قایق سوراخ توفان زده/ زیان ۵ میلیارد یورویی رنو در نیم سال اول

Print Friendly, PDF & Email

اکثر خودروسازان دیگر گزارش های نیم سال اول ۲۰۲۰ خود را منتشر کرده اند. شیوع ویروس کرونا، ضعف خودروسازانی را آشکار کرد که آمادگی لازم برای مواجه شدن با شوک را نداشتند.

کد خبر : 4901
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 مرداد 1399 - 14:45
قایق سوراخ توفان زده/ زیان ۵ میلیارد یورویی رنو در نیم سال اول
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر : بخش رنو از اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی هنوز از ضربه ی دستگیری و اتهام معمار اتحاد رنو-نیسان به سلامت بیرون نیامده بود که شوک تعطیلی سراسری و کاهش شدید تقاضا برای خودرو در سطح جهانی ضربه ای سنگین تر به این شرکت وارد آورد. ضربه به قدری شدید بود که کارلوس تاوارس،‌ مدیر عامل پ اس آ (پژو-سیتروئن)، شرکت رقیب رنو در فرانسه، آن را با عبارت «دوران تمام عیار داروینی» در صنعت خودرو توصیف کرده است.

تاوارس در توصیف اوضاع صنعت خودرو در فرانسه گفته که کاوید-۱۹ و چند ضربه دیگر به صنعت خودرو «فرق بین آنهایی که چابک تر و مقتصد تر هستند با آنهایی که نیستند مشخص کرده است».

کارلوس قصن هم که متهم به فساد در اتحاد رنو-نیسان است و از ژاپن با ترفندهایی گریخته، فرصت را غنیمت شمرده و رفتار و نتایج عملکرد رنو و نیسان را «رقت انگیز» pathetic توصیف کرده و آن را به نبود یک رهبری مشترک در این اتحادیه برای روبه رو شدن با پاندمی کاوید-۱۹ نسبت داده است.

بر اساس خبر منشر شده توسط Refinitiv data  گزارش ۶ ماهه اول ۲۰۲۰ نشان داده است که رنو ۱.۸ میلیارد یورو (معادل ۲.۱ میلیارد دلار) زیان عملیاتی را متحمل شده است. اگر سایر زیان ها از جمله تأثیر زیان نیسان هم محاسبه شود، زیان خالص نیسان در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به ۵ میلیارد یورو می رسد.

نیسان هم به تنهایی در نیم سال اول ۴.۵ میلیارد دلار زیان عملیاتی گزارش کرده است و کاهش فروش نیسان در یک دهه گذشته بی سابقه بوده است. رنو می گوید تأثیر زیان نیسان بر رنو را می توان ۱.۲۴ میلیارد یورو برای فصل دوم سال ۲۰۲۰ محاسبه کرد.

حالا این اتحادیه مجبور است برنامه ای بسیار سختگیرانه را به اجرا بگذارد که در آن یک پنجم از دامنه محصولات کاهش می یابد، هزاران نفر از نیروی انسانی شغل خود را از دست خواهند داد و تلاش ها برای همکاری اعضای اتحاد شدت خواهد گرفت.

دنیس شمول Denis Schemoul از تحلیل گران IHS Markit می گوید: «رنو می تواند مستقل بماند فقط باید همکاری را تقویت کند.»

گویی اتحاد رنو مثل قایقی است که سوراخ شده و نشتی دارد و همزمان توفان کاوید-۱۹ هم از راه رسیده است.

با این که فروش در اروپا شروع به بهبود کرده است و تقاضا در بازارهای آمریکای شمالی هم با سرعت پایین روند افزایشی پیدا کرده اما مردم از ترس ویروس به نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش نزدیک هم نمی شوند.

بخش سوم این اتحاد یعنی میتسوبیشی هم در آسیای جنوب شرقی –بزرگترین بازار این خودروساز ژاپنی- با کاهش شدید تقاضا مواجه شده است. چند سالی است که این اتحاد بین سه خودروساز متوجه بالا رفتن سن برخی از مدل ها و رسیدن به پایان چرخه حیات را تشخیص داده اما به دلیل آن که به موقع به این وضع رسیدگی نشده، این خودروسازان آمادگی مواجه شدن با شوکی نظیر شیوع ویروس را پیدا نکرده اند.

در فصل منتهی به ماه ژوئن حاشیه علمیات نیسان ۱۳.۱درصد کاهش نشان داد در حالی که در مقایسه پژو-سیتروئن فقط با کاش ۲.۱ درصدی مواجه شدند. حتی بین ماه های آوریل تا ژوئن،‌ نیسان استراتژی های جدید برای تجدید ساختار و کاهش هزینه بی رحمانه معرفی کرد که هزینه انجام آن ۳۸۲ میلیون دلار بود. رنو هم برای تجدید ساختار در سه سال گذشته ۱.۲ میلیارد یورو هزینه کرد.

لوکا دو مئو که پیش از این از مدیران ارشد گروه خودروسازی فولکس واگن بود و اکنون سکان گروه خودروسازی رنو را برعهده گرفته، اولین باری است که در شغل جدید باید این گزارش های نیم ساله اول ۲۰۲۰ را در مجمع اعلام کند. حالا باید دید برنامه های وی در رنو،‌ ورق را برمی گرداند یا خیر.

منابع: روزنامه Les Echos فرانسه، IHS Markit و رویترز

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.