بومی سازی راه نجات صنعت کشور

Print Friendly, PDF & Email

از مجموع صنایعی که امروز در بخشهای مختلف مشغول به فعالیت هستند نمی توان تعداد زیادی از شرکتها را نام برد که با اتکاء به مهارت مهندسان خود به بومی سازی صفر تا صد قطعات استراتژیک برای تولید رسیده باشند.

کد خبر : 4350
تاریخ انتشار : جمعه 16 خرداد 1399 - 11:16
بومی سازی راه نجات صنعت کشور
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر به نقل از  نبض بازار ، سالهای سخت تولید در کشور به دلایلی مانند بی ثباتی بازار ارز ، عدم تأمین درست مواد اولیه ، رانتهای موجود در بازار ، اعمال سلیقه ای رفتار مدیریتی در صنعت ، تورم و رکود اقتصادی حاکم بر کشور چالشهای فراوانی را برای مردم رقم زد. پشتوانه ثبات نرخ تولید دستیابی به دانش فنی در جهت بومی سازی آن محصول است که با توجه به آنچه گفته شد این روند با کندی در کشورمان پیش می رود. از مجموع صنایعی که امروز در بخشهای مختلف مشغول به فعالیت هستند نمی توان تعداد زیادی از شرکتها را نام برد که با اتکاء به مهارت مهندسان خود به بومی سازی صفر تا صد قطعات استراتژیک برای تولید رسیده باشند. این مسئله جدا از اینکه نیاز به تمهیداتی دارد که در قالب آن بتوان از حمایت لازم جهت پیوستن به نهضت ساخت داخل بهره برد به نقشه راه درست جهت شناسایی پاشنه آشیل تولید نیازمنداست.

تولید آن هم در جهت ساخت داخل می تواند با دو رویکرد همراه باشد اول اینکه هر دانشی که لازم است به کار بسته شود تا هر وسیله که می تواند در داخل تولید شود در موردش اقدام کرد دوم اینکه با توجه به میزان ارزبری و فایده های یک قطعه نسبت به ساخت داخلی آن تصمیم گرفت. زیرا گاهاً مشاهده می شود که داخلی سازی یک قطعه از وارادات آن پر هزینه تر است بنابراین نسبت اگر برای ساخت داخلی آن اقدامی صورت گیرد مفید به فایده نخواهد بود. اما این موضوع در خصوص ساختاری که اولا نیاز اساسی و مستمر صنعت کشور است و دوما ارزبری بالایی دارد در اولویت است.

صنعت قطعه سازی کشور نیز که رکن مهم تولید خودرو در کشور است از جمله صنایعی است که در بعد اقتصادی و صرفه جویی ارزی و یا خروج ارز می تواند نقش بسیار پر رنگی داشته باشد. با توجه به هزینه های صورت گرفته در کارخانجات خودرویی و نیز حساسیت هایی که در مورد آنها وجود دارد انتظار می رود تا این صنایع در جهت دستیابی به تولید داخلی سرعت عمل بیشتری داشته باشند. شرکت کروز که در سال جدید نقشه افزایش ۴۰ درصدی را در دستور کار دارد توانسته با  انبوه ACU  بومی سازی شده، افزایش عمق خودکفایی در کیسه های ایربگ سرنشین و راننده، قطعات ترمز، ECU  خودروهای گاز سوز و چندین پروژه دیگر با همکاری دانشگاه های مطرح کشور گام بسیار بزرگی در جهت بومی سازی قطعات بردارد که از این جهت کروز با صرفه جویی ۵۰ میلیون دلاری برای کشور به همراه داشته باشد.

از این گذشته با اقدام درست و بجای کروز در تحویل قطعات موجی از آشفتگی که در بازار قطعه به وجود آمده بود فروکش کرد و آرامش در بازار حاکم شد. این اقدامات که در راستای تقویت تولید و بازار کشور صورت گرفته لزوم الگوبرداری از روند حرکتی این کارخانه را بیش از پیش جدی می کند.

بیشتر بخوانید…

سود واقعی کدام شرکتهای بورسی بیشترین تغییر را داشته است؟

وضعیت اقتصادی افتضاح کشور در بررسی مرکز پژوهشهای مجلس

۱۱ هزار پرونده در کمیسیون اصل نود مجلس دهم بررسی شد

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.