رئیس‌جمهور: مراکز مذهبی مناطق سفید کشور بازگشایی می‌شود

Print Friendly, PDF & Email

حسن روحانی گفت: هر منطقه‌ کشور که با اعلام وزارت بهداشت به وضعیت سفید رسید، بلافاصله مراکز مذهبی آن بازگشایی می‌شود؛ در ارتباط با نماز جمعه نیز همین پروتکل برقرار است.

کد خبر : 3995
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 اردیبهشت 1399 - 12:34
رئیس‌جمهور: مراکز مذهبی مناطق سفید کشور بازگشایی می‌شود
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر  حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز (یکشنبه ۷ اردیبهشت) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: تنها راه مبارزه با ویروس کووید ۱۹ رعایت فاصله و مراقبت است؛ اگر هم مجبور به رفتن به بیمارستان شدیم، پزشکان و پرستاران هم از ما مراقبت می‌کنند، لذا اساس مقابله با کرونا مراقبت شخصی و حفظ پروتکل‌های بهداشتی است تا از این مسئله عبور کنیم.

وی ادامه داد: کرونا برای مدتی هست و متأسفانه باید بگویم با وجود کرونا باید زندگی کنیم، ضمن این که تقوی و پرهیز تنها راه کنترل کروناست و باید از همه چیزهایی که می‌توانیم به آن ویروس مبتلا شویم مراقبت کرده و بهداشت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت و باید فاصله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از یکدیگر حفظ کنیم که این کار تنها راه کنترل کروناست.

رئیس جمهور تصریح کرد: راه حل حفظ مراقبت در دستان خودمان است تا بتوانیم برای مقابله با کرونا آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عملیاتی کنیم.

روحانی افزود: حوزه بهداشت و درمان کشور آماده بوده و روز به روز به تجاربشان برای مقابله و پیشگیری از کرونا افزوده می‌شود.

وی با اشاره به گزارش‌های وزارت بهداشت در باره افزایش امکانات بهداشتی و درمانی کشور گفت: هم اکنون ۴۲۵ تخت ویژه بیمارستانی به ظرفیت بیمارستان‌های کشور افزوده شده و ۹۰۰ وسایل کمک تنفسی هم برای بهبود بیماران تأمین شده است.

وی تأکید کرد: هم اکنون گام به گام در حال رسیدن به شرایط نزولی کرونا هستیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: آمار کرونا که هر روز اعلام می‌شود نباید ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خوشحال یا ناراحت کند، اگر این آمار افزایش می‌یابد باید به دلیل پیشتازی حوزه بهداشت و درمان کشور در مقابله با کرونا باشد که مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواسته و از آنها تست کرونا گرفته‌اند، لذا نباید از این افزایش آمار ناراحت شویم.

روحانی گفت: اگر هم به آمار کرونا افزوده می‌شود، دلیل آن عدم مراعات اصول بهداشتی است که باید از این آمار نگران شده و با آن مقابله کرد.

وی ادامه داد: باید تعداد مبتلایان به کرونا اگر افزایشی دارد بر مبنای تست‌های جدید باشد نه بر مبنای عدم رعایت مردم.

روحانی گفت: هر روز که جلو می‌رویم وزارت بهداشت و درمان و کمیته‌ها با بررسی‌هایی که صورت می‌دهند راه حل جدیدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه می‌کنند و در اینجا نیز این راه حل‌ها بررسی و به تصویب می‌رسد و در نهایت عملی خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: پیشنهاد جدید این است که کشور تقسیمات کشوری جدید پیدا کند و این تقسیمات جدید کشوری بر مبنای استان، شمال و جنوب نباشد بلکه بر مبنای مبتلا به ویروس کرونا و شیوع آن و مقرراتی که وزارت بهداشت و درمان قرار می‌دهد باشد.

وی توضیح داد: مثلاً اگر در یک شهرستانی ورودی به بیمارستان‌ها برای یک هفته به صفر برسد، و فوتی هم در آن نقطه ثبت نشده باشد و بهبود یافتگان افزایش یابد، و این وضعیت به دو هفته نیز برسد، وزارت بهداشت و درمان طبق معیارهای خود این منطقه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سفید اعلام می‌کند و طبق تقسیم بندی مناطق دیگر یا زرد هستند یا قرمز.

