تحلیل عملکرد آبان ماه سال بانک ملت و مقایسه آن با سایر بانک های بورسی

Print Friendly, PDF & Email

تحلیل عملکرد آبان ماه سال ۱۳۹۹ بانک ملت و مقایسه آن با سایر بانک های بورسی منتشر شد.

کد خبر : 6754
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آذر 1399 - 13:10
تحلیل عملکرد آبان ماه سال بانک ملت و مقایسه آن با سایر بانک های بورسی
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر،از نکات برجسته این گزارش می‌توان موارد زیر را برشمرد :

مقایسه درآمد تسهیلات اعطایی و سود پرداختی به سپرده گذاران بر اساس تراز عملیاتی تجمیعی (۸ ماهه نخست سال جاری)

 

طی ۸ ماهه سال جاری بانک ملت ، با کسب ۲۰۸,۳۱۰ میلیارد ریال درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی و پرداخت ۱۱۰,۱۱۵ میلیارد ریال سود سپرده¬گذاری ، توانست تراز عملیاتی( حاشیه سود) مثبت ۹۸,۱۹۵ میلیارد ریالی را کسب نماید که با رشد ۵۲ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (حاشیه سودپرداختی ۶۴,۴۳۲ میلیارد ریالی) ، عملکردی در خور توجه محسوب می¬شود. این امر حاکی از استمرار روند بهبود، تسهیل در فرآیند اعطای تسهیلات، رعایت بهداشت اعتباری، عزم راسخ بانک در مصرف بهینه مصارف و کسب سود با کیفیت می باشد.

 

مقایسه درآمد تسهیلات اعطایی و سود پرداختی به سپرده گذاران بر اساس تراز عملیاتی ماهیانه (آبان ماه سال جاری)

 

بر این اساس، وبملت در آبان ماه سال جاری ۳۱,۲۹۶ میلیارد ریال درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی شناسایی نموده و ۱۵,۴۴۵ میلیارد ریال سود سپرده¬گذاری پرداخت کرده¬که با این حساب در هشتمین ماه سال ۱۳۹۹، تراز عملیاتی بانک ۱۵,۸۵۱ میلیارد ریال مثبت است. به این ترتیب تراز بانک ۲۳ درصد بیشتر از ماه قبل و ۱۴۵ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال قبل می باشد.
درآمد حاصل از تسهیلات نسبت به ماه قبل از رشد ۱۱ درصدی و نسبت به مدت مشابه در سال قبل از رشد ۶۵ درصدی  برخوردار گردیده است.
سود پرداختی به سپرده¬گذاران نسبت به ماه قبل ۱ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۴ درصد افزایش نشان می دهد.

سپرده های هزینه زا

سپرده های هزینه زا در آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه درسال گذشته از رشد ۹۰ درصدی برخوردار شده و در این میان بیشترین رشد مربوط به سپرده های کوتاه مدت ( با ۲۱% سهم بری) می باشد که با ۶۹% رشد از مبلغ ۶۲۴,۷۹۵     میلیارد ریال به ۱,۰۵۲,۸۰۱ میلیارد ریال رسیده است. همچنین سپرده¬های بلندمدت یک ساله ( با ۷% سهم بری) ضمن ثبت کاهش ۱۸ درصدی از مبلغ ۴۱۱,۴۵۰ میلیارد ریال به ۳۳۷,۵۲۰ میلیارد ریال رسیده است.
گواهی سپرده ویژه سرمایه گذاری عام ( با ۹% سهم بری) نیز با رشد۸۸ درصدی از مبلغ ۲۲۴,۱۹۹ میلیاردریال به ۴۲۲,۳۱۹ میلیارد ریال رسیده است.

سپرده های غیر هزینه زا :

در بخش سپرده های غیرهزینه زا ، آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با عملکرد موفق خود از رشد ۸۲ درصدی برخوردار شده و در این میان بیشترین سهم درصد (۱۷% کل سپرده های غیر هزینه زا) مربوط به سپرده های قرض الحسنه جاری ریالی می باشد که با ۵۴% رشد از مبلغ ۵۳۳,۸۸۸ میلیارد ریال به ۸۲۰,۹۲۵ میلیارد رسیده است.

 

تسهیلات ریالی :
مانده تسهیلات ریالی در مهر ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با ۱۱۲% رشد از مبلغ ۲,۲۱۲,۹۷۹ میلیارد ریال به ۴,۶۹۷,۳۰۹ میلیارد ریال رسیده است.
افزایش در منابع و مصارف ارزی عمدتاً ناشی از اعمال نرخ تسعیر ارز می باشد.

 

روند درخشان تراز عملیاتی (درآمدی ) بانک از ابتدای سال جاری تا آبان ماه سال ۱۳۹۹

 

تراز عملیاتی (تجمیعی) بانک ملت در آبان ماه امسال (مازاد درآمد تسهیلات به سود پرداختی به سپرده ها) در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته۵۲ % رشد ثبت نموده و همانند ماه های گذشته به روند صعودی خود ادامه داده که از این حیث در بین بانک های بورسی همچنان پیشتاز بوده و توانسته در صدر بالاترین تراز عملیاتی برای دوره ۸ ماهه سال جاری قرارگیرد. به طوری که با ثبت مبلغ ۱۵,۸۵۱ میلیارد ریال تراز مثبت عملیاتی در آبان ماه و مجموع ۹۸,۱۹۵ میلیارد ریال در۸ ماهه سال جاری وکسب رتبه نخست با اختلاف ۲۰۸ درصدی نسبت به بانک پاسارگاد که در رتبه دوم قرار دارد سرآمد تمام بانک های بورسی باشد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.