آسیب تحولات بازار فولاد به سایر صنایع

Print Friendly, PDF & Email

آسیب تحولات بازار فولاد زیر سایه تصمیماتی که وزارت صمت برایش گرفت رفته رفته از بخش صنایع فلزی به بیرون انعکاس یافت و حالا بسیاری از پیمانکاران صنعت ساختمانی ، خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی از این قضیه متضرر هستند. در بخش لوازم خانگی که در حال حاضر تورمی ۵۰ درصدی را در صنایع داراست داد بسیاری از تولیدکنندگان بلند شده

کد خبر : 4404
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 خرداد 1399 - 10:17
آسیب تحولات بازار فولاد به سایر صنایع
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر به نقل از نبض بازار ، صنایع فلزی جزو صنایع استراتژیک و تأثیرگذار کشور است که هز اتفاقی در آن سایر صنایع را متأثر می کند. چندماه گذشته چندماه پرالتهاب برای بازار فولاد بود. آسیب تحولات بازار فولاد زیر سایه تصمیماتی که وزارت صمت برایش گرفت رفته رفته از بخش صنایع فلزی به بیرون انعکاس یافت و حالا بسیاری از پیمانکاران صنعت ساختمانی ، خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی از این قضیه متضرر هستند. در بخش لوازم خانگی که در حال حاضر تورمی ۵۰ درصدی را در صنایع داراست داد بسیاری از تولیدکنندگان بلند شده و بخشی از آن را با تصمیمات وزارت صمت در مورد صنعت فولاد مرتبط می دانند. گرانی ورقهای فولادی در بازار به سبب عرضه زیاد در بورس کالا و ابطال قیمتهای آن و در نتیجه سوءاستفاده دلالان فولاد از این وضعیت آشفته بازاری را در سایر صنایع به وجود آورده است.

در حال حاضر بخش لوازم خانگی با توجه به تعداد زیاد تولیدکنندگانش شاید از اولین زیان دیده های تصمیمات وزارت صمت در مورد صنعت فولاد باشند. این موضوع باعث شده تا بسیاری از مردم با توجه به موج گرانی در بخش لوازم خانگی برای تهیه لوازم مورد نیاز زندگی خود با مشکل مواجه شوند. برای درک این موضوع با یکی از فروشندگان لوازم خانگی صحبت کردیم و از او علت گرانی های اخیر را جویا شدیم آقای منصوری که بیشتر اجاق گاز و یخچال فریزر می فروخت از دست بدقولیهای تولیدکنندگان ناراحت بود و می گفت خیلی از تولیدکننده ها ادعا می کنند که اوضاع بازار فولاد بهم ریخته و مجبوریم که ورقهای فولادی را از بازار آزاد تهیه کنیم که این موضوع روی قیمت نهایی ما تأثیر می گذارد.

به سراغ یکی از تولیدکنندگان این بخش رفتیم علت عرضه پائین را در بازار لوازم خانگی جویا شدیم. اعتقاد داشت که بازار لوازم خانگی یکی از اصلی ترین علتهای گرانی خود را تصمیمات وزارت صمت در مورد صنعت فولاد می بیند زیرا با وجود شرطهایی که برای بازار فلزات در شرایط فعلی گذاشته شده نمی توان انتظار داشت که دلال از آب گل آلود ماهی نکیرد. این تولیدکننده اظهار داشت که ما ورقهای فولادی را با دوبرابر قیمت در بازار آزاد می خریم که این مسئله بدون شک مربوط به عدم توجه وزارت صمت نسبت اثرگذاری تصمیمات خود در بازار فلزات است. ما تولیدکنندگان مجبور شدیم که نیروی کاری خود را نصف کنیم زیرا در این اوضاع و احوال نمی توانیم پاسخگوی آنها باشیم.

صنعت ساختمانی و پیمانکاران آن یکی دیگر از ردیف های شغلی هستند که با اتفاقات بازار فلزات وضعیت اقتصادی و پروژه های نیمه کاره خود را در خطر می بینند. آقای معینی یکی از پیمانکارانیست که در صنعت ساختمانی فعالیت می کند به اعتقاد او فروشندگان میلگرد و ورقهای فولادی فکر می کنند روز بعد نیز بازار وضعیتش تغییر می کند این یعنی انتظاری که وزارت صمت برای آنها به وجود آورده است. حالا ما مانده ایم و کلی پروژه نیمه کاره که چندماه است نمی توانیم به آنها نزدیک شویم.

جدا از تولیدکنندگان فولاد بخش بزرگی از سایر صنایع درگیر تصمیمات بدفرجام وزارت صمت شده اند و سؤال اینجاست که آیا نباید از مسیر رفته برگشت؟ آسیب تحولات بازار فولاد به سایر صنایع جدیست و موجی از تورم را در کشور به وجود آورده و حالا باید منظر سایر تبعات بود. صنایع فلزی جزو صنایع استراتژیک و تأثیرگذار کشور است که هز اتفاقی در آن سایر صنایع را متأثر می کند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.