افزایش ۶ هزار و ۵۹۴ واحدی شاخص بورس تهران

Print Friendly, PDF & Email

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۶ هزار و۵۹۴ واحدی به رکورد جدیدی ظرف یک‌سال گذشته دست یافت.

کد خبر : 3262
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 فروردین 1399 - 20:07
افزایش ۶ هزار و ۵۹۴ واحدی شاخص بورس تهران
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر . شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که از ۲۵ اسفند به این سو روند رو به رشد در پیش گرفته، همچنان افزایش یافته و امروز با جهش ۶ هزار و ۵۹۴ واحد به رقم ۵۷۴ هزار و ۲۰ واحد رسید که رکورد جدیدی در یک‌سال گذشته به شمار می‌رود.

در حالی که عمده شاخص بورس‌های دنیا به خاطر ویروس کرونا و تعطیلی عمده کسب و کارها روند رو به کاهش پیدا کرده، اما بورس تهران به دلایل مختلفی از جمله جذب نقدینگی سرگردان در بازار که به بیش از ۲ هزار تریلیون تومان رسیده و نیز افزایش نرخ ارز در فاز رکوردشکنی قرار گرفته است.

البته برخی از کارشناسان اعتقاد دارند رشد بازار بورس ایران به صورت غیرواقعی و بیشتر به شکل سفته‌بازی است و نقدینگی حاصل از این رشد در نهایت جذب تولید نمی‌شود، اما در عمل، امروز بیش از ۹ هزر میلیارد تومان نقدینگی جدید در بورس و فرابورس داد و ستد شد و این به معنای این است که بیش از ۹ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی فراهم شده است.

امروز شاخص کل در بورس تهران با معیار هم‌وزن با افزایش ۳ هزار و ۴۹۵ واحد به رقم ۲۰۴ هزار و ۳۸۸ واحد رسید.

ارزش روز شرکت‌های حاضر در بورس تهران به رقم ۲ هزار و ۹۶ تریلیون تومان رسید که این رقم تقریباً معادل همه نقدینگی موجود در بازار کشور است.

امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۷.۶ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۲ میلیون فقره معامله و به ارزش ۶ هزار و ۲۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

تهران
روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی – ارزشی با افزایش ۱۷۵۷ واحد به رقم ۱۵۲ هزار و ۹۸۸ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با افزایش ۲ هزار و ۳۲۵ واحد به رقم ۱۳۵ هزار و ۹۸۰ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش ۱۱ هزار و ۴۹۳ واحد به رقم ۷۴۳ هزار و ۶۶۳ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش ۴ هزار و ۸۹ واحد به رقم ۴۰۴ هزار و ۹۷۵ واحد رسید.

و شاخص بازار دوم که معاملات عمده و بلوکی در آن انجام می‌شود، با جهش ۱۶ هزار و ۵۴۵ واحد به رقم یک میلیون و ۲۲۲ هزار و ۱۱۵ واحد رسید.

امروز نمادهای همراه اول، تولید فولاد سپیدفراب کویر و پتروشیمی پارس، بورس اوراق بهادار تهران و مخابرات ایران بیشترین اثر تقویتی در شاخص کل بازار بورس را داشتند و برعکس، نمادهای کشتیرانی جمهوری اسلامی و بانک ملت بیشتری اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده در بورس تهران که مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته، شامل بانک تجارت، بانک ملت، گلوکوزان، بانک اقتصاد نوین، پالایش نفت اصفهان، سالمین، توسعه معادن و فلزات و بانک صادرات ایران بوده‌اند.

در فرابورس ایران نیز در پایان معاملات امروز، شاخص کل ۱۱۷ واحد رشد کرده و به رقم ۷ هزار و ۳۴۲ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۴۴۵ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۲.۸ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۶۰۵ هزار نوبت معامله و به ارزش ۳ هزار و ۷۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای میدکو، دماوند، پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن و فرابورس و مولد نیروگاهی جهرم همگی در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند و نماد توسعه مالی مهر آیندگان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

نمادهای مورد اقبال معامله‌گران در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، تولید نیروی برق دماوند، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، توسعه مولد نیروگاه جهرم، سیمان لار سبزوار، مادیران و توسعه و عمران استان کرمان بودند.

همچنین در جریان معاملات امروز، برخی از نمادها دچار وقفه معاملات شدند. تعدادی از نمادها مانند پدیده شیمی قرن و فولاد سپید فراب کویر بازگشایی شدند و برخی مانند فرآورده نسوز پارس و کاشی‌سرامیک پارس‌سرام و تامین ماسه ریخته‌گری، لوازم خانگی پارس الکتریک، شرکت کارتن‌سازی ایران متوقف شدند.

      بورس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.