جلوگیری از خام فروشی جلوگیری از رکود است

Print Friendly, PDF & Email

تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۹۰ درصد از منابع و ثروت‌های طبیعی ایران به‌طور خام به کشورهای دیگر صادر می‌شود؛ البته در برخی بخش‌ها عملیات تکمیلی و تبدیلی انجام می‌گیرد، اما حجم آن در تناسب با خام‌فروشی مواد چشمگیر نیست

کد خبر : 343
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 مهر 1398 - 8:44
جلوگیری از خام فروشی جلوگیری از رکود است
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر به نقل از  نبض بازار ، تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۹۰ درصد از منابع و ثروت‌های طبیعی ایران به‌طور خام به کشورهای دیگر صادر می‌شود؛ البته در برخی بخش‌ها عملیات تکمیلی و تبدیلی انجام می‌گیرد، اما حجم آن در تناسب با خام‌فروشی مواد چشمگیر نیست. همچنین درآمدهای حاصل از منابع طبیعی، جایگزینی برای سرمایه انسانی می‌شود و از سرمایه گذاری روی این منبع عظیم بالقوه جلوگیری می‌کند این مسأله اهمیت آموزش را در میان نخبگان کم رنگ می‌کند.

رهبر معظم انقلاب در دیداری  که در ماه مبارک رمضان با مسئولان نظام داشتند، برای چندمین بار خسارات خام فروشی برای کشور را تبیین کردند و فرمودند: «اقتصاد نفتی -یعنی تکیه‌ اصلی به فروش نفت خام- یکی از عیوب اساسی اقتصاد ما است؛ آن حرفی را که بنده بیست سال قبل گفتم و بعضی از مسئولینِ دولتهای آن روز با نگه کردنِ چه‌جوری! یک لبخندی زدند و از آن عبور کردند که گفتم ما بایستی به جایی برسیم که هروقت اراده کردیم بتوانیم درِ چاه‌های نفتمان را ببندیم، بگوییم ما می‌خواهیم سه ماه نفت صادر نکنیم و این در اختیار ما باشد.»

صنعت فولاد کشور به عقیده ی بسیاری از کارشناسان و منتقدین حوزه ی صنعت مرکز ثقل صنعت کشور است و ظرقیت های گسترده ی این گروه برای اقتصاد کشور غیرقابل کتمان است از این جهت باید به شکل گیری بستری کمک کرد تا نهایت هم افزایی را برای این بخش تولیدی به همراه داشته باشد. یکی از مواردی که می توان به آن امیدوار بود بسیج مسئولین برای جلوگیری از خام فروشی است که اگر بصورت جدی به آن پرداخته می شد امروز ظرفیتهای تولید این مجتمع تولیدی بسیار بیشتر از چیزی بود که می بینیم. با اینهمه فولادیها طی چندسال گذشته در کنار مسئله ی تحریم همواره با نگرانی دیگری به نام خام فروشی دست و پنجه نرم می کنند و این موضوع بدون شک توان تولید را کاهش خواهد داد اما فولاد مبارکه اگرچه راه مقابله با تهدیدات را در چند سال گذشته به خوبی نشان داده که می داند اما باید برای آن فکر چاره بود. خام فروشی اتکاء به اقتصاد نفتی را دامن می زند و ما را از قالب یک کشور تولید کننده به یک کشور مصرف کننده تبدیل می کند. آنچه که امروز باید برای مجتمعهایی مانند فولاد که حالا کیفیت و ظرفیت تولید آن شهرت جهانی پیدا کرده انجام داد تعاملاتی در این زمینه است وگرنه در بخش تولید و کیفیت مهندسین فولاد مبارکه به خوبی نشان داده اند که از پس کارهای سخت برمی آیند و علت اینکه فولادیها همچنان یکی از ارکان اقتصاد کشور هستند همین موضوع است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.