روحانی تأکید کرد: بنابراین ما تقسیمات کشوری جدید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر مبنای سفید، زرد یا قرمز تقسیم بندی می‌کنیم. یعنی وزارت بهداشت و درمان نقشه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش روی مردم قرار می‌دهد و در تلویزیون تبلیغ می‌کند و می‌گوید این شهرستان‌ها در حال حاضر سفید هستند و اگر مردم مراعات کنند سفید باقی می‌مانند، اما اگر مراعات نشود ممکن است سفید تبدیل به زرد یا قرمز شود. بنابراین آن مناطق تا زمانی که سفید باقی بمانند شرایط جدید حاکم خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: فعلا در این جلسه در خصوص اماکن مذهبی و مسأله نماز و نماز جماعت بحث شد اما در هفته‌های آتی در خصوص موارد دیگر هم می‌توانیم بحث کنیم که آیا وضعیت مناطق سفید ما اگر طی دو الی سه هفته هم ادامه یافت می‌توانیم گشایشی برای مشاغل پر ریسک ایجاد کنیم.

وی با بیان این که ما قول داده بودیم قبل از ۱۵ رمضان تصمیم گیری و بررسی جدید صورت دهیم، گفت: ما دلمان می‌خواست مصوبه وسیع‌تری داشته باشیم چون ماه مقدس و پربرکتی است و هر چه می‌گذرد دل‌ها برای زیارت مساجد شریف ما در سراسر کشور مخصوصا بقاع متبرکه روز به روز بیشتر می‌شود و مردم دوست دارند راه باز شود و به آنجا بروند. واقعا در مورد بقاع متبرکه اگر صحن آنها مطرح بود تصمیم‌گیری آسان‌تر بود اما وقتی اعلام می‌کنیم که صحن باز شده، آنگاه مسافرت به سمت آن شهر آغاز می‌شود و قطار و اتوبوس نیز به حرکت درمی‌آیند و هتل و محل اسکان آنها نیز مطرح می‌شود. بنابراین یک سری مجموعه مسائلی است که باید همه در کنار هم قرار داده شود.

روحانی گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که هر کجا وضعیت سفید شد طبق پروتکل‌ها فعالیت‌ها آغاز می‌شود؛ مثلاً اگر بگویند وضعیت قم و مشهد سفید شده است طبق پروتکل وزارت بهداشت صحن حرم‌ها نیز باز می‌شود.

رئیس جمهور با بیان این که معیاری که امروز مد نظر قرار دادیم بر مبنای تقسیم کشور به مناطق سفید، زرد و قرمز است، گفت: در مناطق سفید که وزارت بهداشت اعلام می‌کند حالا ۱۲۷ شهر و یا کمتر است، از زمانی که اعلام شد مساجد و نماز جمعه نیز با رعایت پروتکل باز می‌شود و امیدواریم با حمایت مردم روز به روز مناطق سفید گسترش یابد.

وی در مورد مترو و اتوبوس نیز گفت: با توجه به این که فاصله‌های ۱.۸ متری در مواقع شلوغی رعایت نمی‌شود ما بر روی استفاده از ماسک و دستکش تأکید کردیم و وزارت کشور اعلام می‌کند از چه روزی داشتن ماسک ضروری است و همه مردم نیز باید رعایت کنند.

روحانی با بیان این که وزارت صنعت، معدن و تجارت ما باید تولید ماسک را اضافه کنند، گفت: نیروهای مسلح نیز در این زمینه تلاش می‌کند؛ شرایط ما شرایط بدی نیست. شرایط خوبی است. ۱۸ میلیون ماسک خارجی وجود دارد که ما دستور دادیم به بازار بیاید تا در دسترس عموم قرار بگیرد ممکن است آن ماسک‌های خارجی با ماسک‌هایی که خریده‌اند کمی گران‌تر باشد اما به داروخانه‌ها عرضه کنند و ماسک‌های داخلی نیز وجود دارد و آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم همزمان عرضه کنند تا ماسک‌های داخلی هم خریداری شود تا ما بتوانیم از این مسأله عبور کنیم.

وی ادامه داد: ما مصوبه در خصوص پاساژها داشتیم، که ما دستور داده بودیم که پاساژها تا ساعت ۱۸ بسته شود اما در مناطق گرمسیر شرایط به گونه‌ای است که آنها پاساژها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از ساعت ۴ بعد از ظهر باز می‌کنند و برای این که آنها در مضیقه قرار نگیرند به استانداری‌ها گفتیم ساعات کاری آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از ۱۸ تا ۲۰ افزایش دهید.

