ابتلای ۵۰۰ مادر باردار به کرونا/تولد ۲۰ نوزاد کرونا مثبت/ابتلای ۲۴۰ ماما در دو ماه اخیر

Print Friendly, PDF & Email

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفت: تا کنون ۵۰۰ مادر باردار بستری به کرونا مبتلا شده‌اند که خوشبختانه بهبود یافتند.

کد خبر : 4109
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 - 13:37
ابتلای ۵۰۰ مادر باردار به کرونا/تولد ۲۰ نوزاد کرونا مثبت/ابتلای ۲۴۰ ماما در دو ماه اخیر
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر  شهلا خسروی مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در نشست خبری اینترنتی با بیان اینکه امروز به عنوان روز جهانی مامایی توسط سازمان جهانی بهداشت تعیین شده است این روز را به ماماهای کشور تبریک گفت.

خسروی ادامه داد: در ابتدای اپیدمی کرونا ماماها مراقبت بیماران کرونایی را به صورت داوطلبانه انجام دادند و بدون اجبار از این بیماران مراقبت کردند و بیمارستان‌هایی که برای امر زایمان مشخص شده بودند بار کاری بیشتری به آنها تحمیل شد، بزرگترین نقش ماما در این بحران تریاژ مادران باردار بود و مادران مشکوک جداسازی می‌شدند و به بیمارستان‌های دیگر ارجاع داده می‌شدند.

وی افزود: ماماها در این زمینه با افراد مبتلا به کرونا سروکار داشتند و در اوایل کار با مشکلاتی مواجه بودند که به مرور زمان این مشکل برطرف شد، نیروهای طرحی ماما که می‌توانستند ترخیص طرح بگیرند باقی ماندند تا به این بیماران کمک کنند که از آنها تقدیر می‌کنم.

به گفته مشاور وزیر بهداشت، فرسودگی شغلی ماماها در حالت طبیعی بالا است به دلیل اینکه باید نگرانی و استرس مادر را کنترل کنند و مراقب سلامت مادر باشد در وضعیت بحران کرونا باید این افراد باید استرس خود را مدیریت می‌کردند و از استرس مادران نیز بکاهند. ماما باید طوری با بیمار برخورد می‌کرد که مادر علائم خود را بگوید.

وی تصریح کرد: تاکنون ۵۰۰ مادر بستری کرونایی داشتیم و ۲۰۰ مادر سرپایی مبتلا داشتیم که بهبود یافتند.

خسروی گفت: مادران ارتباط مستقیم پوستی با نوزاد و مادر دارند که این اقدامات آنها قابل تقدیر است. تولد در اتاق زایمان است و زیباترین اتفاق دنیا در این اتاق رخ می‌دهد، بخشی از ماماها در بخش بهداشت فعال هستند و تعداد زیادی از آنها در فرایند غربالگری مشارکت دارند، حدود ۱۲ هزار ماما در بخش بهداشت و سلامت در حال ارائه خدمت هستند.

وی افزود: ۲۴ میلیون غربالگری توسط ماماها انجام شده است.

*شهادت سه ماما در حین خدمت به بیماران کرونایی

به گفته خسروی، ۲۴۰ ماما کرونا مثبت شدند و تا کنون ۴۰ الی ۵۰ نفر بستری شدند و سه نفر از همکاران ما فوت کردند و شهید خدمت هستند که به خانواده‌های این افراد تسلیت عرض می‌کنم. یکی از مشکلاتی که در بحث کرونا داشتیم این بود که مادران باردار نگران ورورد به بیمارستان‌ها بودند و در اکثر مراکز درمانی مشاوره مامایی تلفنی راه‌اندازی شد و نگرانی مادران باعث شد مادرها دیرتر مراجعه کنند و آمار زایمان در اورژانس ما بیشتر از قبل شد اما هرجایی نیاز به حضور ماماها بود این افراد در بالین بیمار حضور پیدا کردند.

