۲ تغییر مهم در نرخ‌های رسمی دلار

Print Friendly, PDF & Email

دلار امروز برای انتخاب یکی از دو کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومان کار سختی در پیش دارد. اما فعلا اندکی از فشار صعودی بر شاخص ارزی کاسته شده است. به نظر شایعات حول حمله راکتی در نزدیکی پایگاه‌های آمریکایی در اربیل عراق موجب افزایش نرخ‌ها از روز گذشته شد. در همین حال نگاه بازار ارز بیش از هر چیز به احتمال توقف اجرای داوطبانه پروتکل الحاقی توسط ایران در تاریخ ۳ اسفند (۵ روز دیگر) است که تصور می‌شود بر چشم‌انداز احیای برجام اثرگذار خواهد بود.

کد خبر : 7815
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 بهمن 1399 - 13:34
۲ تغییر مهم در نرخ‌های رسمی دلار
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , صرافی ملی که به طور کم‌سابقه‌ای ۴ روز بود نرخ خود را در یک سطح نگه داشته بود و از ورود به کانال ۲۵ هزار تومان خودداری می‌کرد، نرخ فروش خود را به ۲۵ هزار و ۱۷۰ تومان افزایش داد. این اتفاق در حالی افتاد که دلار در بازار آزاد امروز رشد نداشت.

یک برداشت از این اقدام بازارساز می‌تواند این باشد که ریسک رشد بیشتر قیمت‌ها جدی است و سیاست‌گذار تصمیم دارد پیش از حساس شدن روند دلار، التهاب آن را فروبخواباند. البته همچنان باید رفتار بازارساز طی روزهای آتی را زیر نظر داشت و دید آیا بار دیگر فاصله نرخ‌های رسمی و آزاد را از بین خواهند برد یا خیر. حذف این اختلاف می‌تواند راه را برای برخی دلالان که از تفاوت قیمت‌ها سود کسب می‌کردند ببندد.

 

بازگشت دوباره دلار نیما به کانال ۲۳

میانگین موزون حواله‌های ارزی در روزهای اخیر رفتار نسبتا عجیبی داشته است. به طوریکه از اوایل بهمن که بازار آزاد با کمرنگ شدن امیدها به احیای سریع برجام صعود شد، نرخ حواله‌های ارزی بدون تغییر در محدوده ۲۳ هزار تومان باقی ماند. اما به محض آنکه تب بازار تهران خوابید، پنجشنبه و شنبه گذشته این نرخ به کانال‌های حدود ۲۵ هزار تومان صعود کرد. اما بار دیگر امروز شاهد بازگشت آن به ۲۳ هزار تومان هستیم. البته باید توجه داشت که به دلیل تعطیلات سال نوی چینی، تقاضای حواله‌ای احتمالا در یک هفته اخیر با افت همراه بوده و از فردا که این تعطیلی به پایان می‌رسد می‌توان انتظار افزایش حجم معاملات در سامانه نیما و بهتر مشخص شدن جهت قیمت ارز در آن را داشت.

 

خبرهای مهم امروز بازار ارز

۱- روحانی در جلسه هیئت دولت: اگر امروز تحریم را بردارند ما فردا صبح یا بعدازظهر به همه تعهدات خود عمل می کنیم. تنها چند ساعت نیاز داریم تا ببینیم تحریم‌ها واقعا برداشته شده است. اگر یک قدم بردارند ما هم یک قدم برمی داریم و اگر همه قدم‌ها را بردارند، ما هم همه قدم‌ها را برمی داریم. اگر آمریکایی‌ها به صراحت اعلام کنند ما هم به صراحت اعلام می‌کنیم.

۲- رهبر معظم انقلاب: در برجام ملاک فقط عمل است.

۳- وزیر خارجه آمریکا: مسیر دیپلماسی با ایران باز است. اولین قدم بازگشت ایران به تعهدات است.

۴- وال‌استریت‌ژورنال از احتمال سفر رافائل گروسی، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خبر داد که رئیس‌جمهور نیز امروز در سخنرانی خود آن را تایید کرد.

۵- روحانی: ما هیچ وقت به دنبال سلاح نخواهیم رفت. خروج از پروتکل الحاقی هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد؛ نه تنها بازرسان آژانس را بیرون نمی‌کنیم که مدیرکل آژانس هم گفته می‌خواهد به تهران بیاید.

۶- وبسایت پولتیکو می‌گوید اتحادیه اروپا از بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دعوت کرده دوشنبه آینده در جلسه مجازی با وزرای امور خارجه این اتحادیه در خصوص ایران، چین، روسیه و ترکیه حضور داشته باشد.

۷- ظریف: دولت بایدن یک ماه است همان سیاست قلدرمابانه را ادامه می‌دهد.

۸- عصر دیروز روحانی با رئیس‌جمهور سوییس در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص توافق هسته‌ای صحبت کردند.

۹- همتی، رئیس کل بانک مرکزی دیروز برای پاسخ به ابهامات مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لوایح FATF در جلسه این مجمع شرکت کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.