ایجاد ترس در نهادهای تصمیم‌ساز عراق

Print Friendly, PDF & Email

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه نخستین هدف آمریکایی‌ها از عملیات روانی اخیر نسبت به عراق، ایجاد وحشت عمومی در بین مردم این کشور است، تصریح کرد: ایجاد ترس در بین نهادهای تصمیم‌ساز عراق از دیگر اهداف آمریکایی‌هاست.

کد خبر : 3075
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 فروردین 1399 - 14:12
ایجاد ترس در نهادهای تصمیم‌ساز عراق
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر . سیّدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تحلیل تحولات اخیر عراق و تحرکات آمریکایی ها گفت: بنا به پیچیدگی های میدانی در عراق و بالا بودن تعداد متغیرهای تاثیرگذار در این کشور تحولات عراق را نمی توان بطور قاطع تحلیل کرد، اما با  توجه به رویدادهای یکسال گذشته درعراق و متغیرهای رصد شده در یک ماه اخیر می توان گفت که  احتمال هر رویدادی به جز کودتا وجود دارد، چرا که پالایش قابل توجهی در ارتش عراق انجام شده و مجموعه منظمی به نام حشدالشعبی در ارتش این کشور به وجود آمده و مرجعیت اقتدار خود را دارد و گروه های ضد آمریکایی فراوانی وجود دارند و مردم نیز خاطرات بدی از حضور آمریکایی ها در کشورشان دارند.

صدرالحسینی با بیان اینکه اتفاقات روزهای اخیر با محوریت خروج تعدادی از نیروهای نظامی و افراد غیر نظامی متجاوز آمریکایی در حال انتشار است، اظهار داشت: مهمترین عناصر پیام های منتشر شده در روزهای اخیر توسط آمریکایی ها با محور «احتمال حمله به مراکز الحشد الشعبی به ویژه کتائب حزب الله“ ابتدا از طریق رسانه هایشان و سپس از طریق افراد بوده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا درباره اهداف اصلی آمریکایی ها از تحرکات اخیر خود در عراق گفت: نخستین هدف آن ها، ایجاد وحشت عمومی در بین مردم عراق است که در حال حاضر با بیماری کرونا روبرو هستند. همچنین ایجاد ترس برای تصمیم سازان در نهادهای دولتی و پارلمانی عراق از دیگر اهداف آمریکایی ها است.

صدرالحسینی افزود: ایجاد فضای فعالیت بیشتر برای جریان های همسوی آمریکا در عراق و منطقه، یکی دیگر از اهداف آمریکایی ها از عملیات روانی اخیر است. علاوه بر این، ایجاد ترس برای مسئولین ارشد عراقی از وقوع اتفاقات غیر قابل پیش بینی برای عراق، هدف دیگری است که دنبال می شود. بزرگنمایی حمله به مراکز حشد الشعبی که بخشی از ارتش این کشور محسوب می شود، در همین راستا ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: ایجاد وحشت در مجموعه نهادهای قانونی عراق با شایعه احتمال کودتا در این کشور، هدف دیگری است که آمریکا به دنبال آن است.

کارشناس منطقه درباره ملاحظاتی که باید مورد توجه همه قرار بگیرد، گفت: آمریکایی ها سه سال بطور مستقیم عراق را در اختیار داشته و مردم و نهادهای این کشور کاملا  متفرق بودند، اما توانستند آمریکایی ها را اخراج کنند؛ امروز با وجود انسجام قابل قبول و وجود ارتش آماده و حشدالشعبی با تجربه و نهادهای مردمی دیگر، امکان انجام اقدامات خارق العاده در رابطه با مسائل داخلی عراق وجود ندارد.

صدرالحسینی ادامه داد: خروج بخشی از نیروهای نظامی متجاوز آمریکایی باید اولین گام مصوبه پارلمان عراق برای خروج کامل این متجاوزین قلمداد شود.

وی، تشدید عملیات روانی آمریکایی ها در شرایط بحرانی کرونا در عراق را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از هدف های این عملیات روانی، جبران نسبی شکست های آمریکا در عراق و منطقه است. همچنین با این اقدام می خواهند عدم توان خود در مواجهه با  شیوع و درمان بیماری کرونا را به حاشیه برانند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ضربه های وارد شده به عربستان هم در داخل این کشور و هم در حوزه یمن باید از سوی رسانه های جبهه مقاومت، برجسته شود، اظهار داشت: علاوه بر این، ناتوانی آمریکا در دفاع از همپیمانانش به خصوص در مواجهه با کرونا و عدم توانمندی اش در ماندن در عراق از دیگر موضوعاتی است که در پیام های رسانه ای باید بر آن تمرکز شود.

صدرالحسینی، تلاش آمریکایی ها برای انجام اقدامات تجاوزکارانه در منطقه به دلیل اوضاع داخلی سیاسی این کشور خاصه با  محوریت موضوع انتخابات را مورد اشاره قرار داد و گفت: رسانه های جبهه مقاومت باید به این موضوع توجه داشته باشند و بر آن تأکید کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تأکید کرد رسانه های جبهه مقاومت باید این پیام را مخابره کنند که با توجه به آمادگی جبهه مقاومت، هر نوع  ضربه  به مقاومت، حتماً و قطعاً ضربات سنگین به آمریکا و هم پیمانانش  در نقاط ناشناخته را به دنبال دارد.

صدرالحسینی ادامه داد: با توجه به شرایط شکننده ای که آمریکایی ها دارند، آن ها تصمیم به تجمیع نیروهای خود گرفته اند و می خواهند نیروهایشان را دور از دسترس قرار دهند.

وی ادامه داد: گستردگی تلفات آمریکایی ها در دوماه گذشته، پنتاگن را به این نتیجه رسانده که نیروهایش را محدود تر کند و در پایگاه هایی مستقر کند که امکان پدافندی بیشتری داشته باشند.

صدرالحسینی با اشاره به مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و فصل الخطاب بودن این مصوبه برای مردم، مسئولان و مرجعیت عراق گفت: آمریکایی ها تلاش می کنند بدون اعلام عمومی، با این اقدام خود هم به بخشی از مصوبه پارلمان عراق پاسخ داده باشند و هم اینکه نیروهای خود را از تیررس ملت عراق و رزمندگان عراقی دور نگه دارند.

وی با اشاره به عملیات پرشدت رسانه ای آمریکایی ها مبنی بر انجام عملیات نظامی در آمریکا گفت: واقعیت این است که توانمندی هوایی آمریکا در عراق بسیار وسیع است و اینکه ارتش عراق بتواند در بُعد پدافندی مقابله ای جدی با نیروهای آمریکایی داشته باشد، ضعیف است، امّا نکته حائز اهمیت توانمندی زمینی نیروهای عراقی است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آمریکایی ها به عراق وارد نشده اند تا خارج شوند، تصریح کرد: بنابراین قطعاً ملت عراق همانگونه که برای خروج داعش هزینه داد، اکنون نیز برای خروج نیروهای آمریکایی باید هزینه بدهند.

صدرالحسینی با بیان اینکه آمریکایی ها خود را محق و آزادکننده ملّت عراق از دست صدام می دانند و به همین دلیل می خواهند بر منابع عراق مثل نفت، چنبره بزنند، گفت: نکته حائز اهمیت دیگر برای آمریکا، نزدیکی عراق به جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه موضوع استقلال هزینه دارد و سازش هم هزینه دارد، گفت: ملت عراق پذیرفته است که برای استقلال خودشان هزینه بدهند.

فارس /

عراق

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.