*بیکاری در همه مشاغل وجود دارد

وی عنوان کرد: بحث بیکاری در تمام رشته‌ها مطرح است و بیش از نیاز در بخش دولتی دانشجو تربیت کرده‌ایم و اکنون مطابق نیاز درحال جذب هستیم، ماماها می‌توانند در بخش خصوصی دفتر کار داشته باشند و اگر ماماها دربخش‌های مخصوص به خود جذب شوند تعداد ماماهی بیکار کمتر خواهد بود، موضوع جذب نیروی انسانی کار آسانی نیست و برای نیروهای مورد نیاز به صورت ۸۹ روزه قرارداد بسته شده است.

*۲۰ نوزاد کرونا مثبت متولد شده است

وی گفت: ۲۰ نوزاد کرونا مثبت متولد شده است و این موضوع که کرونا از مادر به جنین منتقل شود جای بحث دارد، همکاران ما ۶۰۰ هزار مادر باردار را دو بار غربالگری کردند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود.

*پوشش بیمه‌ای خمات مامایی

وی بیان کرد: پوشش بیمه‌ای خمات مامایی مصوبه هیات دولت را دارد. در این زمینه جلسه‌های زیادی برگزار شده است. با دبیر شورای عالی بیمه سلامت نیز صحبت کردیم و این موضوع دغدغه وزیر بهداشت نیز هست. قول داده شده که بین یک تا دو ماه آینده پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی به نتیجه برسد. این موضوع می‌تواند باعث ارائه خدمات بهتر با هزینه کمتر در حوزه مامایی شود. با پوشش بیمه‌ای می‌توانیم به ترویج زایمان طبیعی و تشویق به بارداری هم کمک کنیم.

*پیگیری جذب و استخدام ماماها

خسروی ادامه داد: درحال حاضر کمبود نیروی مامایی در بخش‌های مامایی داشتیم البته این کمبود در سطوح مختلف وزارت بهداشت مشاهده می‌شود، اطلاعات نیاز ما به معاونت توسعه ارائه شده است، در استخدام اخیر تعدادی از ماماها جذب شدند و قول‌هایی دادند که بر اساس جذب نیروی انسانی سال ۹۶ یا ۹۷ تعدادی دیگر جذب شوند، با برگشت به شرایط عادی می‌توان این موضوع را پیگیری کرد.

وی افزود: ماماها بر اساس شرح وظایف مصوب وزارت بهداشت می‌توانند یک سری از نسخ را با داروهای مجاز برای مراجعه کنندگان بنویسند، اگر قرار باشد از دفترچه بیمه استفاده شود باید به تایید پزشک برسد به دلیل اینکه برخی از این افراد با بیمه قرارداد ندارند و سایر نسخ نیار به تایید ندارند.

*آخرین آمار تعداد دانشجویان مامایی

وی تصریح کرد: درحال حاضر دربخش دولتی ۱۲۵۰ ورودی مامایی در دانشگاه‌های دولتی داریم و همین تعداد هم خروجی داریم در دانشگاه آزاد در سال ۹۸ فارغ‌التحصیل کارشناسی ما ۴۰۰۰ نفر بودند که با توجه به کنترلی که صورت گرفته است در دو الی سه سال آتی این تعداد نصف شود.

*ماجرای انتقال کرونا از شیر مادر

وی افزود: درخصوص شیر مادر مقالاتی وجود دارد که اعلام می‌کنند احتمال انتقال وجود دارد و باید احتیاط لازم صورت گیرد، همچنین باید درخصوص تماس مادر با نوزاد احتیاط‌های لازم انجام شود. طبق پروتکل وزارت بهداشت آموزش‌های لازم به مادران باردار ارائه می‌شود.

*حق جنین است که در فاصله طبیعی داخل رحم بماند

خسروی افزود: زایمان لاکچری یک موضوع فرهنگی است و باید کار فرهنگی صورت بگیرد، و قبل از زایمان کلاس‌هایی برای مادران برگزار شود و توضیح داده شود، هرچند قطعا تعدادی متقاعد نمی‌شوند، به لحاظ حقوقی حق جنین است که در فاصله طبیعی داخل رحم بماند و این موضوع به سلامت جنین کمک می‌کند، برخی حقوق‌دانان در مورد حق جنین بحث‌هایی را انجام دادند و مادر در مقابل سلامت نوزاد مسؤول است.

منبع:فارس

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.