بدون یارانه /جلوگیری از رکود اقتصادی در بحران کرونا/اختصاص یارانه کالایی به جای یارانه نقدی

Print Friendly, PDF & Email

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: اگر دولت برای رفع مشکلات اقتصادی ناشی از بحران کرونا اقدامی نکند، کشور وارد رکود اقتصادی ساختاری خواهد شد.

کد خبر : 3595
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 فروردین 1399 - 16:40
بدون یارانه /جلوگیری از رکود اقتصادی در بحران کرونا/اختصاص یارانه کالایی به جای یارانه نقدی
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر حمیدرضا غزنوی در نشست خبری که در فضای مجازی برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس برخی تحلیل ها، در صورتی که شیوع ویروس کرونا تا پایان سال ادامه داشته باشد و برای حل مشکلات اقتصادی اقدامی نشود، احتمالا ایران وارد یک رکود اقتصادی ساختاری خواهد شد که جبران آن کار سختی است.

وی با تاکید بر اهمیت اتخاذ تصمیمات موثر در زمینه عرضه و تقاضای کالا، گفت: در راستای تقویت تقاضا، پیشنهاد ما این است که یارانه‌ نقدی به یارانه‌ کالایی تبدیل شود و دولت به جای پرداخت پول نقد، کارت اعتباری که فقط قابل استفاده در دستگاه پوز فروشگاه‌ها و برای خرید کالاهای ایرانی باشد را به مردم ارائه کند تا از رشد نقدینگی جلوگیری شود.

به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، اعطای وام یک میلیون تومانی از سوی دولت باعث رشد ۷ برابر نقدینگی می‌شود اما اگر این مبلغ در فروشگاه‌ها قابل استفاده باشد، تاثیر آن بر رشد نقدینگی یک درصد خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به کاهش ۳۲ درصدی مصرف بنزین از ابتدای اسفند ۹۸ تا پایان هفته اول فروردین امسال، افزود: دولت می تواند از یارانه حاصل از این اتفاق نیز که معادل ۳۲۲ هزار میلیارد تومان است، استفاده کند.

وی تصریح کرد: دولت برای جلوگیری از رشد نقدینگی می‌تواند به جای خلق پول، سیاست فروش اوراق دولتی را در پیش گیرد و نسبت به عرضه اوراق مشارکت اقدام کند.

به گفته وی مصرف بنزین از اول اسفند تا پایان هفته اول فروردین ۳۲ درصد کاهش داشته که یارانه آن معادل ۳۲۲ هزار میلیارد تومان است و دولت می‌تواند از بودجه آن نیز استفاده کند.

دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران همچنین از وزارت صنعت و بهداشت خواست تا به بهداشت و سلامت پرسنل واحدهای تولیدی توجه داشته باشند و جهت تأمین تجهیزات مورد نیاز برای پیشگیری از شیوع کرونا در این واحدها اقدام کنند.

وی در ادامه در خصوص دیگر راهکارهای قابل استفاده برای مقابله با بحران کرونا گفت: اهدای کارت خرید کالای ایرانی به مردم با پشتوانه یارانه دولتی، ارائه یارانه در خریدهای اینترنتی و همچنین پرداخت حقوق به ازای به کارگیری افراد در امور بهداشتی و مراقبتی از دیگر راهکارهای حل بحران کرونا در کشور است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تأکید بر لزوم حمایت مالی از بخش‌هایی که به دستور دولت تعطیل شده‌اند، گفت: تسهیل تأمین مالی از بازار سرمایه و کاهش موقتی نرخ ذخیره قانونی به این معنی که بخشی از ذخیره قانونی موجود در بانک مرکزی آزاد شود نیز از دیگر راهکارهای قابل استفاده برای حل بحران ناشی از کرونا به شمار می‌رود.

وی، تجمیع تعطیلات وسط هفته با تعطیلات آخر هفته را از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای تقویت اقتصاد کشور در بحران کرونا عنوان کرد و گفت: با این اقدام، علاوه بر جبران ضررهای حوزه گردشگری در پساکرونا می‌توان به فعالیت منظم در واحدهای تولیدی و همچنین صنوف اقدام کرد.

غزنوی همچنین طرح نسیه معکوس را از دیگر راهکارهای مقابله با بحران کرونا عنوان کرد و گفت: شرکت‌های دولتی و خصوصی می‌توانند بسته‌های فرهنگی و گردشگری را خریداری کرده و به کارگران خود بدهند تا بعد از رفع کرونا مورد استفاده قرار گیرد و در عین  حال، هزینه این بسته‌ها را به صورت اقساطی پس از اتمام کرونا از کارگران دریافت کنند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.