دلیل عمده کاهش قیمت موبایل در روزهای اخیر

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ،با کاهش نرخ ارز در چند هفته‌ی گذشته، به‌ تدریج کاهش قیمت موبایل در بازار را شاهد بودیم؛ بااین‌حال، این روزها کمتر کسی به خرید موبایل تمایل دارد.پس از کاهش نرخ ارز در هفته‌های اخیر، قیمت موبایل در بازار کشور هم اندکی کاهش یافت. باوجوداین، به‌نظر می‌رسد کاهش بیشتری در نرخ

کد خبر : 6601
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آذر 1399 - 21:00
دلیل عمده کاهش قیمت موبایل در روزهای اخیر
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ،با کاهش نرخ ارز در چند هفته‌ی گذشته، به‌ تدریج کاهش قیمت موبایل در بازار را شاهد بودیم؛ بااین‌حال، این روزها کمتر کسی به خرید موبایل تمایل دارد.پس از کاهش نرخ ارز در هفته‌های اخیر، قیمت موبایل در بازار کشور هم اندکی کاهش یافت. باوجوداین، به‌نظر می‌رسد کاهش بیشتری در نرخ ارز مدنظر خریداران گوشی‌های هوشمند در بازار ایران است؛ چرا‌که آمار خرید‌ و‌ فروش گوشی در روزهای اخیر از رکود نسبی و کاهش تقاضا حکایت می‌کند.

ازآنجاکه نرخ ارز تأثیر مستقیم بر قیمت گوشی تلفن‌همراه می‌گذارد، مردم چشم‌انتظار کاهش قیمت بیشتری هستند و همین موضوع تقاضا برای موبایل را درمقایسه‌با دو ماه قبل بسیار کمتر کرده است. مقایسه‌ی قیمت گوشی‌های محبوب بازار ایران در آبان درمقایسه‌با آذر مؤید ثبات و در مواردی کاهش قیمت‌ها است.

سخن‌گوی انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد قیمت‌ها در بازار موبایل فعلا ثبات دارند و این وضعیت به سه شرط می‌تواند تداوم پیدا کند:

۱. ادامه‌یافتن کاهش نرخ ارز

۲. حذف موانع ثبت سفارش

۳. تخصیص ارز بانک مرکزی به شرکت‌ ها

 

به‌ گفته‌ی محمدرضا عالیان، درصورت عملی‌شدن این سه شرط و تأمین بازار موبایل، تا یکی‌دو ماه آینده کاهش قیمت‌ها و رونق نسبی بازار را نیز می‌توانیم شاهد باشیم.

 

باتوجه‌به اینکه تقاضا برای کالاهای مختلف، ازجمله موبایل در بازار شب عید افزایش می‌یابد، می‌توان امیدوار بود که در اسفند و درصورت وجود شرایط ذکرشده، قیمت‌ها باز‌هم ارزان‌تر شود.

عالیان در پاسخ به این پرسش درباره‌ی اینکه «واردات قانونی موبایل تا چه حد در قیمت‌ها مؤثر است؟» گفت هم‌اکنون ۴۰۰ شرکت مجوز واردات موبایل دارند و ۱۸۰ شرکت هم دست‌کم یک بار موبایل وارد کشور کرده‌اند. زمانی‌که تعداد این شرکت‌ها افزایش یابد و واردات هم به‌صورت ثابتی انجام شود، فضای رقابتی میان شرکت‌ها ایجاد می‌شود که این فضا در طولانی‌مدت قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

به‌گفته‌ی عالیان، این اتفاق در پاییز و زمستان سال گذشته نیز رخ داد و باعث اشباع بازار شد. وی افزود: «به‌دلیل اشباع بازار از موبایل، برخی شرکت‌ها حتی کالای خود را هم‌قیمت با دُبی و با ضرر می‌فروختند تا بتوانند دوباره جنس وارد کشور کنند.»

 

به‌گفته‌ی سخن‌گوی انجمن واردکنندگان موبایل، حُسن بازار قانونی این است که رقابت ایجاد می‌کند و بر‌همین‌اساس، قیمت‌ها کاهش می‌یابد؛ البته تنها درصورتی‌که کالا پیوسته وارد کشور شود و خللی در روند واردات شرکت‌ها ایجاد نشود.

عالیان: درصورت تخصیص ارز و تداوم کاهش نرخ ارز، قیمت موبایل در شب عید کاهش می‌یابد

طبق آمار اعلامی سامانه‌ی همتا، در هفت‌ماهه‌ی ابتدایی سال و تا پایان مهر، ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه تلفن‌همراه وارد کشور شده است. دراین‌میان، سخن‌گوی انجمن واردکنندگان موبایل اعتقاد دارد ارز تخصیص داده‌شده‌ی بانک مرکزی به واردکنندگان موبایل همچنان به‌صورت قطره‌چکانی است و برخی شرکت‌ها حتی ۱۰۰ روز پس از ثبت سفارش، آن را دریافت نمی‌کنند.

 

عالیان گفت که اکنون حدود ۲۰۰ هزار دستگاه موبایل واردشده‌ی شرکت‌ها در گمرک دپو شده‌اند و در انتظار تخصیص ارز هستند. او بیان کرد:

امیدواریم دولت ثبت سفارش‌ها را تخصیص دهد تا در بازار شب عید پاسخ تقاضاها داده شود. اگر همین الان تخصیص ارز به شرکت‌ها داده شود، دو هفته تا یک ماه طول می‌کشد تا کالا به بازار برسد؛ بنابراین، برای تأمین آینده‌ی بازار موبایل ارز باید زودتر تخصیص داده شود.

با اینکه ۹۸ درصد واردات موبایل در کشور اکنون قانونی شده، بیش از ۷۰ درصد تبلت‌های موجود در بازار قاچاقی وارد می‌شود. افزایش تقاضا به‌منظور دریافت خدمات آموزشی آنلاین نیز باعث شده که تبلت زیادی به‌‌طور قاچاق در بازار وجود داشته باشد. عالیان می‌گوید اگر تبلت شامل رجیستری و معافیت‌های تعرفه‌ای برای واردات آن اعمال شود، شرکت‌های واردکننده هم تبلت وارد می‌کنند و می‌توانند ارز تخصیص داده‌‌شده‌ی مناسبی برای آن دریافت کنند.

 

عالیان اضافه کرد:

بازار تبلت برای شرکت‌ها جذابیتی ندارد؛ چون این بازار با کالای قاچاق تأمین می‌شود. شرکت‌ها نمی‌توانند به‌لحاظ قیمتی با کالاهای موجود در بازار رقابت کنند؛ اما اگر با قانونی‌شدن واردات تبلت، قیمت‌ها رقابتی شود، شرکت‌ها هم احتمالا به این حوزه ورود می‌کنند… کالایی که رسما وارد می‌شود، ۱۷ تا ۱۸ درصد حقوق و عوارض گمرکی و هزینه‌های دیگر مثل مالیات ارزش‌افزوده و… بر آن تحمیل می‌شود؛ اما کسی که قاچاق می‌کند، به‌جز هزینه‌ی حمل، هزینه‌ی دیگری پرداخت نمی‌کند.

آیا شما کاربران در ماه اخیر گوشی موبایل یا تبلت خریده‌اید؟ درصورت مثبت‌بودن پاسخ، قیمت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.