نانواها خواهان افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها شدند

Print Friendly, PDF & Email

به گفته بیژن نوروزمقدم نانواها خواهان افزایش قیمت‌ها در سال ۹۹ شدند، اما هنوز خبری از افزایش نرخ‌ها نیست , درخواست ما سال گذشته افزایش ۸۰ درصدی قیمت نان بود، اما با توجه به افزایش مجدد هزینه‌ها درخواست ما در سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان نسبت به قیمت‌های مصوب سال ۹۸ است.

کد خبر : 8878
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 18:06
نانواها خواهان افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها شدند
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , مشاهدات از افزایش بی‌سروصدای قیمت نان خبر می‌دهد. رئیس اتحادیه نانوایان نیز هرچند اعلام می‌کند که در خصوص افزایش قیمت‌ها تصمیم‌گیری شده اما می‌گویند که قرار است فعلا مقدار افزایش نرخ‌ها را اعلام نکنیم.

با این حال به نظر می‌رسد افزایش هزینه‌ها موجب شده که نانواها منتظر اعلام قیمت‌های رسمی نمانند و در حال حاضر در برخی نانواها قیمت‌ها را بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داده‌اند. رئیس اتحادیه نانوایان نیز می‌گوید آخرین پیشنهاد آنها افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها بوده است.

 

آخرین قیمت رسمی نان مربوط به چه زمانی است؟

قیمت نان به صورت رسمی افزایش نیافته و هیچ مصوبه دولتی مبنی بر افزایش قیمت نان بعد از آخرین مصوبه در آبان ۹۸ به اتحادیه ابلاغ نشده است.

به گزارش بورسان بهه نقل از فارس، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با بیان اینکه از سال ۹۳ تا ۹۸ قیمت نان هیچ گونه افزایشی نداشت و به مدت ۵ سال قیمت‌ها ثابت بود، گفته است: بنابراین پیرو درخواست های متعدد اتحادیه در آبان ۹۸ با افزایش ۴۵ درصدی قیمت نان موافقت شد و براین اساس از آخرین افزایش رسمی قیمت نان حدود یک و نیم سال می‌گذرد.

وی با اشاره به افزایش چند برابری هزینه‌های تولید نان از قبیل دستمزد، اجاره واحد صنفی، انرژی، بیمه، مالیات، حمل و نقل، خمیر مایه و هزینه های معمول زندگی می‌گوید: از ابتدای سال ۹۹ با افزایش چند برابری هزینه‌ها، باید نرخ مصوب نان تغییر می‌کرد تا جوابگوی هزینه‌های تولید باشد.

 

قیمت‌ها غیررسمی افزایش یافت

تورم و عدم توجه به درخواست نانواها برای افزایش رسمی نرخ نان، موجب شده که قیمت نان به طور غیررسمی افزایش یابد. نوروزمقدم نیز خود افزایش غیررسمی قیمت‌ها را تایید کرده اما بر این باور است که اقدام نانواها در افزایش نرخ‌ها غیرقانونی نیست.

او با بیان اینکه با توجه به فشار اقتصادی و افزایش هزینه‌ها امکان عرضه نان برای نانوایان به نرخ مصوب سال ۹۸ امکان پذیر نیست، گفت: براین اساس اکثر نانوایی‌ها به صورت غیر رسمی افزایش قیمت نان را اعمال کرده‌اند و شرایط به گونه است که هر نانوایی براساس آنالیز هزینه‌های خود قیمتی را برای نان تعیین کرده است.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنتی، در بخشنامه قیمت نان در سال ۹۸ در بند آخر آمده که این نرخ تا زمانی که قیمت گندم و سایر هزینه‌های تولید افزایش نداشته باشد، ملاک عمل است.

بنابراین بخشنامه مذکور اجازه افزایش قیمت نان را در صورت افزایش هزینه‌ها به نانوایان داده است و از نظر ما از ابتدای سال ۹۹ با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نرخ مصوب سال ۹۸ دیگر ملاک عمل نبود.

 

نرخ‌های غیررسمی چقدر افزایش یافت؟

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت نان چند نرخی است، گفت: به عنوان مثال یک نانوایی لواش ممکن نان را به همان قیمت مصوب گذشته یعنی ۳۰۰ تومان عرضه کند و واحد دیگری نان لواش را به ۴۰۰ و واحد سوم ۴۵۰ تومان عرضه کند. در مورد نان بربری و سایر نان‌ها نیز همین وضعیت حاکم است، مثلا ممکن است، یک واحد نان بربری را به قیمت هزار تومان عرضه کند و واحد دیگری ۲ هزار تومان و یا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کند.

این در حالی است که بر اساس آخرین مصوبه نرخ دولتی نان به این ترتیب است که بربری ۱۰۰۰ تومان، سنگک ۱۲۰۰ تومان، تافتون ۵۵۰ تومان و لواش ۳۰۰ تومان به فروش رسد.

قیمت‌های برای نانوایی‌های آزادپز به این ترتیب است: قیمت بربری ۱۵۰۰ تومان، سنگک ۱۸۰۰ تومان، تافتون ۸۵۰ تومان و لواش ۱۲۰۰ تومان عرضه ‌شود.

بنابراین به نظر می‌رسد قیمت‌ها حداقل افزایش ۵۰ درصدی را ثبت کرده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.