بهینه سازی و ارتقای سیستم کنترل خط کانوایر خطوط نهایی و تکمیل نورد گرم

Print Friendly, PDF & Email

فرایند بهینه سازی و ارتقای سیستم کنترل خط کانوایر (PLC9) در واحد خطوط نهایی و تکمیل نورد گرم شرکت فولاد مبارکه با نگرش خودباوری و استفاده از توان داخلی با موفقیت انجام شد.

کد خبر : 4641
تاریخ انتشار : شنبه 21 تیر 1399 - 10:10
بهینه سازی و ارتقای سیستم کنترل خط کانوایر خطوط نهایی و تکمیل نورد گرم
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر : به نقل از محمد علیخانی، رئیس خطوط نهایی و تکمیل نورد گرم با اعلام این خبر افزود: با تلاش و همدلی کارکنان تکمیل نورد گرم در سال رونق تولید و علیرغم تحریمهای موجود، پروژۀ ارتقای PLC9 مربوط به خط کانوایر تکمیل نورد گرم با موفقیت اجرا شد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
در همین خصوص علی شامرادی، سرپرست تعمیرات خطوط نهایی و تکمیل نورد گرم نیز با بیان اینکه سیستمهای اتوماسیون صنعتی نقش اساسی در کنترل فرایندهای تولیدی ایفا میکنند، گفت: فرایندهای صنعتی با   داشتن یک سیستم کنترلکنندۀ مرکزی یا توزیعشده قادرند تولیدی با کیفیت و کمیت بالا داشته باشند و در این میان واحدهای کنترلکننده مثل PLC، DCS و یا کنترلکنندههای دیگر از این نوع، نقش مهمی در انجام تولید باکیفیت و کاهش توقفات بر عهده دارند. بنابراین بهروز بودن این کنترلکنندهها در بخش سختافزار   و   نرمافزار   بسیار مهم و قابلتوجه است.
همچنین محمدرضا حسامیزاده، تکنسین تعمیرات برق و ابزار دقیق در تشریح روند اجرای این پروژه افزود: خط کانوایر در قسمت خروجی واحد نورد گرم قرار گرفته و وظیفۀ تخلیه و انتقال کلافهای تولیدی واحد
نورد گرم و تقسیم کلافها بین واحد تکمیل نورد گرم و انبار نورد سرد را بر عهده دارد؛ بنابراین این خط بهدلیل گلوگاه بودن بسیار  مهم  است و توقفات آن در تولید نورد گرم بسیار مهم تلقی میشود؛ بهطوریکه در صورت ایجاد توقف در خط کانوایر بیش از ۱۰ دقیقه، ریتم تولید نورد گرم کاهش مییابد یا کاملا متوقف میشود.
وی با تأکید بر اینکه واحد کنترل این خط که در اتاق کنترل OS8  قرار دارد از نوع PLC S5 Siemens  بود افزود: با توجه به بالا بودن ریتم تولید نورد گرم و طول عمر زیاد و قدیمی بودن سختافزار و نرمافزار، این تجهیز جوابگوی نیازهای تعمیرات در زمان عیبیابی نبود. ضمن اینکه نبود سیستم مانیتورینگ (HMI) فرایند عیبیابی را طولانیتر میکرد. لذا پس از تشخیص نیاز ضروری به تعویض این تجهیز، اقدامات لازم در زمینۀ ارائۀ طرح و اجرای طرح جدید تابلو و تجهیزات PLC9 در توقف خط نورد گرم، با وجود شرایط دشوار جابهجایی و جایگزینی تابلو در اتاق کنترل OS8 با موفقیت انجام شد.
حسامیزاده در خصوص مزایای سیستم جدید گفت: در سیستم جدید از Siemens PLC S7 ۴۰۰-H استفاده شده است. مزیت این طرح نسبت به قبل انجام پردازش سریعتر و همزمان پروسه با دو CPU است که در صورت ایجاد خطای نرمافزاری و یا سختافزاری و فالت شدن CPU در حال کار، CPU استندبای بهسرعت و بدون توقف خط وارد مدار میشود و ترتیب کنترل خط را ادامه میدهد. امکان دیگر که به اتوماسیون این خط اضافه شد، ایجاد سیستم مانیتورینگ (HMI) و دسترسی کامل به موقعیتهای تمامی تجهیزات خط بود که نقش مهمی در عیبیابی و کنترل موقعیت تجهیزات خط بر عهده دارد.
این تکنسین تعمیرات برق و ابزار دقیق در پایان از مشارکت مسئولان و کارکنان تعمیرات تکمیل و اجرای پروژههای نورد و امور مهندسی، توسعۀ نورد گرم، شرکت مهندسی فولاد، تعمیرات سیستمهای اندازهگیری نورد گرم، تکمیل نورد گرم و همچنین از حمایتهای مدیر ناحیۀ نورد گرم و پیمانکاران درگیر پروژه که این واحد را در رسیدن به این امر مهم یاری کردند، صمیمانه قدردانی کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.