بار کادر درمانی را سنگین‌تر نکنیم/ قارچ‌های سمی به‌راحتی قابل تشخیص نیستند

Print Friendly, PDF & Email

یک متخصص قارچ‌شناسی گفت: تشخیص قارچ خوراکی از سمی برای افرادی خیلی راحت نیست و هیچ راهی و روش تشخیصی برای متمایز کردن قارچ سمی از خوراکی وجود ندارد، تنها در مراکز تخصصی و آزمایشگاه قابل تشخیص است.

کد خبر : 3608
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 فروردین 1399 - 8:50
بار کادر درمانی را سنگین‌تر نکنیم/ قارچ‌های سمی به‌راحتی قابل تشخیص نیستند
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر هر ساله در فصل بهار و اردیبهشت‌ماه با بارش‌ها، رعد برق و افزایش رطوبت خاک، شرایطی مناسبی برای رشد قارچ‌های وحشی در دامنه‌کوه‌ها و دشت‌های استان فراهم می‌شود.

مقداری از این قارچ‌هایی که در محیط‌های طبیعی به خصوص زیر درختان رشد کرده‌اند شبیه قارچ خوراکی، اما سمی و غیرخوراکی هستند که به راحتی قابل شناسایی نیستند.

بارها در کشور، البته بیشتر در استان‌های غربی همچون کرمانشاه، کردستان، لرستان و… اتفاق افتاده که افرادی با مصرف این نوع قارچ‌های سمی مسموم شده‌اند و یا حتی جان خود را از دست داده‌اند.

علی میکائیلی، متخصص قارچ‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این خصوص، اظهار داشت: در بهار و بارش باران رویش قارچ خودرو در طبیعت زیاد است که متاسفانه بعضی از افراد برای مصرف خود یا فروش اقدام به جمع‌آوری می‌کنند.

وی ادامه داد: تشخیص قارچ خوراکی از سمی برای افرادی خیلی راحت نیست و هیچ راهی و روش تشخیصی برای متمایز کردن قارچ سمی از خوراکی وجود ندارد استفاده از فاکتورهای مثل رنگ، جنس، بو، استفاده از ظروف نقره‌ای، پوست پیاز و شیر هیچگونه ارزشی ندارد، تنها در مراکز تخصصی و آزمایشگاه قابل تشخیص است.

این متخصص قارچ شناسی اضافه کرد: اگر قارچ سمی جمع‌آوری شود حتی از طریق دستی که تماس پیدا کرده می‌تواند وارد بدن شود، این سم متاسفانه با شستن قارچ، پختن و یا حتی خشک کردن به مدت چند سال از بین نمی‌رود.

وی تصریح کرد: وقتی با مصرف اینگونه قارچ‌ها، سم وارد بدن شود نکته مهم اینجاست که هیچگونه واکسنی علیه سموم قارچی وجود ندارد و اغلب به شدت مرگبار یعنی سبب نارسایی حاد کبدی و مرگ می‌شود.

میکائیلی گفت: سموم قارچی سبب تخریب بافت کبد می‌شوند، حتی پیوند زدن در این مرحله از مسمومیت نمی‌تواند فرد را نجات دهد.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود در این شرایط که نظام پزشکی و درمانی کشور درگیر بیماری کرونا ویروس هستند، با یک بار اضافی ناشی از مسمومیت قارچی آن‌ها را خسته‌تر نکنیم.

وی در پایان، خاطرنشان کرد: اگر کسی تمایل به مصرف قارچ دارد بهتر است از قارچ خوراکی که در سالن‌های پرورش قارچ تولید می‌شود استفاده کند، فرقی از نظر تغذیه‌ای با قارچ خودرو ندارد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.