رئیس جمهور گفت: به شرکت‌ها و مجامع شرکت‌ها نیز مهلت داده شد که تا دو ماه مجامع خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار کنند و در مورد مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده نیز مالیات مستقیم آنها که انقضای از یک دو به ۳۱ چهار تمدید شد و مواردی نیز در مورد فعالیت‌های الکترونیکی شبهاتی وجود داشت و بنا شد بررسی شود.

وی از کارآفرینان بخش خصوصی، مردم و نیروهای مسلح تشکر کرد و تأکید کرد کار بزرگی در حال آغاز شدن است.

روحانی به واکنش‌های رسانه‌های معاند در مورد پیشرفت‌های ایران در مقابل ویروس کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: تا ما یک نقطه مثبت پیدا می‌کنیم جیغ آنها بلند می‌شود و می‌گویند «همه دنیا بهم ریخته است و ایران می‌گوید وضع من خوب است»، خب ما چه کار کنیم که آخر هفته افتتاح‌های مهم پیش رو داریم؟ یک افتتاح ما در پنجشنبه‌ای که گذشت یک میلیارد دلار ارزش سرمایه‌گذاری داشت.

وی ادامه داد: این که آنها عصبانی می‌شوند ما چه کار کنیم. به هر حال کار آفرینان و مردم ما تلاش می‌کنند.

رئیس دولت دوازدهم گفت: علی رغم مشکلاتی که در اسفند و فروردین ماه داشتیم، تورم ما هم نقطه به نقطه و هم سالانه کاهشی بود، اما دو مرتبه آنها عصبانی می‌شوند و می‌گویند «چرا در دنیا همه بدبخت شده‌اند و شما می‌گویید وضعتان خوب شده است»؟ خب وضعمان خوب شده است. شما اگر ناراحت هستید گوش نکنید.

وی تصریح کرد: بورس ما وضعیت خوبی پیدا کرده و آنها عصبانی هستند می‌گویند در تمام دنیا بورس بهم ریخته پس چرا بورس ایران خوب است؟ بورس ایران رشد کرده چرا که شرکت‌ها فعالان اقتصادی، عرضه کردن سهام شرکت‌های بزرگ در تلاش هستند. شستا سهام خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کرد و امیدواریم به زودی «شستان» هم اعلام کند. بانک‌ها به زودی سهامشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بورس عرضه خواهند کرد و بورس ما رونق پیدا می‌کند و شورای عالی بورس هم باید مراقبت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صورت بدهد تا جلو برویم.

رئیس جمهور اظهار داشت: من با روسای جمهور برخی کشورها که صحبت می‌کنم می‌گویم «ما در لوازم ضد عفونی خودکفا هستیم و حتی قدرت صادرات داریم» و آنان تعجب می‌کنند. در آینده ممکن است در برخی از لوازم بهداشتی مثل کیت هم نقطه‌ای برسیم که صادرات داشته باشیم. ایران بعد از دو سال تحریم شدید که آنها فکر می‌کردند کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نابود کرده‌اند، اما اکنون می‌بینند در مسأله کرونا حتی از آنها هم بهتر عمل می‌کند و من از همه فعالان اقتصادی،‌ کشاورزان، کارگران، مهندسان و از تمام مردمی که برای نیازهای روزمره و دانش بنیان تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم.

روحانی تأکید کرد: آنها فکر می‌کردند ایران تحت فشارهای دو ساله تحریم استخوان‌هایش شکسته است، اما می‌بینند که مردم ما بهتر و قوی‌تر برخورد می‌کنند و تاب‌آوری خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خوب نشان دادند. پزشکان و پرستاران ما ایثار و فداکاری بیشتری از خود نشان دادند و همین باعث عصبانیت آنها شده است.

وی با بیان این که ماه رمضان کمک به روحیه ما است گفت: اگر کسی روحیه خوبی داشته باشد از این کرونا به راحتی عبور می‌کند اما اگر کسی روحیه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببازد کرونا پر رو می‌شود درست مثل ابرقدرت‌ها آنها نیز همین گونه‌اند. شما اگر در برابر ابرقدرت‌ها خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببازید آنها پر رو می‌شوند اما اگر با نشاط باشید و اضطراب و نگرانی نداشته باشید و پروتکل‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دقیق مراعات کنید.

رئیس جمهور اظهار داشت: در مسأله کرونا هر چند فاصله گذاری اجتماعی ایجاد شد اما شکاف‌های اجتماعی ما کمتر و به هم نزدیک‌تر شدیم. همه متحدتر از گذشته شده‌ایم و خداوند ان‌شاءالله این معنویت پر خیر و برکت ماه رمضان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ما بیشتر کند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.