شانس احیای برجام از نگاه ۱۰۵ فعال بورسی: ‌نظرسنجی

Print Friendly, PDF & Email

بازگشت آمریکا به برجام و ریزش دلار، شاید مهم‌ترین دغدغه بورسی‌ها طی ماه‌های اخیر بوده است.

کد خبر : 8849
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 11:23
شانس احیای برجام از نگاه ۱۰۵ فعال بورسی: ‌نظرسنجی
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , شانس احیای توافق برجام  در شش ماه اول سال جاری چند درصد ارزیابی شد؟ نتایج حاکی از آن است که انتظارات کارشناسان در این خصوص کاملا متفاوت و ارقام به دست آمده بسیار پراکنده است. نتیجه‌ای که با توجه به ابهامات موجود و اظهارات گاها ضد و نقیض طرف‌های در جریان مذاکرات وین، احتمالا دور از انتظار نباشد.

 

این ۱۰۵ کارشناس بورسی به طور میانگین، بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در حدود ۵ ماه آینده را ۵۲ درصد محتمل دانسته‌اند. قابل ذکر است این نظرسنجی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته انجام شده است و از این رو تحولاتی که پس از این تاریخ در حوزه برجام رخ داده باشد، در آرا اثرگذار نبوده است. ذکر این نکته از آن جهت ضروری می‌نماید که طی آخر هفته گذشته سیگنال وزیر امورخارجه کشورمان در خصوص مشاهده نشانه‌های مثبت در وین و برخی اخبار دیگر موجب تغییر انتظارات فعالان اقتصادی کشور شده و حتی موجبات افت ۳ درصدی نرخ دلار از چهارشنبه گذشته را فراهم کرد.

گفت‌وگوی ایران و ۱+۴ تاکنون در حال پیشرفت بوده و از آن جایی که سیاست کشور در مذاکرات، فرسایشی نشدن آن است، بسیاری انتظار دارند توافق به زودی و حتی تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد و یا نهایت در ماه‌های ابتدایی پس از آن حاصل شود.

در سوی مقابل، گروهی اختلافات را بسیار شدیدتر از آن ارزیابی می‌کنند که تنها دو ماه مذاکره مشکل‌گشای آن باشد. گره کنونی در مذاکرات برجام آن است که مذاکره‌کنندگان کشورمان خواستار لغو «همه» تحریم‌ها و حتی آن‌هایی هستند که در دوره ترامپ اعمال شدند. ضمن آنکه رفع «یکباره» مدنظر است. با این حال آمریکا فعلا مدعی شده تنها حاضر به رفع تحریم‌های «ناسازگار» با برجام است. یعنی آن‌هایی که در صورت بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ باید رفع شوند. در حالی که در دوران ترامپ برخی تحریم‌ها اعمال، بازاعمال و تغییر برچسب داده شدند. در این صورت حتی اگر تیم عراقچی از خواسته رفع همه تحریم‌ها کوتاه بیاید، باز هم یک چالش پیش رو آن خواهد بود که کدام تحریم‌ها به عنوان ناسازگار با برجام و کدام‌ها تحت عنوان سازگار جای خواهند گرفت.

 

به گزارش وقت خبر , برخی نیز باور دارند آمریکا بدون کشاندن برجام به مسائل موشکی و منطقه‌ای، راضی به توافق نخواهد شد و هر توافقی در ماه‌های آینده (در صورت وجود) ناقص خواهد بود. انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان در خرداد یکی از دیگر عواملی است که مدنظر این گروه قرار دارد؛ چنانکه برخی انتظار دارند دولت بایدن برای امضای هر گونه توافق منتظر تعیین تکلیف انتخابات و مشخص شدن طیف فکری تیم آینده دولت ایران خواهد ماند. در سوی مقابل، برخی در پاسخ به این فرضیه، به اظهارات خود آمریکایی‌ها در خصوص اهمیت نداشتن مسأله انتخابات در روند مذاکرات اشاره دارند.

امروز پس از آنکه دلار به دنبال خوشبینی‌های برجامی به کف کانال ۲۳ هزار تومان نزول کرده بود، پس از اعلام نتایج نشست امروز وین، در معاملات پشت‌خطی به حدود ۲۳۲۵۰ تومان افزایش یافت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.