ایران چقدر از اروپا طلبکار است؟

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , دارایی های بلوکه شده ایران در کشورهای آسیایی تجمیع شده و درصد اندکی از پول های ایران در اروپا مانده است. به علت فروش غالب نفت ایران به کشورهای آسیایی همانند ژاپن، چین و کره جنوبی، بیشترین میزان پول‌های بلوکه شده ایران نیز در این کشورها قرار دارند. از این

کد خبر : 8150
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اسفند 1399 - 14:30
ایران چقدر از اروپا طلبکار است؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , دارایی های بلوکه شده ایران در کشورهای آسیایی تجمیع شده و درصد اندکی از پول های ایران در اروپا مانده است. به علت فروش غالب نفت ایران به کشورهای آسیایی همانند ژاپن، چین و کره جنوبی، بیشترین میزان پول‌های بلوکه شده ایران نیز در این کشورها قرار دارند. از این رو، دارایی‌های کمتری از ایران در اتحادیه اروپا بلوکه شده است که در این میان می‌توان به حدود ۱.۷ میلیارد دلار در لوکزامبورگ اشاره کرد.

هرچند با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا این امید ایجاد شد که آمریکا به برجام بازگردد و تحریم‌ها برداشته شود اما حتی در صورت پذیرش انجام مذاکرات از سوی آمریکا، این اتفاق پروسه‌ای زمانبر خواهد بود. بنابراین برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها لازم است به سمت رایزنی‌های دو جانبه با کشورها برویم.

محمدحسن دیده‌ور عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و هلند در مورد وضعیت تجارت با هلند گفت: تا ۱۰ ماه منتهی به اکتبر ۲۰۲۰ تجارت ایران با اتحادیه اروپا ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو بوده است. از این حجم تجارت، تنها ۶۰۰ میلیون یورو متعلق به صادرات بوده و ۳ میلیارد یورو واردات انجام شده است. دومین مقصد صادراتی ایران در اتحادیه اروپا، هلند است که در این بازه زمانی صادراتی معادل ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو به این کشور صورت گرفته است.

دیده‌ور توضیح داد: سهم هلند از کل ارزش صادرات به اتحادیه اروپا ۱۸.۲ درصد است. که قبل از آن آلمان بعنوان اولین مقصد صادراتی و بعد از آن (یعنی هلند) ایتالیا در رده سوم قرار دارد. طبق آمارها می‌توان گفت هلند در ۹ ماهه سال ۲۰۱۹ نهمین مقاصد صادراتی ایران در اروپا بوده است، اما در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ صادرات ایران به این کشور حدود ۸ برابر شده و در نتیجه این کشور به جایگاه دومین مقصد عمده صادراتی ایران در اتحادیه اروپا انتقال یافته است.

او خاطرنشان کرد: همچنین سومین مبدا واردات ایران در اتحادیه اروپا، هلند است. واردات از این کشور در ۱۰ ماهه ۲۰۲۰ ارزشی معادل ۲۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو داشته و سهم آن از کل واردات در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۰ به ۹.۸ درصد می‌رسد.

به گفته عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و هلند می‌توان به این نکته اشاره کرد که میزان واردات هلند از ایران در سال ۲۰۱۵ معادل ۳۱ میلیون یورو بوده است که در سال ۲۰۱۶ به ۲۵۲ میلیون یورو و در سال ۲۰۱۷ این رقم ۵۹۱ میلیون یورو شده است و در سال ۲۰۱۸ به ۲۰۲ میلیون یورو افزایش یافته است. متاسفانه پس از آغاز تحریم‌های جدید در سال ۲۰۱۹ به ۱۴ میلیون یورو تنزل پیدا کرده و در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۰ تا ماه اکتبر این رقم فقط ۳۷ میلیون یورو می‌باشد.

دیده‌ور عنوان کرد: همچنین در مورد صادرات هلند به ایران در سال‌های ۲۰۱۶ میزان صادرات این کشور به ایران ۷۰۶ میلیون یورو، سال ۲۰۱۷ رقم ۱۰۶۱ میلیون یورو و ۲۰۱۸ این رقم ۷۱۸ میلیون یورو بوده که در سال ۲۰۱۹ به ۴۶۳ میلیون یورو و در سال ۲۰۲۰ به ۲۸۵ میلیون یورو کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر در سال ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ آثار برداشتن تحریم‌ها نمایانگر افزایش تجارت بین دو کشور می‌باشد و در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به علت تحریم‌های مجدد کاهش چشمگیری مشاهده می‌شود.

این عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: همچنین پیشنهاد برای مرحله پس از بازگشت به برجام، می‌تواند «تهیه نقشه راه» توسط اتاق بازرگانی ایران باشد؛ به این ترتیب که برای ارتباطات دوسویه میان ایران و تمامی کشورهای اتحادیه اروپا (از جمله هلند) چهارچوب‌های مشخص و پیشنهادی جهت تجارت در نظر گرفته شود. در این نقشه راه، شناسایی موانع احتمالی تجارت و نیز چاره‌اندیشی برای رفع آنها می‌تواند از ارکان اصلی در نظر گرفته شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.