ادعای اپیک علیه اپل چیست؟

Print Friendly, PDF & Email

شرکت اپیک می‌گوید اپل در اپ‌استور یک بازار انحصاری ایجاد کرده که طراحان نرم‌افزار قدرت چانه‌زنی بسیار پایینی در آن دارند. بنابراین، اپل از قدرت خود استفاده می‌کند و کمیسیون‌های بالایی را از آنها دریافت می‌کند. در واقع اپل برای پرداخت‌های درون‌اپلیکیشن (in-app payments) تا ۳۰ درصد کمیسیون می‌گیرد که به اعتقاد اپیک ۱۰ برابر حالتی است که فضای رقابتی در این بازار وجود داشته باشد.

کد خبر : 8882
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 20:09
ادعای اپیک علیه اپل چیست؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , اپیک‌گیمز طبق قانون ضدانحصار در آمریکا دادخواستی را علیه شرکت اپ‌استور تنظیم کرده که امروز (دوشنبه) به دادگاه خواهد رفت و سه هفته نیز به طول می‌انجامد. این یکی از مهم‌ترین مسائل حقوقی تاریخ شرکت اپل محسوب می‌شود و قرار است تیم کوک، مدیر عامل اپل برای نخستین بار برای ارائه ادله خود به جایگاه رود.

شرکت اپیک که با بازی فورتنایت شهرت دارد، معتقد است اپ‌استور (پلتفرم عرضه اپلیکیشن‌های ویژه اپل) با حاشیه سود تقریبا ۷۸ درصدی در سال مالی ۲۰۱۹ فعالیت داشته است. یک محقق اقتصادی و مالی به نام ند بارنز مدعی شده با در اختیار داشتن مستندات مالی مورد استفاده تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل به این نتیجه دست یافته است.

 

دفاعیه اپل چیست؟

با این حال اپل مدعی است که جایگاه غالبی که در نرم‌افزارهای موبایلی دارد ناشی از خلاقیت و پیشرفتی است که در آیفون و اپ‌استور ایجاد شده و مشتری از آن لذت می‌برد. یک استاد حقوق دانشگاه شیکاگو می‌گوید: «اگر انحصار را از راه قانونی به دست آورید، برای آنکه پول بیشتری از مشتری بگیرید مجاز هستید.»

کایل اندیر، یکی از مدیران اجرایی اپل می‌گوید: «وقتی به اپ‌استور نگاه می‌کنیم، این یک کسب‌وکار مجزا برای شرکت اپل نیست؛ بلکه جزئی از یک مجموعه یکپارچه است.» تیم کوک، مدیرعامل اپل نیز صحبت مشابهی می‌کند: «مدل کسب‌وکار اپل طوری طراحی نشده که یک فرد دکمه‌ای را فشار دهد و به اپ‌استور برسد.»

یک متخصص اقتصاد از دانشگاه ام‌آی‌تی به نیابت از اپل می‌گوید: «محاسبات بارنز درباره حاشیه سود اپ‌استور غیرقابل استناد است، زیرا این برآورد در خلا و صرفا در نظر گرفتن یک بخش از کل اکوسیستم iOS انجام شده است. گویا فردی می‌خواهد در نمایش حاشیه سود عملیاتی یک بخش، بزرگنمایی کند که به طبیعتا این اقدام غیرقابل استناد و بی‌معناست.»

 

سوالات اصلی دادگاه چه خواهد بود؟

به گزارش واشنگتن پست دو مساله اساسی مورد بحث دادگاه خواهد بود. اولا اینکه آیا اپل یک انحصار یا همان مونوپلی است؟ یک دیدگاه می‌گوید بازار گوشی هوشمند در آمریکا دارای دو بازیگر اصلی است؛ یکی آیفون متعلق به شرکت اپل و دیگر گوگل با سیستم عامل آندروید. اما شرکت اپیک معتقد است که «بازار» در اینجا باید iOS، یعنی سیستم عامل اپل در نظر گرفته شود و نه کل بازار گوشی هوشمند. این در حالی است که اپل اعتقاد دارد بازار حتی فراتر از گوشی‌های هوشمند است و کامپیوترهای خانگی و کنسول‌های بازی را نیز شامل می‌شود.

