبصره ۸- در صورتی که مالک یا مالکان خودروهای سبک و سنگین و موتور سیکلت از پرداخت عوارض‌ موضوع این ماده به مدت پنج سال از سال مالکیت، خودداری نمایند و یا مبلغ عوارض و جریمه پرداخت‌نشده از پنج‌درصد (۵ درصد) نصاب معاملات کوچک موضوع جزء (۱) ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات مصوب ۲۵/ ۱/ ۱۳۸۳، بیشتر شود، نیروی انتظامی موظف است براساس فهرست اعلامی وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری ها) نسبت به توقف وسائط نقلیه مزبور تا پرداخت بدهی اقدام کند.

تبصره ۹- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شهرداری‌ها مکلفند امکان دسترسی برخط به پایگاه اطلاعات وسائل نقلیه خود را برای وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری ها) فراهم کنند.

تبصره ۱۰- وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری ها) موظف است نسبت به اطلاع رسانی در خصوص وظایف و تکالیف مالکان وسائط نقلیه به طرق مقتضی از جمله از طریق ارسال پیامک اقدام کند.

تبصره ۱۱- آیین نامه اجرائی این ماده ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با پیشنهاد وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری ها) به تصویب هیأت وزیران می رسد.

*مصوبه کمیسیون فرهنگی برای حمایت از کسب و کارها در فضای پیام‌رسان‌ها

از دیگر اقدامات صورت گرفته در ماه‌های پایانی سال ۹۸ تصمیمات اعضای کمیسیون فرهنگی در یکی از نشست های کمیسیون فرهنگی مجلس است که بر این اساس، طرح حمایت از کاربران و پیام‌رسان‌ها مطرح و مواد ۴-۶-۷ و ۸ آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

به موجب این مصوبه، گزارش وضعیت فعالیت پیام‌رسان‌ها باید به شورای عالی فضای مجازی ارائه شود و نیز از کسب و کارها در این حوزه باید حمایت‌های لازم صورت گیرد.

نکته مهم در این خصوص این است که علاوه بر این در این جلسه مصوب شد از محتواهای بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی در فضای پیام رسان‌ها حمایت‌های لازم به عمل آید.

*مجلس سازوکار فعال و غیرفعال کردن کارپوشه مودی در سامانه مودیان را تعیین کرد

نمایندگان خانه ملت البته در جلسه علنی ۲۹ دی ماه مجلس، ماده ۲۵ لایحه مالیات بر ارزش افزوده را بررسی و آن را تصویب کردند.

براساس همین اساس، پس از استقرار سامانه مودیان فعال بودن کارپوشه مودی در سامانه مزبور به این معنی است که او از نظر سازمان شرایط لازم برای دریافت مالیات از خریداران را دارد.

در صورتی که مودی شرایط لازم برای دریافت مالیات را از دست بدهد سازمان موظف است بلافاصله کارپوشه وی را در سامانه مودیان غیرفعال نماید.

بانک مرکزی نیز موظف است ترتیبی اتخاذ کند که به محض غیرفعال شدن کارپوشه مودی در سامانه مودیان کلیه دستگاه‌های پایانه فروشگاهی (pos) مرتبط با آن غیرفعال شود.

*الزام مراکز آموزشی به ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها

بر اساس این گزارش، در یکی از نشست‌های عصر امروز دی ماه کمیسیون آموزش، رئیس پژوهشگاه علوم، فناوری و اطلاعات ایران «ایران داک» و دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در جلسه این کمیسیون حضور پیدا کردند که بر این اساس و طبق قانون دانشگاه و مراکز آموزشی موظف به همکاری با ایران داک هستند و با توجه به اینکه بر اساس قانون پیشگیری و تقلب در آثار علمی که در مجلس تصویب شده اما برخی از مراکز علمی از جمله حوزه‌های علمیه و دانشگاه آزاد همکاری مناسبی با ایران داک ندارند.

همچنین تعیین شد که مراکز آموزشی برای جلوگیری از تقلب و یا تکرار عناوین و آثار پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها ملزم به ثبت آنها در ایران داک هستند.

* حمایت قاطع مجلس شورای اسلامی از سپاه و برنامه‌های این نهاد انقلابی

در یکی از روزهای زمستان ۹۸، نمایندگان با امضای بیانیه‌ای حمایت قاطع خود از سپاه و برنامه‌های این نهاد انقلابی در حمایت از مردم و نظام را اعلام کردند.

