کرونا آفریقایی به ایران آمد و چه ویژگی‌هایی دارد؟

Print Friendly, PDF & Email

وزیر بهداشت ساعاتی پیش از شناسایی سه مورد کرونا آفریقایی در یکی از استان‌های جنوبی کشور خبر داد. به گفته او همچنین مواردی مشکوک از ورود ویروس هندی مشاهده شده که در دست بررسی است.

کد خبر : 8731
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 13:48
کرونا آفریقایی به ایران آمد و چه ویژگی‌هایی دارد؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر,   کرونای انگلیسی کشور را وارد موج جدیدی کرده و پیش‌بینی می‌شود به زودی تعداد آمار قربانیان روزانه کرونا در ایران به حدود ۸۰۰ مورد برسد. در حال حاضر تعداد قربانیان حدود ۵۰۰ مورد در روز گزارش می‌شود.

از سوی دیگر با شیوع کرونا جهش یافته در هند این نگرانی مطرح است که از طریق مرزهای شرقی و همچنین از طریق مرزهای آبی جنوب کشور از طریق لنج کرونا هندی وارد ایران شود.

ویروس آفرقایی چگونه به ایران آمد؟

وزیر بهداشت می‌گوید: با توجه به این‌که علم حضور و شیوع ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی را در کشورهای همسایه داشتم، مکاتباتی برای منع ورود و خروج از کشورهای همسایه داشتیم که مسائل به خوبی دنبال نشد.

وی ادامه داد: در مورد ویروس جهش یافته هندی نیز صدای پای آن را می‌شنویم. تمام تبعه هندی و پاکستانی را بررسی می‌کنیم و دیروز در یکی از شهرستان‌ها مواردی از هندی‌های مبتلا به کرونا را ارزیابی کردیم و امیدواریم که این افراد مبتلا به ویروس جهش یافته هندی نباشند.

به گفته نمکی، نظام سلامت در اوج گرفتاری است و امیدواریم در این مرحله چوب سنگین بر گرده نظام سلامت با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد نکنیم. امیدواریم بعد از ویروس انگلیسی به دام شیوع گسترده ویروس آفریقای جنوبی نیفتیم. خیلی از واکسن‌ها روی این ویروس جواب نداده و اگر جواب بدهد، جواب مختصری است. نگذاریم به دام ویروس جهش یافته‌ای بیفتیم که واکسن‌ها هم روی آن اثری ندارند.

کرونا آفریقایی چه ویژگی‌هایی دارد؟

این ویروس برای نخستین بار ماه اکتبر در آفریقای جنوبی شناسایی شد و پس از آن به چند کشور دیگر از جمله بریتانیا و فرانسه منتقل شد، قابلیت انتشار بسیار بالا و عفونت‌زایی بیشتر از جمله ویژگی‌های این گونه جدید است.

کرونا جهش یافته آفریقایی در بدن حدود نیمی از افراد مبتلا آنتی بادی تولید نمی‌کند. از این رو احتمال ابتلای چندباره به این ویروس وجود دارد.

بسیاری از واکسن‌های تولیدشده کنونی در برابر این نوع ویروس اثربخش نیستند.

کدام واکسن‌ها روی کرونا آفریقایی جواب می‌دهد؟

آسترازنکا: به طور رسمی اعلام شد که واکسن آسترازنکا روی این نوع جهش‌یافته کرونا بی‌اثر است.

مدرنا: شرکت داروسازی «مدرنا» اعلام کرده که واکسن تولیدی این شرکت در برابر انواعی از ویروس کرونا که در بریتانیا و آفریقای جنوبی شیوع یافته است کارایی دارد.

اسپوتنیک وی: محققان روسی اعلام کرده‌اند که این واکسن در برابر جهش ویروس در آفریقای جنوبی کارایی دارد.

سینوواک چین: مدیران سینوواک اعلام کرده‌اند واکسن تولیدی این شرکت در مقابل گونه های جهش یافته ویروس کرونا در کشور بریتانیا و افریقای جنوبی مقاوم است.

فایزر: هرچند شرکت فایزر خود مدعی شده که این واکسن در برابر کرونا آفریقایی مقاوم است، اما جدیدترین بررسی‌ها در تلاویو نشان می‌دهد فایزر تاثیر چندانی برای مقابله با ویروس جهش یافته آفریقایی ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.