انتقاد روحانی از مجلس / در برجام مذاکره می‌کنیم نه بر برجام

Print Friendly, PDF & Email

رئیس جمهور در نشست امروز هیئت دولت با انتقاد ضمنی از اعتراضات مجلس به توافق سازمان انرژی هسته‌ای و آژانس، بر استقلال قوای سه گانه تاکید کرد. حسن روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود آمریکا و کشورهای عضو برجام را مخاطب قرار داد و گفت: اگر ایران نبود برجامی باقی نمی‌ماند که قصد برگشتن به صندلی خود را داشته باشید. او تاکید کرد که ایران در برجام مذاکره می‌کند نه بر برجام. چکیده‌ای از اظهارات رئیس جمهور در ادامه آمده است:

کد خبر : 7869
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 اسفند 1399 - 13:39
انتقاد روحانی از مجلس / در برجام مذاکره می‌کنیم نه بر برجام
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , من به عنوان رییس جمهور جامعه بار سنگنیی به دوش خود احساس می‌کنم، اصل ۱۱۳ رییس جمهور کشور را مسئول اجرای قانون اساسی می‌کند. مهم‌ترین اصل قانون اساسی نسبت به قوای سه گانه اصل ۵۷ است که استقلال سه قوه را بیان می‌کند.

هیچ قوه‌ای نمی‌تواند در امر قوای دیگر دخالت کند. ما مداخله نداریم و قوای سه گانه از هم استقلال دارند. قوه مجریه استقلال دارد و هیچ قوه دیگر نمی تواند در کار قوه مجریه دخالت کند اجرا با ماست.

این صراحت قانون اساسی است. نباید قانون اساسی را به تعطیلی بکشانیم و نباید بگذاریم قانون اساسی تخریب شود.

 

مردم را دلسرد نکنید

این که به فردی به نام حسن روحانی اهانت می‌کنند مهم نیست، اما عنوان ریاست جمهوری غیر از فرد است. کسی حق ندارد که این عنوان را تخریب کند. به خصوص که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نزدیک است.

این گونه می‌خواهید مشارکت حداکثری داشته باشند که چه کار کنند. رییس جمهوری انتخاب کنند که از فردای انتخاب تابلو و سیبل همه تیرهای زهرآگین و فحاشی و تهمت شود. برای چه مردم این کار را بکنند مگر بیکار هستند که پای صندوق رای بروند.

نگذاریم مردم مایوس شوند. اداره کشور پیچیدگی‌های بسیار فراوانی دارد، اجرای امور کار ساده‌ای نیست، با احساسات، هیجانات، فریاد، شعار که نمی‌توان کشور را اداره کرد، نمی‌توان در برابر دشمن مقابله کرد و نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد.

همه بدانند اگر کاری کردیم که صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای زیر سوال رفت، یعنی خطا کردیم و اشتباه کردیم، یعنی راهی را پیمودیم که دشمن می‌خواهد.

 

چرا توافق با آژانس مهم بود؟

مبنای تمام دعواهایی که در این ۱۰-۱۵ سال اخیر علیه ما طراحی کرده‌اند برای این بود که به دروغ به ما تهمت زدند که ما فعالیت غیرصلح‌آمیز انجام می‌دهیم و دعوا سر همین یک کلمه بود.

وقتی راه همکاری با آژانس تخریب شود، راه و مسیر دیگری باقی نمی‌ماند، آژانس در برابر ترامپ ایستادگی کرد. آنها از نیویورک به وین رفتند ولی موفق نشدند. مدیرکل وقت آژانس را به نیویورک بردند ولی ۱۵ بار گزارش داده شد که ایران به تعهداتش پایبند بوده است. یکی از جاهایی که ترامپ شکست خورد، این بود که از آژانس شکست خورد.

