کاهش قیمت دلار تا کی ادامه دارد؟

Print Friendly, PDF & Email

قیمت دلار امروز ثباتی نسبی داشت و در سطح ۲۳۶۵۰ تومان ماند. در آستانه آغاز دور سوم مذاکرات وین از امروز، به فروشندگان بازار ارز افزوده شده است. اما اخبار مهم دیگری نیز توجه بازار ارز را جلب کرده است. ضمن آنکه صرافی‌های فردوسی باور دارند اگر بازارساز نرخ‌های اعلامی را بالا اعلام نمی‌کرد، امکان ریزش بیشتر قیمت‌ها بود.

کد خبر : 8750
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 19:45
کاهش قیمت دلار تا کی ادامه دارد؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , دلار امروز بین ۲۳۶۰۰ و ۲۳۷۰۰ تومان نوسان می‌کند. در آستانه آغاز دور سوم مذاکرات وین از امروز، از تعداد خریداران کم و به فروشندگان بازار ارز افزوده شده است و از روز گذشته شاهد افت بیش از یک درصدی قیمت اسکناس آمریکایی بودیم.

افت قیمت‌ها تا کی ادامه دارد؟

این در حالی است که همه طرف‌های مذاکره‌کننده (اعم از عراقچی، نماینده روسیه در وین و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا) می‌گویند برای احیای برجام راه درازی در پیش است. اما همانطور که در روزهای گذشته نیز اشاره کردیم، تا زمانی که فضای مذاکرات رو به پیشرفت است، می‌توان انتظار داشت دلار به مسیر صعودی بازنگردد.

در همین حال بسیاری نیز می‌خواهند بدانند که کف قیمت دلار در صورت بازیابی توافق کجاست. بورسان در گفت‌وگوی اخیر با دو کارشناس بازار ارز این سوال را از آن‌ها پرسید و در پاسخ هر دو کارشناس عقیده داشتند در این صورت احتمالا محدوده‌ای همچون ۲۱ هزار تومان یعنی حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد پایین‌تر از سطوح کنونی کف نرخ ارز باشد.

البته کم نیستند افرادی که انتظار نرخ‌های زیر ۲۰ هزار تومان را می‌کشند، به ویژه با توجه به افزایش درآمدهای نفتی و امکان آزادسازی منابع ارزی که می‌تواند منجر به افزایش عرضه و کاهش قیمت ارز شود. البته افزایشی‌های بازار عقیده دارند که به دلیل منفی بودن تراز تجاری کشور و وضعیت کلی اقتصاد، امکان ارزپاشی به صورت سابق مهیا نیست.

 

خبرهای مهم اخیر بازار ارز

امروز بازار ارز با خبرهای نسبتا مهمی مواجه بود. ۵ تا از مهم‌ترین‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

دور سوم مذاکرات استارت خورد

امروز دور سوم مذاکرات وین از سر گرفته می‌شود. انتظار می‌رود در این مرحله طرفین به مشخص کردن گام‌های عملی مدنظر برای احیای برجام بپردازند. تیم آمریکا هم به اتریش برگشته تا به صورت غیرمستقیم مذاکرات را دنبال کرد.

هیات اسرائیلی در واشنگتن حاوی اطلاعات حساس درباره ایران است؟

هیاتی اسرائیلی متشکل از برخی مقامات امنیتی و نظامی ارشد سفری برنامه‌ریزی شده به واشنگتن داشته‌اند. روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» نوشته مشاور امنیت داخلی این رژیم درصدد است اطلاعات حساسی را درباره ایران در اختیار همتای آمریکایی خود قرار دهد. رئیس موساد نیز برای دیدار با رئیس سیا و دیگر مقام‌های ارشد جامعه اطلاعاتی آمریکا، هفته جاری به آمریکا پرواز می‌کند.

سخنگوی کاخ سفید اگرچه قبلا گفته بود سفر اسرائیلی‌ها بر موضع آمریکا درباره برجام اثری نخواهد داشت، اما دیشب اعلام کرد این رژیم را در جریان مذاکرات وین قرار می‌دهد.