بحث دوم زمانی آغاز می‌شود که اپیک بتواند اثبات کند اپل یک مونوپلی است. آنگاه تازه باید ثابت شود که اپل از این قدرت انحصاری خود سواستفاده می‌کند یا خیر. اپیک می‌گوید اپل همه طراحان اپلیکیشن را محبور می‌کند از اپ‌استور و سیستم پرداخت اپل استفاده کند؛ در نتیجه با پیوند زدن دو محصول به یکدیگر، از قدرت انحصاری خود برای فروش محصول دوم بهره می‌برد. حال آنکه اپل معتقد است اپ‌استور و سیستم پرداخت آن، اجزایی از یک محصول واحد هستند و نمی‌توان آنها را به گره زدن فروش دو محصول به یکدیگر متهم کرد.

 

نتیجه دادگاه چه می‌شود؟

یک استاد حقوق آمریکایی به رویترز می‌گوید: «احتمال کمی دارد که اپیک بتواند پیروز شود؛ اما آنها اکنون نیز به بخش مهمی از هدف خود، یعنی نیاز به توجه به برخی فعالیت‌های اپل که ممکن است محل سواستفاده باشد دست یافته‌اند.»

جان گروبر، یک بلاگر نیز می‌گوید: «از نگاه حقوقی، اپل در موقعیت خیلی خوبی قرار دارد. اما ریسک این دادخواست بسیار بالاست، زیرا اگر اپل شکست بخورد باید کل مدل کسب‌وکار اپ‌استور را تغییر دهد.»

مت استولر، یک کمیپن‌ساز ضدانحصار و منتقد رفتار اپل می‌گوید: قانون ضدانحصار در آمریکا و نحوه اعمال آن بسیار پیچیده است و در نتیجه پیش‌بینی نتیجه دادگاه بسیار دشوار می‌شود. رای نهایی اساسا بستگی دارد که قاضی برای صبحانه چه چیزی خورده باشد!»

 

بهانه اپل برای فرار از مقررات‌زایی چیست؟

این ادعا که آیفون یک بخش کوچک از جهان گوشی‌های هوشمند که عمدتا در اختیار سیستم‌های اندرویدی گوگل است همواره راه گریز اپل در مسائل حقوقی و مقرراتی بوده است. اما اکنون که کاربران گوگل از یک میلیارد فراتر رفته است، چنین گزاره‌ای نمی‌تواند چندان هم قابل اتکا باشد.

 

تهدید اصلی اپل مستقل از رای دادگاه

مستقل از پیروزی یا شکست اپیک در دعوا با اپل، این اتفاق می‌تواند موضوع جهانی مهمی را به بحث بکشاند و آن نیاز به قاعده‌مند شدن غول‌های فناوری است.

به گزارش رویترز، دپارتمان عدالت آمریکا در حال بررسی فعالیت‌های اپل است. همچنین، قانون‌گذاران در بریتانیا و استرالیا در حال بررسی مقررات جدیدی راجع به موارد این‌چنینی هستند. هفته گذشته نیز قانون‌گذاران اتحادیه اروپا، اپل را به اختلال در فضای رقابت متهم کردند.

بنابراین، تهدید اصلی اپ‌استور دادخواست‌هایی مثل آنچه اپیک داده نیست، بلکه مساله قوانین و مقرراتی است که ممکن است در ادامه پلتفرم‌های دیجیتال را محدود کند. مثلا قانون‌گذاران اروپایی پیشنهاد داده‌اند که اپل از این به بعد باید به طراحان نرم‌افزار اجازه دهد سیستم پرداخت خود را در اپ‌استور داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.