هزینه ازدواج در ایران / شروع زندگی با وام ازدواج چقدر ممکن است؟

Print Friendly, PDF & Email

زوجی قرار است به خانه بخت بروند و وام ازدواجش را هم گرفته است. فکر می‌کنید برای تامین وسایل اولیه زندگی‌اش این وام کافی است یا نه؟ در این گزارش قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم که وام ازدواجش چقدر از هزینه‌های ازدواج را پوشش می‌دهد.

کد خبر : 6107
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 مهر 1399 - 10:08
هزینه ازدواج در ایران / شروع زندگی با وام ازدواج چقدر ممکن است؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , مریم دهقان: هزینه شروع یک زندگی در ایران چقدر است؟ برای ازدواج یک زوج حداقل هزینه مورد نیاز چقدر می‌تواند باشد؟

طبق اعلام مرکز آمار تورم نقطه به نقطه کشور در شهریورماه امسال بیش از ۳۴ درصد بود. یعنی در شهریور ماه امسال، خانوارهای کشور به طور میانگین ٣۴ درصد بیشتر از شهریور ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند اما «تورم واقعی اقلام و کالاهای مصرفی خانوار» در این بازه زمانی یکساله ، خیلی بیشتر از این اعداد به نظر می‌رسد. به گونه‌ای که فقط تا پایان بهار امسال یعنی تا خرداد ماه، قیمت لوازم خانگی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد گرانی را تجربه کرده است؛ بعد از آن در تابستان این روند گرانی ادامه یافته تا جایی که تا پایان شهریور، تورم کلی لوازم خانگی – محاسبه شده از فروردین ماه سال جاری یا اسفند گذشته تا پایان شهریورماه- به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است.

در نتیجه امسال برای خرید یک سبد ثابت از لوازم خانگی، حداقل باید دو برابر سال قبل هزینه کرد. حال اگر بسیاری از کالاهای کمتر ضروری نیز چشم‌پوشی شود برای قشر متوسط جامعه ممکن است هزینه خرید جهیزیه عروس چیزی بین ۴۹ تا ۷۰ میلیون تمام شود.

کالاهای غیرضروری که هیچ!

حال قصد داریم هزینه خرید کالاهای ضروی را با هم برآورد کنیم. به طور مثال اگر به وسایل ضروری بسنده کنیم بر اساس نرخ کالاها در سامانه ۱۲۴ و تحقیقات میدانی به این جمع‌بندی می‌رسیم:

یخچال فریزر ایرانی ۸ میلیون تومان، اجاق گاز فردار ایرانی ۴ میلیون تومان، لباسشویی ایرانی ۵ میلیون تومان، یک دست مبلمان ساده ۶ میلیون تومان، تخت و سرویس خواب ۴ میلیون تومان، دو تخته فرش ۵ میلیون تومان، تلویزیون ۴ میلیون تومان، پنکه یک میلیون تومان ، جاروبرقی ۲ میلیون تومان، اتو یک میلیون تومان، غذا ساز ۳ میلیون تومان ، ظروف غذاخوری ۲ میلیون تومان، سرویس معمولی قاشق و چنگال ۵۰۰ هزار تومان، سرویس قابلمه ایرانی هفت پارچه ۷۰۰ هزار تومان، سرویس پلاستیکی آشپزخانه ۵۰۰ هزار تومان، تلفن ۵۰۰ هزار تومان، وسایل خرده ریز مثل روفرشی، چاقو، سشوار، زودپز، فلاکس، حوله و غیره ۲ میلیون تومان.

حالا بیاییم قیمت همین کالاهای را با هم جمع بزنیم. در مجموع، این کالاهای ساده ۴۹ میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت دارند. اگر هدف خرید اجناس خارجی باشد قیمت همین وسایل تا ۵ برابر هم می‌تواند افزایش پیدا کند. اگر وسایل دیگری هم مثل ماکروویو، ماشین ظرفشویی، میزآرایش، کمد، قالیچه، بوفه و … هم به این لیست اضافه شود حداقل چیزی حدود ۷۰ میلیون تومان باید در نظر گرفت.

 

 

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد با بالا رفتن نرخ ارز، خرید و فروش لوازم خانگی با گرانی و رکودی قابل توجه روبروست. واردات لوازم خانگی به شدت افت کرده و نیاز بازار داخل بیشتر از تولیدات است و این عدم تناسب در عرضه و تقاضا قیمت‌ها را به شدت بالا برده است.

