روند شکل‌گیری بیمه‌های اجتماعی در ایران تشریح شد

Print Friendly, PDF & Email

چهارمین پیش نشست همایش ایران ۱۴ با عنوان “بیمه‌های اجتماعی در آینده” شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ صبح به صورت مجازی برگزار گردید.

کد خبر : 8985
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 12:20
روند شکل‌گیری بیمه‌های اجتماعی در ایران تشریح شد
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، در این جلسه حسین مشیری تبریزی مدیرکل بین الملل سازمان تامین اجتماعی و مجتبی قاسمی عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی به ارائه مباحث خود در این حوزه پرداختند. دبیرعلمی نشست نیز نرگس اکبرپور روشن معاون پژوهشی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی پرسش هایی در این زمینه مطرح کردند.

 

نقش بیمه های اجتماعی در جلوگیری از افتادن جامعه هدف در ورطه فقر

به گفته نرگس اکبرپور بیمه های اجتماعی ابزار کلیدی دولت های رفاه برای حمایت از مردم هستند. اهمیت بیمه های اجتماعی از این حیث می باشد که علاوه بر اینکه نقش مهمی در توسعه کشورها دارند، چتر حمایتی برای افراد تحت پوشش فراهم می‌کنند. همچنین به عنوان محافظی در برابر ریسک های اقتصادی عمل می کنند.

وی ادامه داد: بیمه های اجتماعی نهادهای مالی مهمی هستند که هم از این نظر و هم از طریق تقویت سرمایه انسانی و اجتماعی نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی دارند. علاوه‌براین، بیمه‌های اجتماعی از فقر افراد جلوگیری می‌کنند.

به گفته ایشان بیمه های اجتماعی در سطح فردی منجر به تضمین سطح حداقلی از مصرف در هنگام پیشامدهای ناگوار اقتصادی و جلوگیری از افتادن در ورطه فقر می‌شوند و در سطح کلان به عنوان جذب کننده شوک عمل می کنند.

روند شکل گیری بیمه های اجتماعی در ایران

در ادامه حسین مشیری روند شکل گیری بیمه های اجتماعی را در ایران بررسی کرد. به گفته وی سیاست های تامین اجتماعی عمدتا پس از انقلاب مشروطه و با ورود اندیشه های سوسیالیستی از طریق کارگران ایرانی و با افزایش آگاهی کارگران از حقوق خود شکل گرفت. به‌طور مشخص، در سال ۱۲۸۷ با تصویب قانون وظایف در مجلس اولین جرقه های حمایت های اجتماعی در حیات سیاسی ایران زده شد و در نهایت در سال ۱۳۵۴ قانون تامین اجتماعی در ایران به تصویب رسید.

وی با به تصویر کشیدن فضای اقتصادی تاریخی ایران در دوره های مختلف، از نقش افرادی مانند علی‌اکبرخان داور و همچنین اعتصابات و مطالبات کارگران در  پیدایش بیمه های تامین اجتماعی سخن گفت.

 

نسلهای شکل گیری سیاست های تامین اجتماعی

در ادامه مجتبی قاسمی به بررسی چگونگی شکل گیری بیمه های اجتماعی در خلال جریان های کارگری و پاسخ به اعتراضات پرداخت و این پدیده را با نمونه های خارجی مقایسه کرد.

قاسمی نقش افکار سوسیالیستی، سازمان های بین المللی و شکل گیری طبقه کارگر صنعتی را در پیدایش بیمه های اجتماعی در ایران موثر دانست و بر این باور است که این پدیده در ایران و جهان از یک خاستگاه فکری مشترک برخاسته‌ است.

به گفته وی این سیاست ها توانست در دوران مصدق پیروزی کسب کند و اولین سیستم تامین اجتماعی برای کارگران در یکم بهمن  ۱۳۳۱ به تصویب رسید.

قاسمی ادامه داد: با شکل گیری سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران در اردیبهشت ۱۳۳۲ سنگ بنای قوانین تامین اجتماعی در ایران شکل می‌گیرد.

این استاد دانشگاه در ادامه تصویب قانون استخدام کشوری در سال ۱۳۴۵ و قانون تأمین اجتماعی در سال ۱۳۵۴ را دو ایستگاه طلایی در حوزۀ بیمه‌های اجتماعی به‌ترتیب برای کارکنان دولت و کارگران در کشور نامید.

وی نسل اول سیاست های تامین اجتماعی در ایران را دنبالۀ رویکرد دولت سازی می‌داند و نسل دوم سیاست های تامین اجتماعی در ایران را ملت‌سازی-شهروندسازی می نامد که طبقه کارگر صنعتی نسبتا مرفه در دولت پهلوی دوم را نمایندگی می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.