مجلس بودجه کدام نهادها و ارگان‌ها را دستکاری کرد؟

Print Friendly, PDF & Email

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نظارت رئیس مجلس و بدون اطلاع دیگر نمایندگان و دولت، در واقع در فاصله تصویب بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس و ابلاغ آن به دولت، اقدام به تغییر برخی جداول و مصوبه‌های موجود در قانون بودجه ۱۴۰۰ کرده‌‎اند. حال آنطور که رسانه دولت اعلام می‌کند بخشی از این تغییرات مربوط به افزایش منابع برخی نهادهای خاص بوده است. بودجه این نهادها که ۲۰ مورد هستند در مجموع ۷.۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

کد خبر : 8780
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 - 18:07
مجلس بودجه کدام نهادها و ارگان‌ها را دستکاری کرد؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , ماجرا از آنجا شروع شد که اخیرا حدود ۱۰۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از دستکاری برخی ارقام بودجه بعد از تصویب گلایه کردند و آن را اقدامی بی‎‌سابقه و موجب ترویج فساد و رانت دانستند.

حال ایرنا این تغییرات را شامل حذف یا کاهش بودجه در برخی ردیف‌ها و افزایش یا تخصیص بودجه به گروه‌ها و نهادهای مختلف اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، در جداول ابلاغ شده به دولت تغییرات زیادی داده شده است. جزییات این تغییرات هنوز به‌طور کامل در دسترس نیست، اما در جدول زیر بودجه برخی نهادها و مقداری که کمیسیون تلفیق اضافه کرده آمده است. این نهادها غالبا فعالیت‌ موازی با نهادهای دولتی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره دارند و تخصیص ردیف بودجه جداگانه برای آنها هر ساله بحث برانگیز می‌شود.

بر این اساس بیش از ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بودجه این نهادها افزوده شده است. در حالی که کمیسیون تلفیق حتی در پاسخ خود به نامه اعتراضی نمایندگان از تخصیص منابع به این نهادها یادی نکرده و تنها با ذکر نام برخی از آنها و بدون اعلام ارقام بودجه تخصیصی از آن عبور کرده است.

از این رو به نظر می‌رسد تغییرات اعمال شده بیش از این موارد بوده است.

تغییرات پنهانی بودجه توسط کمیسیون تلفیق

 

نمایندگان چه گفتند؟

در روزهای اخیر ۱۰۰ تن از نمایندگان در نامه‌ای به قالیباف نوشتند: «حساسیت مجلس یازدهم بر شفافیت تصویب بودجه در مجلس به‌حدی است که رئیس سابق کمیسیون تلفیق در مجلس دهم را مستحق نشستن بر کرسی نمایندگی مردم ندانست و اهم ایرادات وارده از سوی نمایندگان محترم هم عدم شفافیت عملکرد ایشان در تنظیم ردیف‌ها و جداول بودجه بود.

بر این اساس انتظار می‌رفت که این شفافیت در تصویب بودجه (۱۴۰۰) و به‌خصوص تهیه و تصویب جداول و ردیف‌ها که اصلی‌ترین بخش بودجه است، در عالی‌ترین سطح مورد اهتمام هیئت رئیسه محترم کمیسیون تلفیق و نیز ریاست محترم مجلس قرار گیرد.

اما آنچه اتفاق افتاد نه‌تنها این انتظار را محقق نکرد بلکه نمره‌ای به‌مراتب کمتر از سال‌های قبل در شفافیت و قانونمداری کسب نمود.»

آنطور که اعلام شد در حالی که بودجه ۲۶ اسفندماه تصویب شد، اما در نهایت این لایحه در تاریخ ۲۱ فروردین یعنی حدود یک ماه بعد به دولت ابلاغ شد و ظاهرا در این فاصله کمیسیون تلفیق برخی جداول بودجه را بدون اطلاع دولت و حتی نمایندگان مجلس تغییر داده‌ است.

به گفته نمایندگان؛ این تغییرات محدود به ارقام جداول نشده بلکه حتی تغییرات کلی در تبصره‌ها و جداول داخل آنها و تصحیح بندها بر اساس اشکالات شورای نگهبان را نیز شامل شده است. در این نامه هشدار داده شده بود در صورتی که به این امر رسیدگی نشود، احتمال تبدیل بدعت انجام شده به رویه‌ بودجه‌نویسی در آینده دور از ذهن نیست.

آنطور که از متن نامه بر می‌آید رئیس مجلس از این تغییرات آگاه بوده است.

اما به فاصله چند روز از انتشار نامه ۱۰۰ نماینده، هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق نیز با انتشار نامه‌ای به این موضوع واکنش نشان داد.

در این نامه ادعا شده بود در شرایطی که به دلیل سو مدیریت دولت مردم در تنگنای معیشتی هستند، این اقدام(اعتراض نمایندگان) موجب حاشیه‌سازی برای مجلس انقلابی خواهد شد و آن را از اهداف خود دور خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.