در بخشی از این بیانیه تاکید شد که شکستن اقتدار و هیبت استکباری دولت جنایتکار آمریکا در پاسخ به مطالبات میلیون‌ها ایرانی غیرتمند توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که اولین میوه و و ثمره خون یکی از پاک‌ترین فرماندهان سپاه که جوهر وجودی او و دیگر همرزمانش فدا شدن در پای ملتی است که ده‌ها سال است برای حفظ استقلال خود هزینه می‌دهند، جهان را در بهت و حیرت فرو برد و برای اولین بار و برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم که در سابقه جنایتکارانه رژیم آمریکا ۵۳ مورد حمله و لشکرکشی به گوشه و کنار دنیا بود، دنیا شاهد اقدام شجاعانه، مقتدرانه، مدبرانه و دقیق سپاه قهرمان بود.

در ادامه این بیانیه نیز عنوان شد که ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از اینکه هم‌سنگران شهید سرافراز سپهبد قاسم سلیمانی با صداقت تمام اعلام نمودند این اقدام بر اثر اشتباه انسانی بوده و خود را مسئول می‌دانند تشکر می‌نماییم، خضوع و تکریم سردار سرافراز سپاه اسلامی سردار سرلشکر سلامی در جلسه امروز مجلس و سخنان ایشان که از عمق صداقت ایشان نشأت می‌‌گرفت و لاجرم بر دل می‌نشست، بیانگر این واقعیت است که سپاهیان سبزپوش و عزیز ما خود را فدایی مردم می‌دانند و این را انتخاب خود می‌دانند و در مقابل در کنار مردم و خانواده‌های داغدار و عزیز این شهدای عزیز به آمریکا و ازناب او که از هر فرصتی را بر ضربه زدن به ملت قهرمان ایران اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، اعلام می‌داریم. فراموش نمی‌کنیم در یک رویارویی شرافتمندانه و قدرتمندانه با رژیم آمریکای جنایتکار هستیم و اجازه نمی‌دهیم اشتباه یک عضو خانواده باعث سوءاستفاده دشمنان گردد.

مصوبه *خودروها و خانه‌های لاکچری مشمول مالیات می‌شوند

بر اساس با مصوبه ای در کمیسیون تلفیق خودروهای سواری و وانت دو کابین که قیمت آنها بیش از یک میلیارد باشد، مشمول دریافت مالیاتی شدند . مصوبه

 بر اساس این مصوبه خودروهایی که قیمت آنها بین یک تا یک و نیم میلیارد تومان باشد نیم درصد قیمت آنها به عنوان مالیات اخذ می‌شود و خودروهایی که قیمت آنها بین ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومان باشد یک درصد قیمت آنها باید به عنوان مالیات پرداخت شود.

همچنین طبق این مصوبه خودروهایی که بیش از ۳ میلیارد تومان قیمت داشته باشند، باید معادل ۱.۵ درصد قیمت‌شان به عنوان مالیات پرداخت شود.

البته علاوه بر این اعضای کمیسیون تلفیق مصوبه کردند واحدهای مسکونی که چه خالی و چه در حال استفاده که قیمت آنها بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان است، یک هزارم قیمت‌ آنها به عنوان مالیات پرداخت شود.

همچنین بر اساس این مصوبه واحدهای مسکونی که بین ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان قیمت دارند باید دو هزارم قیمت آنها به عنوان مالیات پرداخت شود و واحدهای مسکونی که بین ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان قیمت دارند باید سه هزارم قیمت آنها به عنوان مالیات پرداخت شود.

علاوه بر این طبق این مصوبه واحدهای مسکونی که قیمت آنها بیه ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان است باید چهار هزارم قیمت‌شان بابت مالیات پرداخت شود و مالیات خانه‌هایی که قیمت آنها بیش از ۶۰ میلیارد تومان است، پنج هزارم قیمت واحد مسکونی است.

*لایحه موافقتنامه ایران و کمیسیون اقتصادی آسیا و اقیانوسیه اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان یکی از جلسات علنی مجلس در آخرینا ماه‌های منتهی به سال ۹۸، لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تأسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا را بررسی و اصلاح کردند.

*اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف یک سال تمدید شد

وکلای ملت همچنین در نشستی دیگر، جزئیات لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی کردند.

بر این اساس، اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف به مدت یک سال تمدید شد / فارس

 . مجلس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.