تکذیب مذاکره پنهانی ظریف و سیا

دیشب برخی رسانه‌ها از قول مایکل روبین، مفسر آمریکایی مسائل خاورمیانه، نوشتند که همزمان با سفر ظریف به بغداد، رئیس سازمان سی‌آی‌ای پنهانی و در خانه وزیر امور خارجه عراق با مقامات ارشد ایران درباره مسائل هسته‌ای دیدار کرده است. سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری شب گذشته، اظهارنظر درباره صحت این ادعا را به مقام‌های سازمان سیا حواله داد. خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اما امروز این خبر را تکذیب کرد و آن را «خبرسازی زرد» خواند.

حمله‌ای دیگر به یک کشتی؟

رویترز از حمله به یک کشتی نزدیک بندر عربستان می‌گوید، اتفاقی که با افزایش التهاب در منطقه می‌تواند عاملی صعودی برای بازار ارز محسوب شود. منابع سعودی هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند.

ارزهای بلوکه شده در حال آزادسازی

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق می‌گوید حجم پول‌های بلوکه شده و منابع ارزی ایران در عراق روزانه در حال تغییر است؛ به طوری که هر روز شاهد آزاد شدن حجمی از آن‌ها و از طرفی هم اضافه شدن آن‌ها به دلیل انجام صادرات کالا هستیم. بانک‌های عراقی همکاری مفید و قابل قبولی با بانک مرکزی ایران داشته و همین همکاری منجر به دور زدن تحریم‌ها و در نتیجه انجام معاملات ارزی شده است. هم‌اکنون آزاد کردن پول‌های بلوکه‌شده هم از طریق حواله ارزی یا همان پول نقد انجام می‌گیرد و هم از طریق واردات کالا از عراق به ایران که البته مورد دوم بیشتر از مورد اول است حجم دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشور همسایه بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار است که نگرانی زیادی برای آزادسازی آن نداریم.

برخی فعالان بازار ارز پیش از این با توجه به آنکه تصور بر این است که آزادسازی ارزهای مسدود با واردات کالا انجام می‌شود و نه به صورت نقدی و حواله‌ای، انتظار داشتند که این اتفاق تاثیر بسیار چشمگیری بر بازار ارز نداشته باشد. اما آنطور که اکنون اعلام شده بخشی از انتقال دارایی‌ها از طریق حواله انجام گرفته است.

 

گلایه صراف‌ها از بازارساز

گفت‌وگوی تسنیم با تعدادی از صراف‌های خیابان فردوسی بیانگر آن است که علیرغم تعطیلی بازار به دلیل کرونا با کاهش قیمت‌ها، بر تعداد فروشندگان در بازار ارز افزوده شده و خریداری در روزهای اخیر وجود نداشته است.

صراف‌ها می گویند: بازار شُل است و تا مشخص شدن تکلیف مذاکرات احتمالاً همین روند را طی خواهد کرد. اما آن‌ها از بازارساز گله دارند و می‌گویند قیمت‌هایی که همزمان با روزهای ریزشی بازار از سوی صرافی‌های بانکی و بازار متشکل اعلام می شود مانع از ریزش بیشتر قیمت‌ها شده است. آن‌ها می گویند امروز قیمت دلار می‌توانست با توجه به اخبار موجود و جو روانی حاکم در بازار به ۲۳ هزار تومان کاهش یابد ولی قیمت‌هایی که در آغاز معاملات از سوی بازار متشکل اعلام شد،‌ مانع ریزش بیشتر قیمت‌ها شد.

این در حالی است که اگر بازارساز فاصله نرخ‌های رسمی و آزاد را افزایش دهد، امکان کسب سودهای میلیون تومانی برای دلالان ایجاد خواهد شد. چنانکه در گذشته هم در چنین شرایطی شاهد صف کشیدن افراد جلوی در صرافی‌ها برای استفاده از سهمیه خرید ۲۲۰۰ دلاری هر کد ملی برای خرید ارز ارزان از صرافی و فروش ارز گران در بازار آزاد بودیم.

 

بازی سکه با مرز ۱۰ میلیون

دیروز همزمان با افت دلار به کف ۳ ماهه، قیمت سکه نیز کاهش زیادی داشت و سکه طرح جدید به کانال ۹ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد. از دست رفتن مرز ۱۰ میلیون موجب افزایش هیجانات و فروش‌ها شد. اگرچه امروز بار دیگر شاهد بازی دوباره قیمت‌ها با این مرز بودیم. قیمت سکه در بورس کالا اما همچنان در کانال ۹ میلیونی و حدود ۹ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.