فعالان بازار می‌گویند کالاهای ایرانی مشتریان تضمین شده خود را دارند اما اقلام قاچاق به دلیل کمتر بودن قیمت، گوی سبقت را می‌ربایند و بسیاری ترجیح می‌دهند این اقلام را خریداری کنند. این در حالی است که ریسک خرید کالاهای برقی قاچاق بسیار بالاست؛ به طوری که ممکن است حتی در هنگام خرید هم کالای قلابی یا خراب به مشتری فروخته شود که هزینه‌های جبران‌ناپذیری را برای خانواده‌ها به دنبال خواهد داشت.

یکی از فعالان بازار در پاسخ به این سوال که خرید کالا برای جهیزیه چقدر آب می‌خورد؟ گفت: الان دیگر خانواده‌ها مجبورند با هر قیمتی کالاهای مورد نیاز جهیزیه را بخرند چون این روزها معضل اصلی نبود کالا است. حتی جنس خود ما هم جور نیست و برای جور شدن جنس باید به چندین مغازه مراجعه کنیم و گاهی اوقات حتی این کار هم بی‌نتیجه است. علاوه بر این نارضایتی در میان فعالان بازار بسیار زیاد شده است به طوری که اغلب فروشندگان از وضعیت موجود نگران هستند.

«حمید رضا غزنوی»، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در مصاحبه با «همشهری» در تابستان امسال درباره تاثیر ممنوعیت واردات بر تولید لوازم خانگی گفته بود: متأسفانه اکنون ارز آزاد حاصل از صادرات برای واردات مواد اولیه و قطعات به تولید‌کنندگان داخلی نمی‌رسد و در مقابل قاچاقچی به راحتی با این ارز کالای قاچاق را وارد می‌کند؛ یعنی عملا به جای اینکه برای تولید یک یخچال سایدبای ساید ۳۰۰ دلار ارز مورد نیاز تولید‌کنندگان داخلی را تامین کنیم، قاچاق‌چیان به راحتی برای واردات قاچاق این کالا ۲ هزار تا ۳ هزار دلار ارز از کشور خارج می‌کنند و به نوعی سوءمدیریت در تولید و عرضه لوازم خانگی را شاهد هستیم.

مخارج آقای داماد

اگر به خاطر همه‌گیری بیماری کرونا از مخارج مراسم چشم پوشی کنیم داماد با ۵۰ میلیون وام ازدواج تنها می‌تواند یک آپارتمان کوچک رهن و اجاره کند که بسته به منطقه و متراژ خانه، مبلغ رهن و اجاره متفاوت است. به طور مثال بر اساس آگهی‌های درج شده برای رهن و اجاره یک واحد ۵۷ متری ۱۰ سال ساخت ۵۰ میلیون ودیعه باید پرداخت شود.

 

 

این در حالی است که از هزینه خرید حلقه، لباس، مراسم و سایر هزینه‌ها چشم‌پوشی شود که اگر فقط قصد خرید یک حلقه طلای ۵ گرمی ناقابل را داشته باشد بیش از ۷ میلیون تومان برای آن باید هزینه کند.

سرجمع هزینه‌های شروع یک زندگی

هر چند در این روزگار مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای تامین یک جهیزیه یا رهن یک آپارتمان نقلی برای گروهی هیچ باشد اما برای عده بسیاری که حقوق ماهانه آنها دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان(حداقل حقوق طبق قانون کار) و حتی کمتر است؛ این مبلغ بسیار بالا به نظر می‌رسد. چرا که در این میان وام ازدواج هم تنها بخش ضروری هزینه‌ها را می‌تواند پوشش دهد.

گذشته از آن اقساط وام ازدواج نیز با توجه به هزینه‌های جاری معیشت خانوار نسبتا بالاست به طوری که بازپرداخت وام ازدواج ۷ ساله است و تقریبا اقساط آن ۶۵۰ هزار تومان برای هر یک از زوجین خواهد بود و با احتساب کارمزد ۴ درصد حدود ۲ میلیون تومان سود بابت پرداخت این وام از هر نفر دریافت خواهد شد.

به بیان دیگر اگر زوجین هر دو شاغل باشند و مجموعا ۴ میلیون تومان درآمد داشته باشند و بر فرض هزینه اجاره نداشته باشند. با ماهی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌توانند زندگی  خود را زیر یک سقف آغاز کنند. این در حالی است که با ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج فقط وسایل ضروری زندگی را فراهم کنند و از هرگونه هزینه غیرضروری بپرهیزند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.