خیلی مراقبت می‌خواست که ما به قانون عمل کنیم اما روابط را با آژانس را هم حفظ کنیم و از این مهم‌تر به دنیا بگوییم که ما حرکت صلح آمیز انجام می‌دهیم. ممکن بود ما فردا بگوییم که آژانس برود بیرون، آژانس می‌رفت بیرون و فعالیت ما غیرصلح آمیز می‌شد، ولی قضاوت دنیا این می‌شود که خیلی مهم بود.

دولت قانون را اجرا کرد و ذره ای از قانون کوتاه نیامد. اگر این قانون صد درصد است ما ۹۹/۹ درصد را اجرایی نکردیم بلکه ۱۰۰ درصد به قانون عمل کردیم و اجرا کردیم.

نقد کنند اما انتقادشان نمی‌تواند تند و تیز باشد. کار بسیار بزرگی انجام گرفت و اگر کسی بخواهد این توافق بین دولت ایران و آژانس بین المللی را مخدوش کند، بازی در زمین دشمن است و بازی در زمین خودی نیست.

 

خطاب به ۱+۵: ما در برجام محکم ایستاده‌ایم

ما محکم در برجام هستیم، هیچ وقت شما صد در صد به عهد و پیمان خود عمل نکردید. آمریکا که هیچ، بقیه هم همینطور. هیچ کشوری جز ایران صد در صد به عهده و پیمان خود عمل نکرد.

ما ۷ کشور در برجام بودیم. ما طبق مصالح کشور پای عهد و پیمان ایستادیم و عمل کردیم. دو کشور چین و روسیه نسبتا با ما کار کردند و تلاش کردند که عمل کنند. سه کشور اروپایی بسیار سست عمل کردند و در بسیاری از مقاطع حتی بی‌عمل بودند. آمریکا هم که تروریسم اقتصادی اعمال کرد و از این معاهده خارج شد و در طول این سه سال این همه جنایت کرد.

امروز در دنیا اگر کسی اسم برجام را می‌آورد، مدیون ایران و ملت آن است. ما این ساختمان را حفظ کردیم. این که شما الان می‌گویید صندلی ما را سرجایش بگذارید می‌خواهیم برگردیم، اگر ما نبودیم چیزی نبود که شما امروز بگویید ما حاضریم برگردیم.

امروز در شرایطی هستیم که بقا، حیات و نشاط برجام برمبنای این است که آمریکا دست از تروریسم اقتصادی بردارد. ما از شرط نمی‌گوییم و توقع بالایی نداریم آمریکا باید پای این عهد و پیمان بود و عمل می‌کرد اما آن دولت قبل از آن خارج شد که رفتند، اما این دولت می داند که دولت قبلی اشتباه کرده است.

من به یکی از مسوولین مهم اروپایی گفتم در این سه سال ۲۰۰ میلیارد دلار ضرر مستقیم و صدها میلیارد دلار ضرر غیرمستقیم زدید و جنایت بزرگی صورت گرفته است. این که این جنایت چگونه باید جبران شود و آنها چگونه باید جبران کنند قدم‌های بعدی است، اما قدم اول توقف جنایت است.

شما هنوز حساب بانک‌های ما را آزاد نکردید. شما که از روز اول در کاخ سفید اعلام کردید ما در مساله کرونا می خواهیم به همه کمک کنیم آیا در مساله کرونا به ایران کمک کردید؟ ما ۵ میلیارد دلاری وامی که برای کرونا از صندوق بین المللی درخواست کردیم و دولت قبل شما مانع شد آیا شما این مانع را برداشتید بنابراین به حرفی که می زنید عمل کنید.

دولت جدید آمریکا عملیات تروریستی اقتصادی را فورا متوقف کند، وقتی این کار را کرد، راه، باز می‌شود، در ساختمان باز می‌شود و صندلی هم است. آن وقت می‌شود مذاکره کرد. در برجام صحبت می‌کنیم ولی بر برجام صحبت نمی‌کنیم. اضافه کردن دو ماده ممکن نیست ولی شرط همه اینها، پایان تروریسم و فشار است.

 

منبع : ایرنا

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.